2019-08-16, 10:50
Medlem
Det ser ut som att en annan besättning kommer att ta flyget för att därefter segla båten tillbaka till Europa. Så Gretas segeltur tycks orsaka fler flygturer än om hon själv hade tagit flyget. Nåja, det ger mycket uppmärksamhet åt Team Malizia, det är värt väldigt mycket pengar.
https://m.focus.de/wissen/klima/aktivisten-segelt-nach-new-york-rechnung-zeigt-waere-greta-thunberg-geflogen-haette-sie-weniger-co2- freigesetzt_id_11036544.html
2019-08-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Gretas äventyr skulle mycket väl kunna vara en avledande manöver av etablissemanget.
Förklara lite mer ingående vad du menar. Jag tror jag förstår men är inte säker. Avleda de manöver. Det var intressant. Förklara saken med lite mer klarspråk.
2019-08-16, 10:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Inte ens hon själv vet, men jag gissar på att hon kommer att segla jorden runt. Och stanna och tala där hon blir inbjuden.Fast med olika båtar förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Ytterst tveksamt då bara en enkelresa skulle ta ett par veckor . Tror även PR-Greta har sina begränsningar vad det gäller mammas och PR-byråns jakt på pengar.
Lite svar på denna fråga får vi i denna tyska artikel. Eller snarare att den inte är besvarad. Synpunkter på klimatvinsten i sammanhanget får vi däremot:

Google Translate:
En faktura spelar dock sina kritiker på korten. Som "taz" rapporterar är seglingsresan mindre klimatvänlig än det verkar. Efter ankomsten till New York kommer yachten tillbaka till Europa av cirka fem sjömän. Dessa skulle först behöva flyga till USA. Thunbergs skeppare kommer också att återvända från USA med flyg. Så seglingsresan skulle utlösa sex flygningar över Atlanten - om Thunberg och hennes far hade flygt, hade det varit mindre.
Denna räkning är känd för sjömännen, sa Andreas Kling, talesman för den tyska skepparen Boris Herrmann. Det handlade inte om att rädda klimatet med handlingen enbart, utan ville väcka uppmärksamhet. "Vi måste bara tänka på om vi bara flyger mindre." Det är vad Thunberg handlar om. Förresten, hur hon återvänder till Europa efter sin resa till Europa är fortfarande öppen.
Original:
Eine Rechnung spielt jedoch ihren Kritikern in die Karten. Wie die „taz“ berichtet, ist der Segeltörn weniger klimafreundlich, als es den Anschein macht. Denn nach der Ankunft in New York werde die Jacht von etwa fünf Seglern wieder zurück nach Europa gebracht. Diese müssten dafür zunächst in die USA fliegen. Auch Thunbergs Skipper werde die Rückreise aus den USA mit dem Flugzeug antreten. Der Segeltörn löse also sechs Flugreisen über den Atlantik aus - wären Thunberg und ihr Vater geflogen, wären es weniger gewesen.
Diese Rechnung sei den Seglern bekannt, sagte Andreas Kling, Sprecher des deutschen Skippers Boris Herrmann. Es gehe nicht darum, mit der Aktion allein das Klima zu retten, sondern man wolle Aufmerksamkeit erregen. “Wir müssen einfach alle darüber nachdenken, ob wir einfach einmal weniger fliegen.“ Darum gehe es auch Thunberg. Wie sie selbst nach Abschluss ihrer Reise nach Europa zurückkehrt, ist übrigens noch offen.
https://www.focus.de/wissen/klima/aktivisten-segelt-nach-new-york-rechnung-zeigt-waere-greta-thunberg-geflogen-haette-sie-weniger-co2- freigesetzt_id_11036544.html?fbclid=IwAR1xZXiwaqN0 z-OzNcdByEvPk3k6OHSrpDuAKrAzJbxW0dWo314xZZFyBqk
2019-08-16, 11:09
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lite svar på denna fråga får vi i denna tyska artikel. Eller snarare att den inte är besvarad. Synpunkter på klimatvinsten i sammanhanget får vi däremot:

Google Translate:
En faktura spelar dock sina kritiker på korten. Som "taz" rapporterar är seglingsresan mindre klimatvänlig än det verkar. Efter ankomsten till New York kommer yachten tillbaka till Europa av cirka fem sjömän. Dessa skulle först behöva flyga till USA. Thunbergs skeppare kommer också att återvända från USA med flyg. Så seglingsresan skulle utlösa sex flygningar över Atlanten - om Thunberg och hennes far hade flygt, hade det varit mindre.
Denna räkning är känd för sjömännen, sa Andreas Kling, talesman för den tyska skepparen Boris Herrmann. Det handlade inte om att rädda klimatet med handlingen enbart, utan ville väcka uppmärksamhet. "Vi måste bara tänka på om vi bara flyger mindre." Det är vad Thunberg handlar om. Förresten, hur hon återvänder till Europa efter sin resa till Europa är fortfarande öppen.
Original:
Eine Rechnung spielt jedoch ihren Kritikern in die Karten. Wie die „taz“ berichtet, ist der Segeltörn weniger klimafreundlich, als es den Anschein macht. Denn nach der Ankunft in New York werde die Jacht von etwa fünf Seglern wieder zurück nach Europa gebracht. Diese müssten dafür zunächst in die USA fliegen. Auch Thunbergs Skipper werde die Rückreise aus den USA mit dem Flugzeug antreten. Der Segeltörn löse also sechs Flugreisen über den Atlantik aus - wären Thunberg und ihr Vater geflogen, wären es weniger gewesen.
Diese Rechnung sei den Seglern bekannt, sagte Andreas Kling, Sprecher des deutschen Skippers Boris Herrmann. Es gehe nicht darum, mit der Aktion allein das Klima zu retten, sondern man wolle Aufmerksamkeit erregen. “Wir müssen einfach alle darüber nachdenken, ob wir einfach einmal weniger fliegen.“ Darum gehe es auch Thunberg. Wie sie selbst nach Abschluss ihrer Reise nach Europa zurückkehrt, ist übrigens noch offen.
https://www.focus.de/wissen/klima/aktivisten-segelt-nach-new-york-rechnung-zeigt-waere-greta-thunberg-geflogen-haette-sie-weniger-co2- freigesetzt_id_11036544.html?fbclid=IwAR1xZXiwaqN0 z-OzNcdByEvPk3k6OHSrpDuAKrAzJbxW0dWo314xZZFyBqk

Man kan säga att det är samma sjuka resonemang som med Earth hour. Släck alla elektriska lampor och tänd eldar istället. Hyckleri alltså.
2019-08-16, 11:09
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Förklara lite mer ingående vad du menar. Jag tror jag förstår men är inte säker. Avleda de manöver. Det var intressant. Förklara saken med lite mer klarspråk.

Kam vara fiskeindustrin som genom att lägga all fokus på koldioxid, avleder uppmärksamhetten från utfiskningen av haven.
2019-08-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Kam vara fiskeindustrin som genom att lägga all fokus på koldioxid, avleder uppmärksamhetten från utfiskningen av haven.
Det var alltför långsökt
2019-08-16, 11:44
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Det var alltför långsökt

Men Hur ska jag kunna veta? Det är ju hemligt!
2019-08-16, 12:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Det spelar ju ingen roll vad hon visste det är ju ett faktum att hennes segling släpper ut mer koldioxid totalt sett än om hon och Svante köpt varsin flygbiljett istället, ridå.

Fast finns det något bevis för alla de här flygbiljetterna, eller är det bara en internet-skröna?

Och jag upprepar, att ÄVEN om den här seglingen skulle gå med förlust för klimatet, så har Greta med den visat att segelkryssningar är ett alternativ. Man skulle ju även kunna börja frakta gods med segelfartyg igen. Det fungerade i tusentals år, så varför inte nu..?

Citat:
Tror du att jag skulle kunna ha några höns och en tupp på balkongen på 2 kvadratmeter? Tror du att jag även skulle ha plats att odla lite kålrötter där?

Har jag sagt att alla kan göra allt, alltid? Du kanske kan göra NÅGOT av det. Men om du bor så trångt, så kanske du inte har mycket pengar att göra av med å andra sidan, och då kanske ditt klimatavtryck inte blir så stort ändå.
Senast redigerad av Merwinna 2019-08-16 kl. 12:07.
2019-08-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Oavsett hur det är med det, så visar hon att det är MÖJLIGT att segla, även långa sträckor. Att det är ett alternativ. Och i förlängningen blir det bättre, om fler människor väljer att segla framför att flyga eller åka dieselfartyg.
Nej det gör hon inte, att segla är ett ickealternativ och ett rent jippo.
2019-08-16, 12:16
Medlem
jardins avatar
Citat:
Fast finns det något bevis för alla de här flygbiljetterna, eller är det bara en internet-skröna?

Och jag upprepar, att ÄVEN om den här seglingen skulle gå med förlust för klimatet, så har Greta med den visat att segelkryssningar är ett alternativ. Man skulle ju även kunna börja frakta gods med segelfartyg igen. Det fungerade i tusentals år, så varför inte nu..?

.
Det är nog inte en skröna. Börjar komma manga artiklar om detta.
https://www.focus.de/wissen/klima/aktivisten-segelt-nach-new-york-rechnung-zeigt-waere-greta-thunberg-geflogen-haette-sie-weniger-co2- freigesetzt_id_11036544.html?fbclid=IwAR1BfhVaEYd6 mhvYkdoe3Xj_KhNGNLCq5Ynep822jf5MUXZJaG36zUzS300
2019-08-16, 12:29
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Tror du att jag skulle kunna ha några höns och en tupp på balkongen på 2 kvadratmeter? Tror du att jag även skulle ha plats att odla lite kålrötter där?

Du måste naturligtvis överge den bekvämligheten. Sälj lägenheten och skaffa ett torp. Hur många kvadratmeter tomt behöver du för att överleva?
2019-08-16, 12:33
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:

Har jag sagt att alla kan göra allt, alltid? Du kanske kan göra NÅGOT av det. Men om du bor så trångt, så kanske du inte har mycket pengar att göra av med å andra sidan, och då kanske ditt klimatavtryck inte blir så stort ändå.

Moderna fraktfartyg som går på segel är ingen skröna utan en realitet. Men de ser förstås inte ut som någon fulllriggare. Än har de inte fått kommersiell användning. Men det kommer.

Det har dock inte ett dugg åt göra med Greta. Alls!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in