Citat:
I normalfallet brukar kommunerna slösa vilt med pengarna i sina upphandlingar, så det är inte fel att misstänka skyhöga månadskostnader för husvagnsboendet.
Men här verkar iallafall Staffanstorp försökt hushålla ganska bra med pengarna. Vore kul att se den faktiska månadskostnaden? I princip kan de väl gå med vinst sett enbart till boendet om de lyckas ta ut mer i hyra än vad kostnaden landar på.
Citat:
Låter ju riktigt bra. Funkar detta kan det sprida sig. Nu är jag förstås antagligen alldeles för ivrig, men känns det inte ändå som att någon form av tipping point börjar skönjas? Om man inte vill fixa och betala sitt eget boende så kan man bo i en husvagn, det går. Och det betyder att vi klarar vår budget, vi behöver inte skära bort någon annan kommunal service.
Och om man inte arbetar och bidrar till det allmänna, då skall man inte ha några bidrag.
Och så vidare
Och om man inte arbetar och bidrar till det allmänna, då skall man inte ha några bidrag.
Och så vidare
Ja, så reagerar min reptilhjärna också. Kommunen kunde gott ställt dit en container med enklare byggmaterial och verktyg, "nu har ni en månad på er att snickra ihop en friggebod att bo i, fram tills dess får ni bo i en temporär husvagn".
Men på sikt tror jag det blir ett väldigt tråkigt samhälle att bo i, när vi får för stora klyftor mellan de som har det bra och dåligt ställt. Det märker man i andra länder, tex USA. Och där finns det en mycket större social acceptans för skillnaderna. I Sverige har vi inte alls den läggningen.
Vi kanske minskar inströmningen av nya invandrare något genom att strypa bidrag och förmåner. Samtidigt blir Sverige fortfarande förstahandsalternativet om de inte har några bättre alternativ. Vi måste alltså strypa inflödet med hårdare regler för uppehållstillstånd, inte genom sämre skyddsnät.
Sen har vi även redan tagit in väldigt många tärande individer. Det finns uppemot en miljon personer här som inte ens är medborgare, varav man kan gissa att en stor majoritet kostar mer under resten av livet här än de betalar i skatt. Många medborgarskap har delats ut till personer utan känd identitet, eller som har ljugit på olika sätt i sin ansökan. Här borde vi genomföra en sträng revision och rätta till de uppehållstillstånd och medborgarskap som inte ska vara fortsatt giltiga.
De som efter detta inte längre har ett giltigt uppehållstillstånd ska lämna landet på egen hand. Gör de inte det får vi upphandla transport och uppehållstillstånd i tredje land på världsmarknaden. Det är så man rättar till den situationen, inte heller här tycker jag det är vare sig rätt eller effektivt att gå bakvägen genom sämre skyddsnät.