2019-08-16, 23:06
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
40-50 tusen, så pass. Då går det säkert hem ekonomiskt.

Jepp vi går med god fart enligt plan mot ett samhälle av amerikansk typ. Trailer parks here we come.

I normalfallet brukar kommunerna slösa vilt med pengarna i sina upphandlingar, så det är inte fel att misstänka skyhöga månadskostnader för husvagnsboendet.

Men här verkar iallafall Staffanstorp försökt hushålla ganska bra med pengarna. Vore kul att se den faktiska månadskostnaden? I princip kan de väl gå med vinst sett enbart till boendet om de lyckas ta ut mer i hyra än vad kostnaden landar på.

Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Låter ju riktigt bra. Funkar detta kan det sprida sig. Nu är jag förstås antagligen alldeles för ivrig, men känns det inte ändå som att någon form av tipping point börjar skönjas? Om man inte vill fixa och betala sitt eget boende så kan man bo i en husvagn, det går. Och det betyder att vi klarar vår budget, vi behöver inte skära bort någon annan kommunal service.

Och om man inte arbetar och bidrar till det allmänna, då skall man inte ha några bidrag.

Och så vidare

Ja, så reagerar min reptilhjärna också. Kommunen kunde gott ställt dit en container med enklare byggmaterial och verktyg, "nu har ni en månad på er att snickra ihop en friggebod att bo i, fram tills dess får ni bo i en temporär husvagn".

Men på sikt tror jag det blir ett väldigt tråkigt samhälle att bo i, när vi får för stora klyftor mellan de som har det bra och dåligt ställt. Det märker man i andra länder, tex USA. Och där finns det en mycket större social acceptans för skillnaderna. I Sverige har vi inte alls den läggningen.

Vi kanske minskar inströmningen av nya invandrare något genom att strypa bidrag och förmåner. Samtidigt blir Sverige fortfarande förstahandsalternativet om de inte har några bättre alternativ. Vi måste alltså strypa inflödet med hårdare regler för uppehållstillstånd, inte genom sämre skyddsnät.

Sen har vi även redan tagit in väldigt många tärande individer. Det finns uppemot en miljon personer här som inte ens är medborgare, varav man kan gissa att en stor majoritet kostar mer under resten av livet här än de betalar i skatt. Många medborgarskap har delats ut till personer utan känd identitet, eller som har ljugit på olika sätt i sin ansökan. Här borde vi genomföra en sträng revision och rätta till de uppehållstillstånd och medborgarskap som inte ska vara fortsatt giltiga.

De som efter detta inte längre har ett giltigt uppehållstillstånd ska lämna landet på egen hand. Gör de inte det får vi upphandla transport och uppehållstillstånd i tredje land på världsmarknaden. Det är så man rättar till den situationen, inte heller här tycker jag det är vare sig rätt eller effektivt att gå bakvägen genom sämre skyddsnät.
Citera
2019-08-16, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Enligt en undersökning som Stockholm stad genomförde 25-26 september 2018 så fanns det 2439 hemlösa i Stockholm.163 sov utomhus,185 bodde på härbärgen.Var får du siffran ca 10 000 hemlösa ifrån?

Källa på din undersökning är? Stockholm stad har norra Europa värsta hemlöshet pga en allt för generös asylpolitik, det är ett misslyckade som framförallt S och MP ligger bakom. Stockholm stad även misslyckat med sänka kommunalskatten med 2:- vilket hade varit möjligt, om man hade skippat att bygga dyra modulhus till nyanlända.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2019-08-16 kl. 23:51.
Citera
2019-08-16, 23:51
Bannlyst
En hårdare signal politik, man kan inte ringa hem till anhöriga att det kommer stekta sparvar in käften så fort du får asyl i Sverige är ett måste. Sedan har du rätt i att de bli mycket tuffare regler för PUT och anhörighets invandring. Sedan bör asylreglerna se över, att man kanske måste åka tillbaka t.ex Syrien och därifrån ansöka om asyl till EU, när man väl ha fått asyl till EU, kan man ansöka om asyl till Sverige. I asylprövningen till ett land bör ett en ekonomisk utvärdering ske, vad kan den här människa ge vårt land tillbaka? Är man bara ännu en pizzabagare, då kanske man inte skall välja Sverige. Det behövs ställas hårdare krav på människor som vill asylshoppa helt enkelt.

Det är en process som skall bära sej själv ekonomisk , dvs inga dyra tolkar eller en massa jurister, utan den asylsökande måste själva bekosta ansökan om asyl. Låt det vara en process på 15 år för att få asyl till Europa, då är mycket vunnet.

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
I normalfallet brukar kommunerna slösa vilt med pengarna i sina upphandlingar, så det är inte fel att misstänka skyhöga månadskostnader för husvagnsboendet.

Men här verkar iallafall Staffanstorp försökt hushålla ganska bra med pengarna. Vore kul att se den faktiska månadskostnaden? I princip kan de väl gå med vinst sett enbart till boendet om de lyckas ta ut mer i hyra än vad kostnaden landar på.

Ja, så reagerar min reptilhjärna också. Kommunen kunde gott ställt dit en container med enklare byggmaterial och verktyg, "nu har ni en månad på er att snickra ihop en friggebod att bo i, fram tills dess får ni bo i en temporär husvagn".

Men på sikt tror jag det blir ett väldigt tråkigt samhälle att bo i, när vi får för stora klyftor mellan de som har det bra och dåligt ställt. Det märker man i andra länder, tex USA. Och där finns det en mycket större social acceptans för skillnaderna. I Sverige har vi inte alls den läggningen.

Vi kanske minskar inströmningen av nya invandrare något genom att strypa bidrag och förmåner. Samtidigt blir Sverige fortfarande förstahandsalternativet om de inte har några bättre alternativ. Vi måste alltså strypa inflödet med hårdare regler för uppehållstillstånd, inte genom sämre skyddsnät.

Sen har vi även redan tagit in väldigt många tärande individer. Det finns uppemot en miljon personer här som inte ens är medborgare, varav man kan gissa att en stor majoritet kostar mer under resten av livet här än de betalar i skatt. Många medborgarskap har delats ut till personer utan känd identitet, eller som har ljugit på olika sätt i sin ansökan. Här borde vi genomföra en sträng revision och rätta till de uppehållstillstånd och medborgarskap som inte ska vara fortsatt giltiga.

De som efter detta inte längre har ett giltigt uppehållstillstånd ska lämna landet på egen hand. Gör de inte det får vi upphandla transport och uppehållstillstånd i tredje land på världsmarknaden. Det är så man rättar till den situationen, inte heller här tycker jag det är vare sig rätt eller effektivt att gå bakvägen genom sämre skyddsnät.

Kommuner älska att slösa med skattepengar, se bara på HVB hemmen. Lyxhotell för vuxna män, där man hade person täthet som var extrem hög.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2019-08-16 kl. 23:56.
Citera
2019-08-17, 00:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosephMcCarthy
En hårdare signal politik, man kan inte ringa hem till anhöriga att det kommer stekta sparvar in käften så fort du får asyl i Sverige är ett måste. Sedan har du rätt i att de bli mycket tuffare regler för PUT och anhörighets invandring. Sedan bör asylreglerna se över, att man kanske måste åka till t.ex Syrien och därifrån ansöka om asyl till EU, när man väl ha fått asyl till EU, kan man ansöka om asyl till Sverige.

Det är en process som skall bära sej själv ekonomisk , dvs inga dyra tolkar eller en massa jurister, utan den asylsökande måste själva bekosta ansökan om asyl. Låt det vara en process på 15 år för att få asyl till Europa, då är mycket vunnet.

Men vad är alternativet för de som bor i mellanöstern eller afrika? Låt säga att de har möjlighet att få uppehållstillstånd i Sverige. Vilket annat land kan de få uppehållstillstånd i, där de får högre bidrag än i Sverige? Eller menar du att det går att sänka bidragen i Sverige så mycket att de hellre stannar hemma i Somalia eller Afganistan? Som motexempel kan vi ta de marockanska gatubarnen, som tog sig hela vägen till Sverige för att vara hemlösa kriminella, utan en spänn i bidrag.

Jag anser att asylsystemet ska rivas upp. Vi hjälper mycket bättre på plats. De som inte kan vara kvar i sina städer får hjälp att flytta internt i sina länder. De som inte kan vara kvar i sina länder får hjälp att flytta till andra, billiga, länder i närheten. Inte till Sverige. Vi lägger redan 1% av BNP på bistånd. Det får räcka. Den som inte håller med kan sälja sin Iphone och skänka pengarna till Röda Korset.

Det är så här vi måste jobba. Inte bakvägen genom sänkta bidrag eller sjabbigt husvagnsboende.

Men Sölvesborgs kommun kan inte styra över våra immigrations- eller asyllagar. Då är det inte mycket mer de kan göra än att skära hårt i kostnaderna för bidrag, boende osv.

På lång sikt är det farligt, invandrarna har lyckats vara extremt missnöjda redan under de goda tider som varit med generösa bidrag och boende. Hur kommer det att se ut när de placeras i mögliga husvagnar och utspisas med rotmos+snabbmakaroner? Polisen kommer att längta tillbaka till 2019, då de knappt hade nåt att göra...
Citera
2019-08-17, 05:06
Bannlyst
Asylsystemet måste reformeras och moderniseras, dvs över 50 år föråldrade New York protokollet måste tas bort istället skall asylrätten t.ex för Sverige gälla invånare ifrån våra grannländer och som är kristna. Det är hemsk att man kan komma ifrån MENA området och få asyl i Sverige. Vi måste stoppa detta vidriga övergrepp på oss Svenskar att hela världen kan komma hit och förstöra vårt land.

Sölvesbergs åtgärder är bara en petitess , men det är bra att kommuner säger ifrån och sätter ner foten, att vi bränner våra skattepengar på lyxflyktingar, som inte har skit i Sverige att göra.

Man skala bort väldig mycket onödig utan det drabba fattiga människor. Om t.ex tog bort tolkkostnader för asylsökande och införde en asylansökning på 500 000:-, då skulle mycket vara vunnet. Givetvis får man betala själv för jurister i asylprocessen. Det är tyvärr så att det är extremt lätt att få asyl i Sverige idag, det behövs hårdare attityd ifrån politikernas sida så färre kan få PUT .

Citat:
Men vad är alternativet för de som bor i mellanöstern eller afrika? Låt säga att de har möjlighet att få uppehållstillstånd i Sverige. Vilket annat land kan de få uppehållstillstånd i, där de får högre bidrag än i Sverige? Eller menar du att det går att sänka bidragen i Sverige så mycket att de hellre stannar hemma i Somalia eller Afganistan? Som motexempel kan vi ta de marockanska gatubarnen, som tog sig hela vägen till Sverige för att vara hemlösa kriminella, utan en spänn i bidrag.

Jag anser att asylsystemet ska rivas upp. Vi hjälper mycket bättre på plats. De som inte kan vara kvar i sina städer får hjälp att flytta internt i sina länder. De som inte kan vara kvar i sina länder får hjälp att flytta till andra, billiga, länder i närheten. Inte till Sverige. Vi lägger redan 1% av BNP på bistånd. Det får räcka. Den som inte håller med kan sälja sin Iphone och skänka pengarna till Röda Korset.

Det är så här vi måste jobba. Inte bakvägen genom sänkta bidrag eller sjabbigt husvagnsboende.

Men Sölvesborgs kommun kan inte styra över våra immigrations- eller asyllagar. Då är det inte mycket mer de kan göra än att skära hårt i kostnaderna för bidrag, boende osv.

På lång sikt är det farligt, invandrarna har lyckats vara extremt missnöjda redan under de goda tider som varit med generösa bidrag och boende. Hur kommer det att se ut när de placeras i mögliga husvagnar och utspisas med rotmos+snabbmakaroner? Polisen kommer att längta tillbaka till 2019, då de knappt hade nåt att göra...
Citera
2019-08-17, 08:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Tack, det var intressant. Har du länkar till mer detaljer? Vore kul att veta totalkostnaden per person och månad för att se hur lågt de lyckats pressa det. Jag googlade lite snabbt tidigare, men hittade inte det.
Haha... Källan är ingen mindre än Christian Sonesson själv. Jag är aktiv inom lokalpolitiken i en annan svensk kommun. En delegation från vår kommun besökte Staffanstorp i våras för att titta just på det där. Sölvesborgarna hade varit på besök några veckor tidigare. Många borgerligt styrda kommuner funderar på den där modellen och på hur man ska sälja in den lokalt. Dock är hemlighetsmakeriet stort. Ännu så länge
Citera
2019-08-17, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Det bästa integrationsförslaget på länge! "Vill inte bo i en husvagn?" Lär dig språket snabbt, skaffa jobbet och hitta eget boende då!
Jag skulle även vilja minska bidraget kraftigt. Det bör räcka bara till second hands kläder och hygienprodukter. Maten? Inför matpaket/matkuponger som i USA...med extra rabatt på skinka!

Socialbidraget behöver avskaffas.
Citera
2019-08-17, 10:39
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhksat
Socialbidraget behöver avskaffas.

Ska jag som pursvensk höginkomsttagare fortsätta att betala världens högsta skatter, men inte få socialbidrag om det går riktigt illa för mig? Visst, du kan begränsa skyddsnätet för de som inte ännu är medborgare. Men det är bara en mindre del av kostnaderna vi dragit på oss de senaste 50 åren.

Eller ska vi sänka skatterna radikalt samtidigt som vi tar bort det mesta av välfärden? Då sätter du halva Sverige på pottan. Jag som är 50+ har betalt många miljoner netto till systemet under årtionden i tron att jag senare får tillbaka mycket av pengarna på äldre dagar. Blir jag nu hänvisad till en parkbänk istället för äldrevården?

Eller ska vi ha ett A-lag och ett B-lag, där det purvita Sverige segregerar sig totalt från B-laget i alla välfärdssystem? Sverige blir alltså ett kallt Brasilien, med en del av befolkningen som är stenrik, och en del som lever i fattiga kåkstäder.

Är du diktator kan du bestämma vad som helst. Men så funkar det inte i Sverige. Det kommer att finnas ett massivt motstånd ens mot mindre ändringar i systemet, för att inte tala om radikala omstöpningar.

Sölvesborg har tagit ett litet steg för att begränsa skadorna något. Men det är långt ifrån en lösning, och i förlängningen finns det stora problem med att ha en stor och växande minoritet i landet med andra etniska grupper som får bo i mögliga husvagnar och äta snabbmakaroner.

Mitt förslag på huvudåtgärd är totalstopp för all invandring som inte gagnar Sverige, samt utvisning i stor skala av de som inte ska ha uppehållstillstånd eller har fått medborgarskap på felaktiga grunder.

Socialbidraget kan vi ersätta med "rätt till arbete" som diskuteras i en annan tråd. Det kostar mer att administrera, men jag anser att de positiva effekterna överväger.

För boende skulle vi kunna låta folk bygga egna enkla Attefallsstugor under ledning av kompetenta hantverkare. De som visar sig vara duktiga på det kan sen få lite mer betalt än socialbidragsnivån mot att de i sin tur hjälper nya personer bygga sina stugor.

Men även om man kan sänka kostnaderna för boendet genom att folk bygger själva (?), så kostar det fortfarande många miljoner att låta en person bo i Sverige resten av sitt liv. De kostnaderna måste vägas upp av inbetalda skatter från personen om vi inte ska gå back på honom. Och pratar vi om hundratusentals, om inte miljontals, personer som går många miljoner back så är det inte kaffepengar som vi svenskar ska betala in extra för att det ska gå runt.
Citera
2019-08-17, 12:05
Medlem
Usch, vilka äckliga rasister som förnekar negrer fritt boende.

Fy fan.

Blir så jävla arg.
Citera
2019-08-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ska jag som pursvensk höginkomsttagare fortsätta att betala världens högsta skatter, men inte få socialbidrag om det går riktigt illa för mig? Visst, du kan begränsa skyddsnätet för de som inte ännu är medborgare. Men det är bara en mindre del av kostnaderna vi dragit på oss de senaste 50 åren.

...jaddi jadda jag är en tjyv...

Men även om man kan sänka kostnaderna för boendet genom att folk bygger själva (?), så kostar det fortfarande många miljoner att låta en person bo i Sverige resten av sitt liv. De kostnaderna måste vägas upp av inbetalda skatter från personen om vi inte ska gå back på honom. Och pratar vi om hundratusentals, om inte miljontals, personer som går många miljoner back så är det inte kaffepengar som vi svenskar ska betala in extra för att det ska gå runt.

Kommunistäckel. Varför ska jag betala för DIG om DU sätter dig i skiten, din idiot? Vad fan bryr jag mig om dig? Skiter fullständigt i dig. Du klarar dig, såvida du inte är en idiot, om du har människor som faktiskt bryr dig om dig så klarar du dig. Om inte, så nej då får du sitta som en luffare och suga kuk för en flaska sprit. Vad är det värsta som kan hända din jävla snyltare? Du dör. Då förtjänar du det i så fall. Det är Guds straff. Kommunism är stöld. Att stjäla är en synd. Du är inget annat än en fucking tjuv. Därför är du rädd, för du kommer få ditt straff ditt äckel. I detta liv eller i nästa.
Citera
2019-08-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seekkkm1
Ingen som kommer till Sverige flyr från något, detta är unga fega män som lyckats samla ihop pengar till smugglarna via kriminalitet i hemlandet (där de nu förmodligen är efterlysta). Har läst att en biljett till Sverige kan kosta så mycket som 300 000 SEK.
Du snackar skit. Det kostar 0 kronor att gå till Sverige från Nigeria.

De är här för att sprida smitta, ex. islam.
Citera
2019-08-17, 12:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5dope
Kommunism är stöld. Att stjäla är en synd. Du är inget annat än en fucking tjuv. Därför är du rädd, för du kommer få ditt straff ditt äckel.

Tja, så kan man se det.

Själv ser jag det som att jag redan betalat dyrt för en exklusiv försäkring. Den ska i sin tur betala sjukvård osv om jag råkar illa ut. Jag betalar även in i förskott till min pension osv.

Just nu är mitt netto ett antal miljoner plus. Jag har alltså betalat mycket mer i skatt än jag kostat i skola, sjukvård, osv. Även mot slutet av livet kommer jag att ligga plus om jag inte råkat ut får en väldigt dyr sjukdom under tiden.

Detta är den nordiska modellen. Höga skatter på höga genomsnittslöner, i utbyte mot världens bästa sociala skyddsnät.

Visst kan man göra som du implicerar, och köra på en råkapitalistisk amerikansk modell istället. Väldigt låga skatter och inget skyddsnät. Det man vill ha får man betala på egen hand. Det systemet fungerar också.

Men oavsett vad man tycker om din modell är det lätt att konstatera att du har några miljoner svenskar i den välavlönade medelklassen som redan betalt in en massa miljoner i förskott per person. Den gruppen kommer att göra revolution om du säger till dem att du konfiskerar deras förskottsinbetalning. Är det din lösning? Men du är ingen tjuv?

Tyvärr är det där vi kommer att hamna till slut. Invandringen av lågavlönade är inte längre bara ett moraliskt problem. Den har växt till ett gigantiskt ekonomiskt problem. Vi har tagit in så många tärande att systemet obönhörligen urholkas en liten bit varje år. Det går att leva med i närtid, men på lång sikt blir det bara ett skal kvar.

Husvagnar i Sölvesborg är som att klistra silvertejp på hålet i Titanic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in