Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Om man ska vara helt rättvis så skrev hon att killar håller på med datorer, men jag måste undra vad hon föreställer sig att de flesta grabbar gör med sina datorer, köra Microsoft Word och ändra skrivbordsbakgrunder?
Innan vi kommer med sådana uttalanden kanske vi borde fråga oss vad vi menar med rationalitet.
Rationalitet brukar beskrivas som att välja det bästa alternativet, eller att använda en metod som maximerar den förväntade nyttan. Vad som är rationellt beror alltså delvis på vilket mål man eftersträvar, vilket gör det till ett särskilt svårt begrepp att tillämpa inom politiken, där vi ofta har olika målsättningar av moraliska skäl. Eventuellt kan man tala om att politik är irrationell då den misslyckas med att uppnå sitt uttalade mål.
Då kan man förstås argumentera för att datorspel tränar upp rationalitet eftersom de oftast handlar om att ta bra beslut som möjligt under spelets gång. I realiteten misstänker jag dock att vad det hela handlar om att man fattar bättre beslut för att man lär sig mer och förstår mer om själva spelet, snarare än att man utvecklar någon allmän förmåga att ta rationella beslut. De som tar smarta beslut i CS kanske inte är samma människor som tar smarta beslut om sin
ekonomi eller hälsa. Det är överhuvudtaget tveksamt om det skulle finnas någon överförbar "rationalitet" som påverkar alla områden, och hur mäter man isåfall upp den? Om vi definierar rationalitet som att ta de bästa besluten är det mer eller mindre givet att män och kvinnor presterar olika bra beroende på vilket område vi undersöker på grund av att de har olika förkunskaper. Utöver detta så är det värt att nämna att
forskare ifrågasätter den populära uppdelningen mellan rationalitet och känslomässighet.
Vad jag misstänker att M22 förväxlar detta med är
formell logik, ett ämnesområde som till viss del har relevans för programmerare (även om de flesta förmodligen undslipper med en ytlig kunskap om det språk som är populärt bland matematiker och filosofer) men som inte har så mycker med datorspel att göra. Enligt
en bok jag googlade fram finns det eventuellt ett visst manligt övertag (även om ingen originalkälla anges och jag inte kan hitta några undersökningar som studerar detta separat från matematik). I relation till detta påpekar dock författarna att det finns betydande evidens för att denna skillnad skapas eller förstärks socialt, men framför allt att den inte kan överföras på informell logik, i.e. den typ av logik vi använder för att föra vardagliga resonemang.
Såtillvida politiker inte börjar formulera sina argument som en föreläsare i filosofi lägger fram sina teser är det alltså av tveksam relevans. Vad jag tror det handlar om är alltså en sammanblandning av två begrepp som egentligen bara är lika till namnet. Formell logik och det vi a vardagligt tal kallar att tänka logiskt eller rationellt. Men även då blandar hon in flera helt orelaterade förmågor som spatiell rotation och vill också koppla dessa till den här påstådda rationaliteten.
Enligt ovanstående definition tror jag också att det är föga kontroversiellt att säga att det är bättre att vara rationell än att inte vara det. Att i svepande termer tala om hur en grupp människor är mindre rationella är just att anklaga dem för att vara sämre på att ta beslut. Vad jag ser är alltså fortfarande inget annat än att M22 nedvärderar kvinnors kognitiva förmågor genom att hävda att de är subjektiva och leder till felaktiga slutsatser, medan mäns förmågor i jämförelse framställs som objektiva och mer relevanta för att föra korrekta resonemang. Detta är nedvärdering om jag någonsin sett det, och det har som sagt ingen vetenskaplig grund.
(Beklagar sent svar.)
Vi är i stort helt överens.
Både kring komplexiteten i mänskligt tänkande och att vi idag förmodligen! inte ens har kommit så långt att vi helt säkert kan säga vad som är vad, och den grundläggande idiotin i att försöka dela upp mänskligt tänkande resultatmässigt i "kvinnligt" och "manligt".
Och jag kan bara spinna lite vidare på dina trådar.
Rationalitet, blir ju längre man tänker på det, ett oerhört svårfångat begrepp.
Säkerligen främst för att det både (språkligt) används kring tänkande (dvs logik, kanske lite som det du skriver om "formell logik")
Men även, mycket förvirrande, om faktiskt mänskligt beteende.
Det kan finnas logik bakom mycket irrationella beteenden, precis som det kan finnas 0 aktivitet i någon frontal cortex, utan bara känsla, i mycket rationellt beteende.
I tillägg har vi ytterligare komplicerande faktorer i att vad vissa finner vara höjden av irrationalitet så ser andra extrem logik.
Vi har en mycket märklig och ofta felaktig, kulturellt betingad association mellan just matematik/ teknik = rationalitet.
och ex omsorgsarbeten = känsla.
Men, om man nu definierar rationalitet som just, ett sätt att tänka och agera där stor plats ges till att gå till egna kunskaper, källor , forskning och att medvetet använda detta och
tänka över vad som är smartast utan hänsyn till annat.
Så nej, jag tror inte det är ett endaste skit skillnad mellan män och kvinnor härvidlag.
Och att vi helt enkelt har en mycket stor blind fläck kring känslors existens hos ingenjörer, forskare och akademiker och rationaliteten som krävs för att vårda människor bra.
Däremot! menar jag med visst emfas, att ja där går utskilja skillnader mellan ex vår tids höger och vänsterpolitik.
"Vänstern" har inte för inte rykte om sig att just vila sin politik på betydligt mer rationalitet, än vad någon konservatism har, som istället vilar sin politik på traditioner, vanor och känslor.
Undrar om M22, någonsin ens fattat detta.