2019-08-16, 11:01
Medlem
ChiliPepperss avatar
Idag köper folk sällan en CD-skiva, jag gör det inte längre fast jag gärna vill köpa en skiva om jag tycker den är riktigt bra. Sedan gillar jag också att göra blandskivor, men det kommer snart vara ett minne blått när man inte kan köpa låtar längre via apple (som jag oftast köpt låtar genom) med mera eller kopierat in CD-skivor. Plus att jag inte kan stoppa in skivor på min dator.

Det är något nostalgiskt med CD-skivor som man har, men inte på samma vis som en LP-skiva, jag har inte LP-spelare men jag spelar gärna en gammal 70-talsskiva på min brors spelare eller kollar lite på sådana skivor i en affär om jag vill kolla efter en artist. Äger också några LP-skivor så jag behöver skaffa en spelare.

Men det jag funderar på är om CD skivan kommer få samma status i framtiden? Idag är det många (mindre) band som släpper kassettband med nytt material, tror det handlar om att vissa ser LP-skivan som lite för mainstream igen.
Citera
2019-08-16, 11:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Tror inte det. LP-skivan var ju mer nostalgi för folk. Man gick till en musikaffär och bläddrade runt. CD kom ungefär i samma veva som allt det försvann.

Sedan är det kanske en myt men folk som sparar på LP påstår ju att ljudet är bättre. Mer rent och mindre digitalt.
Citera
2019-08-16, 11:07
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tror inte det. LP-skivan var ju mer nostalgi för folk. Man gick till en musikaffär och bläddrade runt. CD kom ungefär i samma veva som allt det försvann.

Sedan är det kanske en myt men folk som sparar på LP påstår ju att ljudet är bättre. Mer rent och mindre digitalt.

Jag vet inte hur många gånger jag surnat till när folk sagt att en LP har bättre ljud, tror det är för att de är "på riktigt" i deras ögon. Det finns många som är lite old school och tror allt var bättre förr, nja det handlar om ditt ljudsystem. Knastret som en LP ger skapar ju en viss känsla helt klart.
Citera
2019-08-16, 11:08
Bannlyst
Det tror jag, än idag kan man slänga in sin favorit-CD i bilstereon på många bilar tillverkade innan 2010 men även framåt i massor. Istället för att lyssna på pisskanalernas reklam.

Mig veterligen finns/fanns aldrig någon bil med möjlighet att spela LP.
Citera
2019-08-16, 11:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Jag vet inte hur många gånger jag surnat till när folk sagt att en LP har bättre ljud, tror det är för att de är "på riktigt" i deras ögon. Det finns många som är lite old school och tror allt var bättre förr, nja det handlar om ditt ljudsystem. Knastret som en LP ger skapar ju en viss känsla helt klart.

Ja det finns ju inget vetenskapligt som påvisar att det är något bättre ljud. Möjligen är det mer att folk vill ha det där lilla knastret för det låter lika som första gången de lyssnade på en viss skiva.
Citera
2019-08-16, 11:17
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:

Känns som att det säger mer om din ålder?
Självklart bläddrade (och bläddrar)folk lika ihärdigt i cd-hyllan som i vinylbacken!
Citera
2019-08-16, 11:20
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre

Mig veterligen finns/fanns aldrig någon bil med möjlighet att spela LP.

Det fanns det absolut! "Skivspottare" har jag för mej att det kallades.
Oftast tog dom bara 7" skivor. Den färdiglyssnade skivan slängdes på hatthyllan bakom baksätet där den fick ligga och baka sej vobblig i solen!
Citera
2019-08-16, 11:27
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Idag köper folk sällan en CD-skiva, jag gör det inte längre fast jag gärna vill köpa en skiva om jag tycker den är riktigt bra. Sedan gillar jag också att göra blandskivor, men det kommer snart vara ett minne blått när man inte kan köpa låtar längre via apple (som jag oftast köpt låtar genom) med mera eller kopierat in CD-skivor. Plus att jag inte kan stoppa in skivor på min dator.

Det är något nostalgiskt med CD-skivor som man har, men inte på samma vis som en LP-skiva, jag har inte LP-spelare men jag spelar gärna en gammal 70-talsskiva på min brors spelare eller kollar lite på sådana skivor i en affär om jag vill kolla efter en artist. Äger också några LP-skivor så jag behöver skaffa en spelare.

Men det jag funderar på är om CD skivan kommer få samma status i framtiden? Idag är det många (mindre) band som släpper kassettband med nytt material, tror det handlar om att vissa ser LP-skivan som lite för mainstream igen.

Om CD skivans potential för nostalgisk status vågar jag inte spekulera.
Men jag tillhör den lilla skaran som ännu köper mycket CD (dom ger för fan bort dom!).
Jag köper CD för att jag vill ha så mycket bra musik (i handen) som möjligt för pengarna!

Istället för att hoppas på att mina plattor skall bli guld värda i framtiden av retroromantiska orsaker brukar jag istället föreställa mej ett postapokalyptiskt Mad Max-scenario där internet med sitt spotify och dylikt för länge sedan tystnat och den enda källan till musikalisk underhållning är mitt digra diskotek.
Då ska ni få betala dyrt för att ni garvade när jag köpte CD skivor på 2010 talet!!!
Citera
2019-08-16, 11:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryGoore
Känns som att det säger mer om din ålder?
Självklart bläddrade (och bläddrar)folk lika ihärdigt i cd-hyllan som i vinylbacken!

Skulle nog påstå tillhöra "CD-generationen" själv. Någon vinylspelare ägde man ju aldrig och det sågs som gammalt. Det var ju när man växte upp som alla de här musikaffärerna som fanns upphörde. Visst stod folk och bläddrade på säg Åhléns bland CDs. Men det var ju ändå lite unikt det som fanns innan. Det var mer av en kultur. Sedan med CD och nätet och all digitalisering så är det inte samma sak längre.
Citera
2019-08-16, 11:35
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Det fanns det absolut! "Skivspottare" har jag för mej att det kallades.
Oftast tog dom bara 7" skivor. Den färdiglyssnade skivan slängdes på hatthyllan bakom baksätet där den fick ligga och baka sej vobblig i solen!

Intressant!

Citat:
Om CD skivans potential för nostalgisk status vågar jag inte spekulera.
Men jag tillhör den lilla skaran som ännu köper mycket CD (dom ger för fan bort dom!).
Jag köper CD för att jag vill ha så mycket bra musik (i handen) som möjligt för pengarna!

Istället för att hoppas på att mina plattor skall bli guld värda i framtiden av retroromantiska orsaker brukar jag istället föreställa mej ett postapokalyptiskt Mad Max-scenario där internet med sitt spotify och dylikt för länge sedan tystnat och den enda källan till musikalisk underhållning är mitt digra diskotek.
Då ska ni få betala dyrt för att ni garvade när jag köpte CD skivor på 2010 talet!!!

Jag gillar att supporta små band, framförallt lokala band, har några cd-skivor, lp och kassettband men samtidigt använder jag dom aldrig. Satte på en RHCP-skiva här om veckan men det kan man ju strömma via spotify numera. Dock så är ljudet något klarare på en skiva. Men jag ser det lite mer som samlarvärde eftersom man kan lägga skivan i en hylla/låda/under sängen med mera och återupptäcka musik sådär tio år senare, det tror jag inte är lika vanligt på spotify om man inte hittar en uråldrig gammal playlist som jag gjorde förut.

CD-generationen tillhör jag givetvis är ju född 89 så det vore konstigt om jag inte gillade CD-skivor som barn. Känner också en viss "sorg" över att inte kunna köpa PC-spel fysiskt längre, tur att man kan göra det på PS4 för det är något med att ha ett fysiskt exemplar som gör det lite extra.

(Vet att man säkert kan köpa PC-spel fysiskt men menar att det oftast är steam som gäller numera och nya datorer har vanligtvis ingen DVD-läsare)
Senast redigerad av ChiliPeppers 2019-08-16 kl. 11:37.
Citera
2019-08-16, 11:38
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Skulle nog påstå tillhöra "CD-generationen" själv. Någon vinylspelare ägde man ju aldrig och det sågs som gammalt. Det var ju när man växte upp som alla de här musikaffärerna som fanns upphörde. Visst stod folk och bläddrade på säg Åhléns bland CDs. Men det var ju ändå lite unikt det som fanns innan. Det var mer av en kultur. Sedan med CD och nätet och all digitalisering så är det inte samma sak längre.

Jasså? Då är jag väl kanske den äldre utav oss i alla fall.
Hann påbörja min bana som musikkonsument på vinyl för att efter en minst årslång tjatkampanj hemma äntligen lyckas få mor att inhandla den så eftertraktade CD-spelaren!
CDn var ju dock inte enkom till mej, utan var en familjeklenod som skulle inrättas i det gemensamma vardagsrummet.
Detta var dock något som ändrades relativt snart då en hårdrockande son i början av tonåren tydligen gjorde sej bästa bakom lykta dörrar snarare än i den gästvänliga salen

Och en annan sidenote här.
Är det bara jag som stör mej på att samtida band ibland eller tom. ofta släpper nytt material ENDAST på vinyl?? Jag är inte dugg intresserad av att köpa ny musik på LP. Dom kan fan gott göra en CD också!
Citera
2019-08-16, 11:42
Medlem
Qactuars avatar
Citat:
Tror inte det. LP-skivan var ju mer nostalgi för folk.

Ja. precis. Jag skulle vilja hävda att CD-skivan hade som mest 10 års popularitet. Före 1990 var det för dyrt för många att skaffa CD-spelare, och efter 2000 tog MP3 över. LP var det mest populära mediet mellan 1950 och 1990.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in