2019-08-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Någonstans läste jag om ett toppgymnasium på Kungsholmen som de skulle gå på... var har jag fått det ifrån tro? Kan jag ha blandat ihop ärenden? Din gissning är inte så helt ute, men känns långsökt.

Jag läste någonstans om friskola nära hemmet. Hittar inte den artikeln nu. Så då var min tanke VRG men den finns med musikalisk inriktning Natur även vid odenplan. Kungsholmens gymnasium är känd kommunal elitskola alla har de gemensamma faktorn mycket höga antagningspoäng.

Ja det kan vara långsökt, absolut. Men försökte se om jag kunde hitta någon utlösande faktor just kring datumet för när mordet inträffade. Då slog denna tanke mig. Sen krävs det naturligtvis flera "fel" för att sätta en sån plan i verket.
Citera
2019-08-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Klart man kan titta där. Samtidigt så måste ju alla spärrar tas bort för att ha ihjäl någon brutalt. De flesta sjukligt avundsjuka nöjer sig med psykiska angrepp. I så fall måste mgm vara fullskaligt deprimerad och ha gått under radarn med det. Utsliten, entonig röst... kallt erkännande. Helt slut.

Noterade att en förälder till den avlidne sa att han såg upp till mgm. Det tycker jag inte är normalt i den åldern, att man ser upp till en klasskompis. Varför då? Hur var deras relation? Hade mgm behov av att bli beundrad?

Ja det håller jag absolut med om. Det är många spärrar som ska tas bort för att det ska gå så här fel. Min tanke var att något var fel från början och vad som sen skulle kunna vara den utlösande faktorn. Jag läste en artikel i någon av kvällstidningarna där PP mamma uttalade sig om sin son. Hon sa att han ofta var stolt över sina kamraters prestationer och ofta berättade om det hemma. Jag har också läst att han såg upp till JL. Kanske uttrycker hon sig bara på det sättet utan att det behöver betyda mer än att PP tyckte om sina vänner.
Citera
2019-08-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Ja det håller jag absolut med om. Det är många spärrar som ska tas bort för att det ska gå så här fel. Min tanke var att något var fel från början och vad som sen skulle kunna vara den utlösande faktorn. Jag läste en artikel i någon av kvällstidningarna där PP mamma uttalade sig om sin son. Hon sa att han ofta var stolt över sina kamraters prestationer och ofta berättade om det hemma. Jag har också läst att han såg upp till JL. Kanske uttrycker hon sig bara på det sättet utan att det behöver betyda mer än att PP tyckte om sina vänner.
Det kan också vara så att JL hade vissa färdigheter som inte PP behärskade. Han kanske var oerhört händig, men PP var det inte? Eller att JL var tjejernas gunstling, medan PP inte hade just den karisman? Jag vet inte. Men att säga han "såg upp till" JL känns lite felformulerat med tanke på åldern. Att beundra vissa egenskaper hos en vän är kanske, i mammans ögon, att se upp till någon.
Citera
2019-08-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Det är väl ingen idé att leka hobbypsykolog och försöka hitta svar som bara han sitter på. Sade han inte att han ville prova på hur det känns att döda någon? Störd typ helt enkelt.

Naturligtvis lider JL av någon neuropsykiatrisk abnormitet.
Detta har självklart visat sig under hela hans uppväxt.
Lärare och elev teamet har säkerligen känt till detta.
Men väldigt lite har kommit fram. JL:s skolkamrater måste ha varit medvetna
om en udda kamrat.
Det har däremot framkommit att han hade ojämna skolbetyg vilket säger mycket.
Det som intresserade JL satsade han helhjärtat på och fick toppbetyg.
Det som inte var intressant struntade han i.
Att få dessa låsningar i hjärnan är mycket svårt för såväl den drabbade som för omgivningen.
Att bryta en fix ide kan synas omöjligt.
Så fungerar elever med ett viss typ av störning.
Men alla betyg räknades när han sökte gymnasieskola.
Han lär därför inte ha kommit in på någon prestigeskola.
Däremot hade Peter Plax gjort det med 16 A.
Citera
2019-08-16, 01:02
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blunddocka
Naturligtvis lider JL av någon neuropsykiatrisk abnormitet.
Detta har självklart visat sig under hela hans uppväxt.
Lärare och elev teamet har säkerligen känt till detta.
Men väldigt lite har kommit fram. JL:s skolkamrater måste ha varit medvetna
om en udda kamrat.
Det har däremot framkommit att han hade ojämna skolbetyg vilket säger mycket.
Det som intresserade JL satsade han helhjärtat på och fick toppbetyg.
Det som inte var intressant struntade han i.
Att få dessa låsningar i hjärnan är mycket svårt för såväl den drabbade som för omgivningen.
Att bryta en fix ide kan synas omöjligt.
Så fungerar elever med ett viss typ av störning.
Men alla betyg räknades när han sökte gymnasieskola.
Han lär därför inte ha kommit in på någon prestigeskola.
Däremot hade Peter Plax gjort det med 16 A.

Hoppahoppahopp!
"Någon neuropsykiatrisk abnormitet"!?
Vad är det vi kan ha i tankarna då, månne?
Citera
2019-08-16, 07:44
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det fetade: det var ju bara något som nån i tråden hittade på. Går du verkligen på sånt? Du läser inte med kritiska ögon överhuvudtaget?

Det var slarvigt av mig. Ber om ursäkt.

Ett fall som inte nämns så ofta är Johan Nilsson som 1982 högg ihjäl sin pappa med yxa och motivet var att pappan ville att Johan skulle lämna tillbaka grannens kälke som han stulit.

Två år senare fick Johan permission och passade då på att slå ihjäl även mamman med yxa. Motivet tros vara att mamman ville att han skulle åka tillbaka till mentalsjukhuset han vistades på.

Tydligen fick han trots detta permission igen men rymde i en taxi och var på väg hem till sin syster. Taxichauffören anade oråd och ringde polisen..

Vid båda morden erkände Johan direkt och visade var kropparna fanns. Den här killen har också en autismdiagnos. Hans betyg var höga och han fick byta klass för att han ansågs vara för begåvad.

Det finns en del liknelser i de båda fallen så vi får väl hoppas att inte den här kufen får permission så lättvindigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/jPgd5z/som-en-svensk-hannibal-lecter
Citera
2019-08-16, 07:48
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Hoppahoppahopp!

Till exempel så beror Asperger på en abnormitet i hjärnan. Abnormitet betyder skada/missbildning. Vad är det för konstigt med det? Det är väl inte så konstigt att man misstänker att han lider av något dylikt? Det är därför de gör en P7:a.
Citera
2019-08-16, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Till exempel så beror Asperger på en abnormitet i hjärnan. Abnormitet betyder skada/missbildning. Vad är det för konstigt med det? Det är väl inte så konstigt att man misstänker att han lider av något dylikt? Det är därför de gör en P7:a.

En P7 för Asperger ? - Nej det har jag mycket svårt att tro.

För övrigt hörde jag något mycket märkligt igår. Några ungdomar talade om att det skulle handla om flera personer på platsen och någon typ av överfall. De tyckte synd om både PP och JL. Kanske bara något som cirkulerar. Någon annan som hört samma sak ?
Citera
2019-08-16, 10:47
Medlem
Pytte69s avatar
https://mitti.se/nyheter/inget-mordet-aklagaren/?omrade=sollentuna

11 september senast, blev nytt datum.
Citera
2019-08-16, 11:34
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival

Nej, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beror inte på "missbildningar".
Citera
2019-08-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Hoppahoppahopp!

Många tonåringar -pojkar- tittar på de vidrigaste våldsfilmer.
Tanken att mörda är skrämmande men fascinerar.
Precis som JL frågar de sig" Hur känns det att beröva en människa livet?"
Den Normale GÖR DET INTE
Den Abnorme GÖR DET

Vad är problemet?
Citera
2019-08-16, 11:39
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blunddocka
Många tonåringar -pojkar- tittar på de vidrigaste våldsfilmer.
Tanken att mörda är skrämmande men fascinerar.
Precis som JL frågar de sig" Hur känns det att beröva en människa livet?"
Den Normale GÖR DET INTE
Den Abnorme GÖR DET

Vad är problemet?

Problemet är att du uttrycker dig som en idiot när du använder uttrycket "abnorm".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in