2019-08-16, 14:44
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
och ja syftade på att hela musiksamlingen försvinner för dem som inte har några skivor
Genom en tjänst plötsligt skulle lägga ned

Okej nej då är det en annan sak om man inte har original cdn.
Själv så litar jag inte på dom där online tjänsterna så jag samlar på vinyl!
Men jag har också en hel del musik på datorn.

FLAC finns väl inte att köpa utan det är något som man måste konventera till själv genom olika program på datorn.
Däremot så går det att ladda ner på piratsidor.
Citera
2019-08-16, 14:48
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Men du vet, det fanns en värld och ett samhälle även innan du existerade, tro't eller ej.

Till skillnad från vad 90-talisten här ovanför tror, så fanns det en tid då folk gick till musikaffären för att lyssna på CD-skivor i hörlurar, bläddra bland fodralen i CD-ställen osv.

CD-skivan kommer att bli kult, frågan är om det blir som LP-skivan, kassettbandet eller disketten.

Jag saknar då inte disketten då den var så känslig och rymde så lite.
Kassettband däremot har jag en hel del men köper även en del begagnade original från sidor som tradera!
Citera
2019-08-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Det är något nostalgiskt med CD-skivor som man har, men inte på samma vis som en LP-skiva, jag har inte LP-spelare men jag spelar gärna en gammal 70-talsskiva på min brors spelare eller kollar lite på sådana skivor i en affär om jag vill kolla efter en artist. Äger också några LP-skivor så jag behöver skaffa en spelare.
Satsa på en riktig skivspelare och förstärkare, inget skit som omvandlar det till digitalt. Folk förstod med tiden att allt inte blir bättre med utveckling utan bara billigare att tillverka.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tror inte det. LP-skivan var ju mer nostalgi för folk. Man gick till en musikaffär och bläddrade runt. CD kom ungefär i samma veva som allt det försvann.

Sedan är det kanske en myt men folk som sparar på LP påstår ju att ljudet är bättre. Mer rent och mindre digitalt.
Man bläddrade lika mycket bland CD som LP. Någon myt är det inte vad det gäller ljudet.

Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Jag vet inte hur många gånger jag surnat till när folk sagt att en LP har bättre ljud, tror det är för att de är "på riktigt" i deras ögon. Det finns många som är lite old school och tror allt var bättre förr, nja det handlar om ditt ljudsystem. Knastret som en LP ger skapar ju en viss känsla helt klart.
Digitalt ljud kapar man på både de höga och låga tonerna vid utgivning då det annars skulle ta för mycket plats. Det försvinner alltså ljud som alla kanske inte hör men som påverkar likväl då man även känner ljud. Att LP ibland knastrar är pga dåligt underhåll och tillför inget som gör det bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av ghostedbyme
cd kan du spela på både cd spelare och dvd spelare , så jo jag har några , 5st om jag inte minns fel

har även ett par bil cd spelare på hyllan om det skulle behövas
Här har vi ett jätteproblem. Man sitter ju på mängder av CD med bra musik som man vill kunna spela i framtiden.

Har själv både trasiga CD- och DVD-spelare. Därtill är det en j-vla skillnad på olika CD-spelare vad det gäller att återge ljudet. Minns själv hur jag stod och testade olika CD-spelare på 80-talet med samma bit ljud på en CD och allt annat övrigt lika.

Det kom fram ljud i musiken som inte hördes på vissa spelare men på andra. Naturligtvis ökade kostnaden ju bättre CD-spelaren var. Ska man hitta en ny sådan idag finns nog bara skräpet kvar likt VHS på slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Det är ju en analog teknik med potentiellt mycket bättre upplösning än cd skivor. Teoretiskt låter det bättre då information går förlorad vid diskretisering i en adc när man omvandlar från analogt till digitalt medium.
Kan inte termerna men det är säkert rätt. Rent bildligt så slaktar man ljudet ordentligt för att det ska ta mindre plats. Detta går även att göra i olika nivåer och dagens ljudfiler är i sin tur sämre än CD. Allt är gjort för att vara billigare men är då på bekostnad av kvalitén!
Citera
2019-08-16, 15:07
Medlem
Qactuars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt
Men du vet, det fanns en värld och ett samhälle även innan du existerade, tro't eller ej.

Till skillnad från vad 90-talisten här ovanför tror, så fanns det en tid då folk gick till musikaffären för att lyssna på CD-skivor i hörlurar, bläddra bland fodralen i CD-ställen osv.

CD-skivan kommer att bli kult, frågan är om det blir som LP-skivan, kassettbandet eller disketten.

Det var ju en kort period som mer eller mindre var någon som var kvarhängande efter LP-skivorna. Det rör sig om kanske totalt 5 år när alla stod i affärerna och lyssnade i deras demo-CD-spelare med tillhörande hörlurar. Det finns även ett format som har ännu kortare popularitet än CD, och det är minidisc. I princip ingen tror minidisc kommer bli ett nostalgiskt format.
Citera
2019-08-16, 15:30
Medlem
tokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Off-topic men varför tog man bort hatthyllan som standard i bilarna?

Hatthylla finns, du måste bara kolla på rätt bilmodeller. En sedan ska du vara ute efter.
Citera
2019-08-16, 15:31
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
så här tänker jag ochså , fast med dvd film ochså , har samlat hela livet och har en hel del

senaste åren har jag kört mycket mp3 och även börjat bränna ut på cd -skiva

den dagen nätet är släckt , så är bild och musik borta . .

Jag känner samma med att spara låtar digitalt, de låtar jag alltid haft och kommer få, men har också tagit bort några skivor och det ångrar jag lite nu i efterhand. Jag tror inte att internet kommer att försvinna men man kommer ju alltid till sammanhang då en CD kan vara bra. Men som sagt det är något med att ha en fysiskt skiva jag gillar och även att bränna blandskivor, det blir som en "berättelse" i det hela. Det får man inte på samma sett på spotify.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tror inte det. CD är digitalt ljud. Det går inte att hävda något om CD-skivans överlägsenhet på det sätt som många gör om LP-skivor. Den tillför inget.

I see, kanske det även om jag tror en viss nostalgi kommer finnas om sådär 20-30 år men kanske inte på samma nivå.

Citat:
jo det är ett jävla otyg , har en helt ny PC här utan , och jag ska köpa hem dvd brännare till den .

handikappat att vara utan

HAHA det var samma för mig när jag köpte den här nya datorn "åh nice den är lätt" men "nej ingen cd-läsare?" därför var den lättare... Fördel och nackdel i ett. Min gamla dator funkar ju ett tag till så kan ju använda den för att bränna skivor, men hoppas jag har råd med en stationär dator i framtiden som har cd-läsare för man vill ju kunna spara foton osv också.
Senast redigerad av ChiliPeppers 2019-08-16 kl. 15:36.
Citera
2019-08-16, 15:35
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Fördelen med LP skivan var möjligheten till snyggt omslag. Större yta att göra något på. Det hände att man köpte en LP för att omslaget var unikt.

Sant
Citera
2019-08-16, 15:37
Medlem
Läthers avatar
Tror inte den kommer att få samma kultstatus. Men bra att formatet finns. Tänk king crimson-megaboxarna i lp-format. Skulle ta oerhört mycket plats och kosta multum.
Citera
2019-08-16, 15:53
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Musik.mannen
Okej nej då är det en annan sak om man inte har original cdn.
Själv så litar jag inte på dom där online tjänsterna så jag samlar på vinyl!
Men jag har också en hel del musik på datorn.

FLAC finns väl inte att köpa utan det är något som man måste konventera till själv genom olika program på datorn.
Däremot så går det att ladda ner på piratsidor.

Hi-Res downloads finns att köpa på ett flertal sidor - hi-res streaming finns också tillgänglig.
Citera
2019-08-16, 16:40
Medlem
Turbomachines avatar
Tror inte att cd kommer få samma status som lp har.
Själv köper jag på mig cd skivor nu när de kostar 5 kr på sekondhand då jag köpte mig en cd växlare för en hundring för ett tag sedan.
Och ni som undrar, nej jag har inte spotify och tänker inte skaffa det.
Citera
2019-08-16, 17:20
Medlem
Jag har svårt att se att CD skulle få samma status som LP framåt.

Tror mycket har med känslan att göra, känslan av ett stort LP fodral. Känslan att hantera vinylen och spelanden som upplevs som ett litet ”hantverk”.

Sen att det är analogt stärker kontrasten till nyare media.
Citera
2019-08-16, 17:32
Medlem
Bra fundering. De som har växt upp med CDn som unga kanske blir nostalgiska på äldre dar precis som vi som växte upp med vinylskivan. Kanske ska man spara de CD man har istället för att slänga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in