Citat:
Ursprungligen postat av
ChiliPeppers
Det är något nostalgiskt med CD-skivor som man har, men inte på samma vis som en LP-skiva, jag har inte LP-spelare men jag spelar gärna en gammal 70-talsskiva på min brors spelare eller kollar lite på sådana skivor i en affär om jag vill kolla efter en artist. Äger också några LP-skivor så jag behöver skaffa en spelare.
Satsa på en riktig skivspelare och förstärkare, inget skit som omvandlar det till digitalt. Folk förstod med tiden att allt inte blir bättre med utveckling utan bara billigare att tillverka.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Tror inte det. LP-skivan var ju mer nostalgi för folk. Man gick till en musikaffär och bläddrade runt. CD kom ungefär i samma veva som allt det försvann.
Sedan är det kanske en myt men folk som sparar på LP påstår ju att ljudet är bättre. Mer rent och mindre digitalt.
Man bläddrade lika mycket bland CD som LP. Någon myt är det inte vad det gäller ljudet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiliPeppers
Jag vet inte hur många gånger jag surnat till när folk sagt att en LP har bättre ljud, tror det är för att de är "på riktigt" i deras ögon. Det finns många som är lite old school och tror allt var bättre förr, nja det handlar om ditt ljudsystem. Knastret som en LP ger skapar ju en viss känsla helt klart.
Digitalt ljud kapar man på både de höga och låga tonerna vid utgivning då det annars skulle ta för mycket plats. Det försvinner alltså ljud som alla kanske inte hör men som påverkar likväl då man även känner ljud. Att LP ibland knastrar är pga dåligt underhåll och tillför inget som gör det bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
ghostedbyme
cd kan du spela på både cd spelare och dvd spelare , så jo jag har några , 5st om jag inte minns fel
har även ett par bil cd spelare på hyllan om det skulle behövas

Här har vi ett jätteproblem. Man sitter ju på mängder av CD med bra musik som man vill kunna spela i framtiden.
Har själv både trasiga CD- och DVD-spelare. Därtill är det en j-vla skillnad på olika CD-spelare vad det gäller att återge ljudet. Minns själv hur jag stod och testade olika CD-spelare på 80-talet med samma bit ljud på en CD och allt annat övrigt lika.
Det kom fram ljud i musiken som inte hördes på vissa spelare men på andra. Naturligtvis ökade kostnaden ju bättre CD-spelaren var. Ska man hitta en ny sådan idag finns nog bara skräpet kvar likt VHS på slutet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Motherofgod
Det är ju en analog teknik med potentiellt mycket bättre upplösning än cd skivor. Teoretiskt låter det bättre då information går förlorad vid diskretisering i en adc när man omvandlar från analogt till digitalt medium.
Kan inte termerna men det är säkert rätt. Rent bildligt så slaktar man ljudet ordentligt för att det ska ta mindre plats. Detta går även att göra i olika nivåer och dagens ljudfiler är i sin tur sämre än CD. Allt är gjort för att vara billigare men är då på bekostnad av kvalitén!