2019-08-16, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wiihoo
Men kommer dom göra ytterligare en till kreditupplysning?

Så enkelt och fort går det inte att spara ihop till 600000. Min sambo hade inte så bra lön förr för två år sen och jag har varit mammaledig. Men sen två år tillbaka tjänar han jättebra och jag börjar jobba nu i augusti. Vi har därför hittills "bara" sparat till 200000. Vi har även fått ett barn, det perfekta huset har kommit ut och vi har absolut råd med båda bitarna. Men Danske bank verkar som sagt vara väldigt anti till att belåna kontantinsatsen.

Så vi har visst råd med huset.

Hör du inte själv hur det låter? Sluta upp med att lura dig själv. Ni har inte ens pengar till kontantinsatsen, så ni har verkligen inte råd. Finns ju banker som accepterar/ej frågar om man har lånat till kontantinsatsen, så vill ni nu göra detta barnsliga impulsköp så gå helt enkelt till en annan bank
Citera
2019-08-16, 11:23
Medlem
Citat:
Snälla, säg att någon har svar på detta!

Jag och min sambo ska köpa hus. Vi har fått lånelöfte hos Danske Bank.

Problemet är att vi skulle behöva ta ett privatlån till kontantinsats då våra egna sparpengar inte räcker till.

Och vi har absolut inga problem alls att betala bolån + privatlånet. Så tänk inte på det

Danske bank är väldigt noga med att inga belånade pengar får gå till kontantinsatsen.

Skulle vi kunna ta ett privatlån ändå nu? Eller kommer dom ta en till kreditupplysning på oss när vi väl sitter där och ska skriva kontrakt? Någon som vet hur Danske bank fungerar? Vi har iaf fått ett lånelöfte som sagt.

Är så fruktansvärt stressad över detta och jag känner mig nästan kriminell över stt vi skulle behöva ta ett privatlån som täcker upp resterande kontantinsats. Snälla hjälp! Det är bråttom! Då vi är mitt i en budgivning nu. Tusan tack för er som ger mig ett svar!
Var i samma situation för ett par år sedan. Hade inte tillräckligt med pengar för kontantinsatsen, det saknades 60 000 kr. Tog ett blancolån från ICA-banken som jag sedan betalade tillbaka månaden efteråt = 0 kr i uppläggningsavgift, 0 kr i ränta... Dvs så hann de inte tjäna några pengar alls på mig.
Citera
2019-08-16, 11:30
Medlem
Som många redan har skrivit så har ni verkligen tänkt på pantbrev och lagfart!? Det kan röra sig om ytterligare 100-150 tkr som ni ska hosta upp (NU!).

Jag tycker verkligen inte ni ska ta ett blancolån på 400 000 kr.
Citera
2019-08-16, 13:23
Medlem
Jag tror att TS galant kommer att klara av lagfart, blancolånsamorteringar/räntor etc - men det han ska oroa sig för är att binda sig att köpa något där lånelöftet kan dras in.

Enkelt att lösa:Bara att kolla med banken om blancolånet på annan bank är ok, alternativt söka andra lånelöften. Annars inte köpa nu.
Citera
2019-08-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engodcevap
Mycket BS i tråden. Detta gäller:

1. Du ska ha 15 % kontantinsats
2. Du kan inte låna detta av ett kreditinstitut
3. Det görs garanterat en kreditupplysning
4. Lånar du 400.000 kr av släktingar så kan du bli nekad lånet, det är inte riktigt normalt att låna 400.000 kr om man inte kan betala tillbaka det på kort sikt. 100 k är väl mer acceptabelt i detta läget.

Alla andra som påstår något annat eller har fått igenom lån trots dessa punkter efter 2016 har haft tur, flyt, slapp handläggare etc.

Du bör utgå ifrån att du inte kan köpa din bostad.

En sak till, meningen ”vi har absolut råd med lånet” hör man ofta. Ja de flesta har råd med lån och större lån idag och om ränteläget, arbetssituation m.m ser likadan ut för all framtid. Vad händer om man förlorar sitt jobb? Räntor höjs? Man kan i vissa lägen kolla hur anställningsbar en person är. En outbildad kassörska på ica är inte lika attraktiv att låna ut till i ett tveksamt läge som en utbildad elektriker t.ex

Du har fel. SBAB erbjuder ett privatlån så du lånar upp till 95% av bostadens kostnad.
Citera
2019-08-16, 21:19
Medlem
likeets avatar
Av egna erfarenheter med lånelöfte osv så gjorde vi en liten grej för att gå upp vårt lånelöfte.
Vi bad nån nära anhörig sätta in pengar på vårat konto innan vi träffade banken, vi säger tex 100 000 som exempel.

När vi sen fått summan på bolånet vi behövde från banken så börja vi buda på objekt.
Sedan när vi vann ett hus så kontaktade vi banken och dom matade in uppgifterna om huset osv.

I detta skede hade man kunnat ta ett privatlån för att finansiera kontantinsatsen utan problem.
Alla papper är klara och banken lägger in sin dragning för insatsen osv.

Ni kommer ej ha kontakt med banken efter ni skrivit kontrakt, det ända som händer är att dom drar insatsen på ert konto.
Citera
2019-08-16, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
När du skriver över bostaden ringer mäklaren din bankkontakt som sköter transaktionen. Du ser aldrig pengarna på ditt konto mer än en transaktion in och ut.
Alltså måste du redan ha 15% kontant på det konto som är avsett för köpet.
Ok tack för klargörandet. Har aldrig köpt en fastighet, bara byggt själv. Bygger man själv får man oftast hela lånet (byggkreditivet) överfört till sitt egna konto.
Citera
2019-08-17, 00:46
Medlem
Okej, här kommer vad som blev ett väldigt långt inlägg men jag hoppas att trådstartaren förstpr varför man inte ska försöka lura banken och varför det är en dålig idé att låna till den egna insatsen.

Jag jobbar på en av de större bankerna i Sverige med just bolån. Till att börja med så vill jag säga att 400 000 kr i blanco är väldigt mycket, oavsett om pengarna ska användas till husköp eller annat.

När du skickar in en ansökan om lånelöfte till banken så får du med största sannolikhet uppge vad du har för inkomster, utgifter, storlek på sparande och befintliga lån. En kreditkoll görs och om alla parametrar är "gröna" det vill säga att UC:n visar på god kreditvärdighet, den interna skötsamheten i banken är god samt att kalkylerna är plus och inte minus, så beviljas ansökan per automatik. Du har då ett beviljat lånelöfte baserat på de uppgifter du har angivit själv. Vinner du budgivning på en bostad och ringer in till banken för godkännande av objekt och slutgiltig kreditprövning så dubbelkollas alla uppgifter du angett i ansökan. Den egna insatsen ska finnas på konton i banken alternativt i annan bank, detta får oftast styrkas med screenshots eller kontoutdrag. Ringer du in till banken efter vunnen budgivning mer än några månader efter lånelöftet har beviljas så gör de flesta banker en ny kreditupplysning för att se att inga nya lån har tagits till exempel, detta ändrar ju förutsättningarna för det ursprungliga lånelöftet.

Ibland får man vänta lite på sitt lånelöfte om UC:n bör prövas på grund av förhöjd riskprognos, minuskalkyl eller osäker anställningsform till exempel. Då kollar banken av att uppgifterna kan styrkas direkt, gör dom inte det kan man få ett samtal från banken alternativt ett villkor i lånelöftet att det beviljas under förutsättningen att en viss lön/insats ska styrkas vid slutgiltig kreditprövning. Ny UC vid vunnen budgivning gäller även här.

Sen ska man ha ett möte med banken en eller ett par månader innan tillträdet, då går man igenom ärendet igen och stämmer av så allt är i sin ordning med resterande del av den egna insatsen som ska betalas på tillträdesdagen.

Det är standard att kolla av stora insättningar på kunders konton i alla steg av köpprocessen och det syns om pengarna kommer från ett annat kreditinstitut för det mesta. Kommer dom från ett konto i en annan bank så väcker det ju frågor naturligtvis och enligt lag så ska bankerna kunna styrka ursprunget på pengar som kommer in på kundernas konton. Det kommer alltså inte gå att smälla in 400 000 kr på ett konto utan att banken noterar det och ställer frågor/ber om underlag, om så är fallet är det en bank med bristande kontroller.

Precis som någon skrev här innan så kan vissa banker hjälpa till med ett lån om 5% av den egna insatsen, i de fall min bank gör det så vill vi se att resterande 10% + eventuell kostnad för pantbrev och lagfart kommer från kundens egna sparande.

En bra sak att tänka på är ju också vad som händer efter ni köpt ert drömhus. Tänk om något oväntat händer som gör att ni behöver belåna huset med säg 200 000 kr, det kanske behöver dräneras eller bytas tak till exempel. Vad gör ni då om ni lyckats lura banken vid köpet? Då står ni där med ett stort blancolån som inte fanns vid köpet och som belastar både er ekonomi och bokalkyl. Chanserna att ni behöver ta ytterligare blanco är stora då ni antagligen varit upptagna med att amortera på blancolån istället för att spara till en ordentlig buffert. Blir bara en ond spiral och så eventuella räntehöjningar på det... Ta inget blanco till insatsen! Bankmannens råd
Citera
2019-08-17, 01:53
Medlem
KetchupJudes avatar
Förstår inte hur du kan vara så lågutbildad och inte förstå att ni inte har råd, framförallt så försöker ni kringgå reglerna som kommer komma tillbaka och slå er på stjärtan. Att ni bara har 200k i kontantinsats är i paritet med vad man får låna 1.3 mille för typ.

Fortsätta spara och köp senare eller köp någonting billigare. Marknaden är som den är nu osäker, går räntan upp så har ni absolut inte råd eftersom ni inte ens har någon kontantbuffert om något händer och någon av er inte kan arbeta på ett tag. Sluta vara dum, det är sån här mentalitet som hamnar i Lyxfällan men som tror "jag kommer minsann aldrig hamna där".
Senast redigerad av KetchupJude 2019-08-17 kl. 01:55.
Citera
2019-08-17, 02:57
Medlem
KetchupJudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etmoi
Okej, här kommer vad som blev ett väldigt långt inlägg men jag hoppas att trådstartaren förstpr varför man inte ska försöka lura banken och varför det är en dålig idé att låna till den egna insatsen.

Jag jobbar på en av de större bankerna i Sverige med just bolån. Till att börja med så vill jag säga att 400 000 kr i blanco är väldigt mycket, oavsett om pengarna ska användas till husköp eller annat.

---- text osv

Får bli ett nytt inlägg då det gått för lång tid för att redigera föregående.

Vad gäller om personen ifråga haft en anställning med en grundlön på exempelvis 30k under 1.5 år och sedan tar uppehåll ex för studier eller liknande och får en ny grundlön på 38k - hur lång period behöver man ha den lönen för att kunna få maximalt med lånelöfte utifrån grundlön? Kan det vara varierande omständigheter som ex hur stabilt jobbmarknaden bedöms vara för yrket etc?
Citera
2019-08-17, 04:34
Medlem
Citat:
Snälla, säg att någon har svar på detta!

Jag och min sambo ska köpa hus. Vi har fått lånelöfte hos Danske Bank.

Problemet är att vi skulle behöva ta ett privatlån till kontantinsats då våra egna sparpengar inte räcker till.

Och vi har absolut inga problem alls att betala bolån + privatlånet. Så tänk inte på det

Danske bank är väldigt noga med att inga belånade pengar får gå till kontantinsatsen.

Skulle vi kunna ta ett privatlån ändå nu? Eller kommer dom ta en till kreditupplysning på oss när vi väl sitter där och ska skriva kontrakt? Någon som vet hur Danske bank fungerar? Vi har iaf fått ett lånelöfte som sagt.

Är så fruktansvärt stressad över detta och jag känner mig nästan kriminell över stt vi skulle behöva ta ett privatlån som täcker upp resterande kontantinsats. Snälla hjälp! Det är bråttom! Då vi är mitt i en budgivning nu. Tusan tack för er som ger mig ett svar!

Med risk för att någon annan redan svarat. Har lån i Danske Bank. De tar först en kreditupplysning
för att se att ni ens får lånet, betalar ut ev handpenning och samma dag som hela lånet betalas ut till säljaren/mäklarens konto tas ännu en upplysning för att se att inte förutsättningarna ändras, då kommer de se ev blancolån och kan avslå .

Danske Bank är även de som helst tar lite förmögnare kunder och är inte lika generösa som andra banker, enligt hörsägen.
Senast redigerad av LDRLDR 2019-08-17 kl. 04:38.
Citera
2019-08-17, 07:04
Medlem
Så ni ska ta ett bolån på minst 4+ miljoner samt ett blancolån på 400.000 medan världen och Sverige är påväg in i en lågkonjunktur? Oberoende om du tror att du har råd eller inte, så kan nog ingen med gott samvetet rekommendera er att genomföra denna affär på detta sätt hur "perfekt" huset än är. Skulle rekommendera er att tänka om genom antingen fortsätta spara eller köpa billigare, ni måste ju ha råd med alla kostnader runt i kring också med allt vad ett hus innebär. Ni verkar ju inte äga er bostad idag. Ni har koll på att t ex pantbrev o sånt kostar rätt mycket pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in