tveksam till det men beror också på hur mycket vatten du har lagrat i kroppen. Ofta är det största tappet i början just vatten - inte fett. Jag tror att en rivstartande fasta är mer effektiv än Lchf på så kort tid. jag kunde gå ner 5 kilo/mån när jag började med det. Åt bara normalt fre-sön. annars fasta, men aldrig nollfasta utan si så där en 5-600 kcal/dag.
Efter 3-4 månader kom jag till en viktplatå som tycktes vara min normala kroppsvikt. Mycket svårt att gå ner mer än dit för mig. Det var runt 72-75 kg. Sen har jag konsiliderat därikring nu i 5 år med vanlig 5-2. Hade jag dock forsatt med extremfastan efter 3-4 mån hade jag så klart gått ner förbi platån, men gick över till 5-2 då jag var nöjd med den nivån.
Senast redigerad av deman 2019-08-16 kl. 18:09.
felet de flesta "experter" gör är att räkna kalorier hit och dit. Kalorierna lagrar inte fett, det är insulinhormonet som sköter det. Vissa kalorier höjer insulinet mer än andra och i långa loppet blir vi fetare om vi tar för mycket av dess kalorier.
Mitt experttips är att googla vilka födoämnen som höjer insulinet mer än andra och sen vilken påverkan just den maten har på kroppen.
Glycemic Load/Glycemisk Belastning är också begrepp man kan googla och hitta tabeller för hur vis mat höjer sockret och påverkar insulinhalten. Morot som vissa hävdar är packade med socker har i själva verket mycket lågt GL. Högt GI men låg belastning för kroppen eftersom man oftast inte äter mer än en viss mängd.
Alla former av sötningsmedel höjer insulinet lika mycket som socker trots noll kalorier. Insulinet lagrar fett!
Senast redigerad av deman 2019-08-16 kl. 18:46.
felet de flesta "experter" gör är att räkna kalorier hit och dit. Kalorierna lagrar inte fett, det är insulinhormonet som sköter det. Vissa kalorier höjer insulinet mer än andra och i långa loppet blir vi fetare om vi tar för mycket av dess kalorier.
Mitt experttips är att googla vilka födoämnen som höjer insulinet mer än andra och sen vilken påverkan just den maten har på kroppen.
Glycemic Load/Glycemisk Belastning är också begrepp man kan googla och hitta tabeller för hur vis mat höjer sockret och påverkar insulinhalten. Morot som vissa hävdar är packade med socker har i själva verket mycket lågt GL. Högt GI men låg belastning för kroppen eftersom man oftast inte äter mer än en viss mängd.
Alla former av sötningsmedel höjer insulinet lika mycket som socker trots noll kalorier. Insulinet lagrar fett!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!