2019-08-16, 19:00
Medlem
Hejsan, en nybörjare på sparande här.

Känner att det börjar bli dags att lägga undan lite pengar varje månad till framtiden, förutom det vanliga sparkontot.
Tänkte mig något till pensionen(30+ år fram i tiden... bör vara relativt låg risk)
Sedan ett kortare spar på ca 5-10 år framåt, med medelrisk.

Har precis öppnat ett ISK konto på swedbank, eftersom jag har allt annat där så var det smidigast. Valde att investera 500 kr i månaden i en fond som heter swedbank robur access mix. bra eller skit?

Har tänkt börja smått, med max 1500 kr/månad totalt. Är inte intresserad av att 'aktivt' förvalta dem, utan mer låta det gå in på autogirot varje månad och 'sköta sig själv'

Har ni några tips på vad jag borde köpa? Har hört att dom gör reklam om 'opti' på radion, kanske är smidigare för någon som är helt ointresserad?
Citera
2019-08-16, 19:15
Medlem
En bred index fond (ie global) med mkt låg avgift.

Egentligen för båda horisonterna.
Citera
2019-08-16, 20:43
Medlem
Bra att du ska börja spara!
Men du tänker i mitt tycke helt fel gällande ditt långsiktiga sparande.
Med ett pensionsspar vill du ha så HÖG risk som möjligt, dvs en 90-100% i aktiefonder. Du vill maximera ränta på ränta över en lång tid. Du kommer uppleva krascher (förmodligen) men det viktigaste är att du aldrig säljer i panik utan behåller ditt innehav. När du börjar närma dig pensionen kan det däremot vara bra att sänka risken.

Angående ditt kortsiktiga sparande skulle jag rekommendera följande:
1) Ha ca 3x månadslön i buffert. mer eller mindre beroende på levnadsvillkor. Mindre om du bor i hyreslägenhet och använder kollektivtrafik.
2) Sparkonto för pengar du ska använda de närmaste åren. Finns T.ex. Santander med 0.95 för att minska förlusten av inflation.
3) Fonder med lägre risk. ca 60/40 räntor och aktier.

För vilka fonder du ska ha rekommenderar jag att kolla på rikatillsammansbloggen och att satsa på index fonder med så låg avgift som möjlig. Det är ju du som ska tjäna pengar och inte bankerna😉

Lycka till!
Citera
2019-08-16, 20:53
Medlem
Angående fondrobotar som Opti skulle jag istället rekommendera Lysa.se som har cirka halva avgiften som Opti har. Det enda Lysa saknar är en app.

Jag skulle isåfall rekommendera att du har ditt pensionsspar på Lysa med deras 100 % aktiefonder. För 0,4 procents avgift får du en väldigt diversierad portfölj plus automatiska ombalanseringar.
Citera
2019-08-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gargass
Angående fondrobotar som Opti skulle jag istället rekommendera Lysa.se som har cirka halva avgiften som Opti har. Det enda Lysa saknar är en app.

Jag skulle isåfall rekommendera att du har ditt pensionsspar på Lysa med deras 100 % aktiefonder. För 0,4 procents avgift får du en väldigt diversierad portfölj plus automatiska ombalanseringar.

Tack för svar!
Kanske bättre att helt slopa isk kontot i swedbank då? och skapa ett 90/10 'pensionkonto' på lysa med 500kr/månad.
Sen starta ett till konto på lysa med fördelningen 60/40? med 1000kr/månad för ett lite kortsiktigare sparande?

Låter detta klokt, eller är jag ute och reser.
Citera
2019-08-16, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaa
Tack för svar!
Kanske bättre att helt slopa isk kontot i swedbank då? och skapa ett 90/10 'pensionkonto' på lysa med 500kr/månad.
Sen starta ett till konto på lysa med fördelningen 60/40? med 1000kr/månad för ett lite kortsiktigare sparande?

Låter klokt, du tänker helt rätt. Om du vill ha kvar ditt ISK på Swedbank så har de några billiga indexfonder under varumärkte "Robur Access", eller så kikar du på Avanza Global som bara finns hos Avanza. Det blir snäppet billigare än Lysa (vilket kan innebära tiotusentals kronor över en livstid), men är också snäppet bökigare att hålla ordning på. Lysa är toppen!
Citera
2019-08-17, 04:26
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaa
Tack för svar!

Du behöver inte kasta bort pengar på Lysa, Opti eller liknande. Inte behöver du heller göda Swedbank. Skaffa konto hos Avanza eller Nordnet, och handla gratis via någon av dem istället.

Om du väljer Kapitalförsäkring (KF) istället för ISK underlättar det om du senare vill köpa aktier, och då får för dig att köpa aktier i bolag noterade i andra länder, eftersom det är enklare att få tillbaka källskatten om innehavet ligger i en KF.

Handel med aktier listade på Stockholmsbörsen är för övrigt gratis när du som ny kund öppnar konto hos Avanza eller Nordnet, upp till 50 K depåvärde hos Avanza och upp till 80 K depåvärde hos Nordnet. Hos Degiro är det gratis upp till 1 miljon i depåvärde, men dom erbjuder inte fondhandel.

I övrigt är mitt tips att du läser det som finns att läsa om fonder hos Avanza och Nordnet, och bekantar dig med de verktyg/funktioner de tillhandahåller. Även Morningstar, www.morningstar.se) är ett tips.
Citera
2019-08-17, 09:52
Medlem
sinewaves avatar
Lysa är något av en knepig produkt. I princip är det en rad olika varianter av en sk 60/40 (60% aktieindex, 40% räntor) till en kostnad om runt 0.40% i avgift. En 60/40 och dess varianter är inget dåligt så det är svårt att seriöst påstå att Lysa är en dålig produkt. Om man är extremt lat och "bara vill ha något" är således Lysa en betydligt bättre produkt än att inte göra någonting.

Med det sagt kan man lika väl bygga något liknande själv till ett pris som ofta blir lägre eller något högre men som då historiskt avkastat bättre:

60/40 Balanserad

# Högre risk
AMF Aktiefond Småbolag
Länsförsäkringar USA Indexnära
Swedbank Access Asien

# Lägre risk
AMF Räntefond Lång
Spiltan Räntefond Sverige

20% fördelat på 5 fonder (5x20 = 100%).

60/40 Aggressiv

# Högre risk
AMF Aktiefond Småbolag
Länsförsäkringar USA Indexnära
Länsförsäkringar Fastighetsfond A

# Lägre risk
AMF Räntefond Lång

20% fördelat på 5 fonder (5x20 = 100%).

-

Man måste dock inte endast fördela mellan aktieindex och räntor dock.

Golden Butterfly

En typ av aggressiv allvädersportfölj som historiskt haft fördelen att inte gå åt skogen när de bredare aktieindexen gör det. Således en ganska trevlig portfölj för en typisk småsparare eller bara för de som av någon anledning söker något lägre risk.

# Högre risk
AMF Aktiefond Småbolag
Länsförsäkringar Fastighetsfond A

# Hedge
Guld

# Lägre risk
AMF Räntefond Lång

-

Jämförelser

# Lysa.se 60/40, avgift: 0.39%
3 mån: -0.34%
1 år: +3.19%
5 år: +43.08%

# 60/40 Balanserad, avgift: 0.20%
3 mån: +2.46%
1 år: +8.64%
5 år: +61.54%

# 60/40 Aggressiv, avgift: 0.44%
3 mån: +3.20%
1 år: +14.39%
5 år: +79.08%

# Golden Butterfly, avgift: 0.52%
3 mån: +7.39%
1 år: +17.67%
5 år: +65.48%

-

När det kommer till avgifter kan man också få ned dessa mer än i exemplen ovan. Detta genom att helt enkelt byta ut fonder med högre avgift mot sådana med lägre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in