2019-08-16, 11:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Av samma anledning räknade jag inte upp sakerna du är blind för. Du är ju blind för sakerna och i din villfarelse anser är hittepå. Förstår du nu varför jag inte räknade upp dem?
Du vet inte vad jag är blind för, du tror att jag är blind för att jag inte kan "se" det du påstår finns.

Citat:
Jag räknar varken med att bli trodd eller inte trodd. Jag exponerar bara dumma människor och dumma yttranden och sprider allmängiltig information.
Vilken information?

Citat:
Jag har inte påstått nåt för att falsifiera eller bekräfta.
Precis, därför finns det ingen anledning att tro på det.
Citera
2019-08-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du vet inte vad jag är blind för, du tror att jag är blind för att jag inte kan "se" det du påstår finns.

Vilken information?

Precis, därför finns det ingen anledning att tro på det.
Du är i förnekelse om vad du är blind för. Det är fullt förståeligt. försvarsmekanism.

Nödvändigt information.

Om inte en evighet i paradiset eller helvetet är anledning nog för att tro, ja om inte en evighet är anledning nog då måste ens hjärna ha ruttnat och imploderat inifrån.
Citera
2019-08-16, 11:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Men nej! Är du medvetet dum eller saknar du medvetenhet om din dumhet?

Att tro på Gud är inte fysisk verklighet, det är en tro på en annan existens.

Om din mamma säger åt dig att hon ska gå ut så betyder ut samma sak för dig som för henne. Om Ut skulle betyda inne för dig och ute för henne skulle det leda till problem och missförstånd mellan er.

Alla människor måste vara överens om den yttre fysiska verkligheten för att kunna samexistera. De sinnessjuka och mentaltstörda brukar se i syner och hallucinera. De kan varken göra sig förstådda eller förstå andra som inte hallucinerar. Det du menar är nåt helt annat som du har missförstått. Du har helt enkelt inte förstått ontologi och epistemologi.

Om jag uppmanar dig att hämta kaffe och du hämtar te för att te är kaffe i din verklighet skulle detta leda till problem mellan oss. Använder du inte alls ditt förstånd?
Du tror ju på gud eftersom du tolkar verkligheten som om Gud ligger bakom skapelsen eller? Det andra du pratar om är bara Överenskommelser, vi kallar detta te och detta kaffe tex.
Citera
2019-08-16, 11:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du är i förnekelse om vad du är blind för. Det är fullt förståeligt. försvarsmekanism.
Eller så finns det inget att förneka, och därmed behövs ingen försvarsmekanism, angående dina påståenden.

Citat:
Nödvändigt information.
Som till exempel?

Citat:
Om inte en evighet i paradiset eller helvetet är anledning nog för att tro, ja om inte en evighet är anledning nog då måste ens hjärna ha ruttnat och imploderat inifrån.
Vilket paradis/helvete?
Citera
2019-08-16, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du tror ju på gud eftersom du tolkar verkligheten som om Gud ligger bakom skapelsen eller? Det andra du pratar om är bara Överenskommelser, vi kallar detta te och detta kaffe tex.
Allt i den fysiska verkligheten måste människorna vara överens om, dvs tolka verkligheten på samma sätt annars uppstår det problem och missförstånd.

Tro på Gud hör inte till den fysiska verkligheten.
Citera
2019-08-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Eller så finns det inget att förneka, och därmed behövs ingen försvarsmekanism, angående dina påståenden.

Som till exempel?

Vilket paradis/helvete?

Du kan ägna dig åt negationer hur mycket du vill. Du gör det på grund av en rädsla och blindhet.

Det paradis och helvete som tar emot människor och andra väsen med öppna armar efter det fysiska livets slut.
Citera
2019-08-16, 11:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Allt i den fysiska verkligheten måste människorna vara överens om, dvs tolka verkligheten på samma sätt annars uppstår det problem och missförstånd.

Det finns rätt gott om problem och missförstånd. You do the math.
Citera
2019-08-16, 12:11
Medlem
Har aldrig förstått mig på denna "viljan" att tro på helt uppenbart framfantiserade sagor, som spritts oralt över århundraden av analfabetiska fåraherdar i öknen för att sedan skrivas ned, omvandlas och översättas från översättningar av översättningar in absurdum...

Den gud som teister tror på är ett så oerhört ondskefullt och blodtörstande monster att jag själv är väldigt glad och bekväm i faktumet att den enda platsen dessa gudar existerar på är i medvetandet bland godtrogna primater, oförmögna att skilja mellan fantasi och realitet...

Citat:

Om din rymdtrollkarl, eller "gud" om du nu vill kalla den så, väljer att skicka människor till evigt paradis, eller evig tortyr utifrån huruvida dem tror på dennes existens, då är din gud det mest sadistiska psykopat-väsen som någonsin fantiserats fram.

Du tillbeder en påhittad psykopat-ande, som sadistiskt njuter av att tortera välvilliga och godhjärtade människor för att dem inte är ignoranta och godtrogna nog att tro på någonting som helt saknar bevis...

Du tror alltså att det finns någon form av ande någonstans, och att hela livet är något bisarrt spel som denna ande skapat för att testa vår godtrogenhet. Är du godtrogen nog att tro på non-sens, då blir du belönad med evigt paradis... Är du förståndig nog att INTE vara så godtrogen att du accepterar en extraordinär föreställning helt utan bevis - då blir du torterad i eld, för evigt - och det är BRA!

Fin gud du har där! Inte alls totalt genom-ond... Torterar småbarn som råkade föddas in i "fel" kult för att dem inte trodde på "rätt" maaagiska ande!

Att betrakta detta som moraliskt handlande är att vara helt störd i huvudet... Om jag hade trott på detta barocka trams, så hade jag nått slutsatsen att 'din gud' är en demon i fårakläder, som måste bekämpas. Hans följare, sådana som dig alltså, är demon-kultister, som stödjer barn-tortyr för tankebrott.

Ja, jag kan bara hoppas att era störda sadistiska fantasier med tiden utrotas från människors medvetande... Endast en religiös apa kan vara en så fruktansvärt ondskefullt avskrap, samtidigt som de i deras förvirrade medeltida hjärnor av tortyrförhärligande dödskultsmentalitet föreställer sig vara "goda"...

Varför invänta att din sega demon-ande torterar otrogna? Gå och gör det själv istället, så blir säkert din skogstomte jätteglad över att du beter dig precis som han - en blodtörstig barntorterande sadist!

Som sagt, VÄLDIGT GLAD över att denna djupt störda fantasi inte är sann, och skulle inte kunna föreställa mig att "vilja" tro på det...
Citera
2019-08-16, 12:14
Medlem
Citat:
Vem har försökt få dig att tro likadant? vilka umgås du med?
De flesta sådana konversationer har varit över nätet, även om det ibland även hänt att folk försökt IRL också.
Citera
2019-08-16, 12:27
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du kan ägna dig åt negationer hur mycket du vill. Du gör det på grund av en rädsla och blindhet.
Det finns inget att vara blind eller rädd för angående dina påståenden.

Citat:
Det paradis och helvete som tar emot människor och andra väsen med öppna armar efter det fysiska livets slut.
Vilket ”efter det fysiska livets slut”?

Du hade inget exempel på ”nödvändig information”?
Citera
2019-08-16, 12:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Har du frågat alla afrikaner respektive eskimåer? eller yttrar du bara vad du i din enfald tror är rimligt?

Nej, du har fel. Vi upplever samma verklighet men sätter olika värde på tingen och upplevelserna. Hade vi tolkat verkligheten olika hade vi aldrig kunnat samexistera och förstå varandra på individnivå. Du måste förstå det sistnämnda. Använder du inte alls ditt förstånd?

Varför hittar du bara på hela tiden att du vet allt och att det absolut måste vara just så som du säger?

Det är definitivt skillnad på hur en person från Uganda ser på 15 grader Celsius och hur någon som bor på Grönland ser på 15 grader Celsius. Att du ens kan tro att det skulle vara samma är rent absurt.

När jag bodde i Sverige ansåg jag 15 grader som en varm dag och om det var 20 grader så var det badväder. Numera när jag bor nära ekvatorn så är 15 grader riktigt kyligt och jag skulle absolut inte ens fundera på att bada om det bara är 20 grader.

Samma person, helt olika syn på temperatur beroende på var jag bor.
Citera
2019-08-16, 13:10
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...
Gud kanske inte hör till någon verklighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in