2019-08-17, 18:35
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Var dom i Skellefteå igår kan dom mycket väl vara inne i Ryssland redan nu.
Frågan är varför dom skulle ligga och trycka i tex Adak, man kanske åker inlandet för att undvika storstäderna.
Man kan även vara på väg mot norra Finland och sedan över till Kolahalvön.
Murmansk skulle mycket väl kunna vara ett slutmål.

Om de kör de små inlandsvägarna förbi Adak skulle de ju kunna försöka förvilla genom att ta sig till Ryssland via nordnorge västerut först, kanske via väg 95 kallad Silvervägen. En rejäl omväg givetvis men inte mycket till kontroller mot norska gränsen, långt till närmsta polis ute i skogen och låter mer logiskt med tanke på att bilen siktats i Adak. Annars fortsätter ju inlandsvägen rakt norrut via Kiruna mot nordnorge också. Lång väg men ödsligt och mycket förbipasserande utländskregistrerade bilar så här års så folk lägger knappast märke till några ukrainare. Snabbaste vägen norrut mot Finland är ju E4:an närmast kusten.

Har inte läst tråden mer än bara snabbt men, den 80-årige man som försvunnit i Adak i samband med att de nu också siktat den efterlysta bilen i samhället, äger han möjligen någon väl synlig farmartank med diesel som kan ha lockat mördarna ifall de velat tanka utan att lämna spår i form av kontokort? Ett otäckt scenario skulle ju kunna vara att den äldre stackars mannen bevittnat detta och gått ut för att fråga vad de håller på med och då råkat illa ut.
Citera
2019-08-17, 18:57
Medlem
Citat:
Var dom i Skellefteå igår kan dom mycket väl vara inne i Ryssland redan nu.
Frågan är varför dom skulle ligga och trycka i tex Adak, man kanske åker inlandet för att undvika storstäderna.
Man kan även vara på väg mot norra Finland och sedan över till Kolahalvön.
Murmansk skulle mycket väl kunna vara ett slutmål.

Tror inte att de är på väg till RU. För det första är gränsen där hårdbevakad. Finska gränsvakter säkert fått info om dem. Ryska gränsvakter är säkert mkt restriktiva mot folk med ukrainska pass.
Ev vill de ta sig till Polen via Baltikum. I Polen finns det 2 millioner ukrainare och massor av jobb, så man kan gömma sig där en stund. Men då måste de ta landsväg via Danmark/Tyskland, där inga kontroller finns. Färjan fr Finland till Baltikum betyder ID-kontroll vid utskrivning av biljett!
Citera
2019-08-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jo då, lik kan börja lukta efter ett par dygn om det är riktigt varmt och det var så vitt jag minns varmt då.

Vi minns lite olika.
Enligt min mening har det varit ganska kallt i området i flera veckor (uppskattningsvis max 18-19 grader vid försvinnandet). Jag befann mig på orten tidigare idag och samtalade med människor.
På frågan om väderförhållandet vid denna tid fick jag till svar att de dagarna efter bortrövandet sade att "ja, han lär väl inte frysa ihjäl direkt, men varmt är det inte."

Vid denna tid fanns det fortfarande hopp om att kunna hitta BO vid liv.

Folk på orten är konfunderade över den snabba förruttnelsen.
Liket fanns dessutom övertäckt med granris, vilket skyddar mot solen.

Vad skulle kunna påskynda förruttnelse? Styckning?
Är det ens rätt BO, eller någon annan som har försvunnit för flera veckor sedan?

Jag säger inte att du har fel, men enligt min erfarenhet kan ett djur ligga dött i skogen ganska länge innan det börjar lukta så extremt att man inte klarar av att vistas i området.
Citera
2019-08-17, 19:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Falska ID-handlingar?

Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Tror inte att de är på väg till RU. För det första är gränsen där hårdbevakad. Finska gränsvakter säkert fått info om dem. Ryska gränsvakter är säkert mkt restriktiva mot folk med ukrainska pass.
Ev vill de ta sig till Polen via Baltikum. I Polen finns det 2 millioner ukrainare och massor av jobb, så man kan gömma sig där en stund. Men då måste de ta landsväg via Danmark/Tyskland, där inga kontroller finns. Färjan fr Finland till Baltikum betyder ID-kontroll vid utskrivning av biljett!

Jag tror inte heller att det första alternativet skulle vara att ta sig in i Ryssland.

Inget bra ställe att ta sig in i och med gränsvakter som håller korpgluggarna öppna och har helt andra lagar att rätta sig efter. Polen däremot skulle vara fullt möjligt via Baltikum. Även om det betyder ID-kontroll vid utskrivning av biljetter till Tallinn så är det inte helt omöjligt att de ändå tar den rutten. Kanske har de redan gjort det?

Vi vet inte om de t. ex. kan ha flera falska ID-handlingar.
Citera
2019-08-17, 19:26
Medlem
NickShadows avatar
Någon insatt i tråden som vet polisens bevekelsegrund att INTE gå ut med foton på ev. gärningsmän i det här läget? Det måste ju finnas bilder ifrån div. övervakningskameror.
Citera
2019-08-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjhmnj
Ett vittne på orten tror sig ha sett Volvon samma dag som bortförandet skedde....

Vittnet har även sett en fin gulaktig (som en 10-krona) VW Golf (Polsk-registrerad) som männen har använt.
Bilen brukade parkera vid ett bostadsområde ovanför en väg som jag tror brukar kallas "volvobacken".
Jag känner inte till namnet på vägen, men om man kör uppför denna backe och tar andra vägen till höger så kommer man till ett bostadsområde med en telefon-affär och ett värdshus. Där någonstans brukade bilen parkera dagarna innan händelsen.

Signalement på en av männen: Blond, snaggad och rakad på sidor/nacke. Ser barsk (ond?) ut.
Citera
2019-08-17, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena

Har inte läst tråden mer än bara snabbt men, den 80-årige man som försvunnit i Adak i samband med att de nu också siktat den efterlysta bilen i samhället, äger han möjligen någon väl synlig farmartank med diesel som kan ha lockat mördarna ifall de velat tanka utan att lämna spår i form av kontokort? Ett otäckt scenario skulle ju kunna vara att den äldre stackars mannen bevittnat detta och gått ut för att fråga vad de håller på med och då råkat illa ut.

Fakta;
1. Den 80-årige mannen försvann från Rentjärn. Inte Adak.
2. En falskregistrerad bil observerades i Adak. Inte bekräftat att det är den efterlysta bilen.
3. Nej, ingen farmartank.
4. Den försvunne mannen var ute på sin dagliga cyckelrunda.
Citera
2019-08-17, 20:05
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Fakta;
1. Den 80-årige mannen försvann från Rentjärn. Inte Adak.
2. En falskregistrerad bil observerades i Adak. Inte bekräftat att det är den efterlysta bilen.
3. Nej, ingen farmartank.
4. Den försvunne mannen var ute på sin dagliga cyckelrunda.

Tack för att du korrigerade med rätt uppgifter! Jag gick efter lokaltidningarnas rubriker (med tyvärr låsta artiklar) och hade fått detta om bakfoten då!
Citera
2019-08-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för att du korrigerade med rätt uppgifter! Jag gick efter lokaltidningarnas rubriker (med tyvärr låsta artiklar) och hade fått detta om bakfoten då!

Tyvärr har även polisen skrivit fel på sin sida. Där står det att 80-åringen försvann i Adak och i och med detta så har de flesta tidningar fel. ( fake news &#128521
Citera
2019-08-17, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Tyvärr har även polisen skrivit fel på sin sida. Där står det att 80-åringen försvann i Adak och i och med detta så har de flesta tidningar fel. ( fake news &#128521

Ja det vore märkligt om man tog vägen förbi Adak och sedan mot Ukraina, finns ingen lokig i den körningen. Så vida inte dom har något garage där i Adak där dom kunde parkera bilen, mitt i inlandet.
Det kan vara så att dom ligger långt med bilen nu eftersom dom vet att den är efterlyst. Det kan också vara så att bilen idag är ommålad och har bytt regskyltar ännu en gång.

Känns helt klart som det rör sig om en proffsliga, alternativt så gick rånet helt snett.

Åker man mot Adak så är det ju troligare att man kör in i Finland och sedan ner mot Baltländerna om man vill slippa båttrafiken.
Man kan ju åka ner till Ukraina på 2-3 dagar även om det känns som en lång väg att sträckköra. Jag hade nog valt via Finland och ner mot Sankt Petersburg ändå om man vill undvika båttrafiken.
En sträcka på ca 230 mil gör man på 2-3 dagar om man är två chaufförer.
Har dock ingen aning om kvalitén på vägarna i öster.
Citera
2019-08-17, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bättre med Polen och baltstaterna än Ryssland.

Citat:
Ja det vore märkligt om man tog vägen förbi Adak och sedan mot Ukraina, finns ingen lokig i den körningen. Så vida inte dom har något garage där i Adak där dom kunde parkera bilen, mitt i inlandet.
Det kan vara så att dom ligger långt med bilen nu eftersom dom vet att den är efterlyst. Det kan också vara så att bilen idag är ommålad och har bytt regskyltar ännu en gång.

Känns helt klart som det rör sig om en proffsliga, alternativt så gick rånet helt snett.

Åker man mot Adak så är det ju troligare att man kör in i Finland och sedan ner mot Baltländerna om man vill slippa båttrafiken.
Man kan ju åka ner till Ukraina på 2-3 dagar även om det känns som en lång väg att sträckköra. Jag hade nog valt via Finland och ner mot Sankt Petersburg ändå om man vill undvika båttrafiken.

Ja då undviker man i o f s båttrafiken.

Kör GM till Sankt Petersburg så är de i Ryssland och rysk lag och ordning vill säkert dessa "herrar" helst slippa att ha något att göra med. Den chansen tror jag inte de skulle ta. Är "oturen" framme så skulle det kunna bli mycket otrevligt för dem där. Då är det bättre att ha med EU att göra även i Baltikum och Polen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-08-17 kl. 21:33.
Citera
2019-08-17, 22:03
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:

Så vida inte dom har något garage där i Adak där dom kunde parkera bilen, mitt i inlandet.
Jag ger mig fxxxxxen på att den står i någon lada....
Tycker det är skumt att den bara är puts väck......Men Int nödvändigtvis i Adak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in