2019-08-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Hur är det ens möjligt för Riksbanken att sänka räntan ytterligare? Detta skulle enbart skapa ännu värre problem senare. Vad hoppas han ska komma och rädda oss? Varför höjer inte Ingves räntan och tar en mindre smäll nu än en bomb om några år? Kan någon förklara för mig? Vafan är det som pågår?

När det kommer till styrräntan så är Riksbanken och andra centralbanker bara en marionettdocka. De tror själva att de är hunden som styr svansen (ekonomin) men i själva verket så är de svansen som följer hunden. Det som bestämmer räntorna är till stor del den globala tillgången på dollar som till stor del skapas i "skuggbanksystemet".

Just nu ser vi en brist på dollar. Det går att se genom att räntorna på t ex 10-åriga statsobligationer dyker över hela världen. Statsobligationer är (pga Basel regelverket) den bästa säkerheten för finansiella bolag som behöver likviditet snabbt och är ett sorts verktyg för att hantera balansräkningar. Så när de håller kvar statsobligationer istället för att sälja vidare kan man ana att de ser problem på horisonten. Detta har varit tydligt i över ett år och att riksbanken försökte höja räntan mitt i detta visar hur dålig koll de har.

Just nu är räntan på den svenska 10-års obligationen lägre än riksbankens styrränta. Senast detta skedde var 2008, 11 och 12. Då sänktes styrräntan relativt snabbt med 4% 2008-09 och 1% 2011-12. Nu är den dessutom för första gången negativ, så det är lite otestat mark.

Detta är en global historia, så bli inte förvånade om Europeiska, Kinesiska och Japanska banker snart börjar få (stora) likviditetsproblem. Samtidigt som Riksbanken, FED, ECB och alla andra clowner kommer få ta tillbaka lovorden om "synkroniserad global tillväxt" och börja sänka sina styrräntor (om det nu går). Deflation (sjunkande priser) i finansiella tillgångar är en annan produkt av detta som vi snart lär se om inget drastiskt sker.
2019-08-13, 11:00
Medlem
många byggbolag som konkursar nu, över hela landet dessutom

angående negativa räntor på bolån så är det lagstiftat att pensionsbolag måste placera sina pengar i bland annat s.k säkra bostadsobligationer... vilket självfallet är rent trams

den enda lösningen är självfallet att ta bort inflationsmålet
2019-08-13, 11:46
Medlem
Bankernas bolånemarginaler marginellt lägre. Banken vinner alltid.

Det var små förändringar i bankernas bruttomarginal på bolån under det andra kvartalet 2019. Marginalen sjönk från 1,46 procent vid utgången av det första kvartalet 2019 till 1,44 procent vid utgången av det andra kvartalet.

Den genomsnittliga korta bolåneräntan, tre månader, sjönk med 2 punkter under det andra kvartalet. Samtidigt var bankernas finansieringskostnad i det närmaste oförändrad. Då utlåningsräntan sjönk relativt finansieringskostnaden minskade bruttomarginalen under kvartalet.

https://www.fi.se/sv/publicerat/nyheter/2019/bankernas-marginal-pa-bolan3/
2019-08-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumham99
När det kommer till styrräntan så är Riksbanken och andra centralbanker bara en marionettdocka. De tror själva att de är hunden som styr svansen (ekonomin) men i själva verket så är de svansen som följer hunden. Det som bestämmer räntorna är till stor del den globala tillgången på dollar som till stor del skapas i "skuggbanksystemet".

Just nu ser vi en brist på dollar. Det går att se genom att räntorna på t ex 10-åriga statsobligationer dyker över hela världen. Statsobligationer är (pga Basel regelverket) den bästa säkerheten för finansiella bolag som behöver likviditet snabbt och är ett sorts verktyg för att hantera balansräkningar. Så när de håller kvar statsobligationer istället för att sälja vidare kan man ana att de ser problem på horisonten. Detta har varit tydligt i över ett år och att riksbanken försökte höja räntan mitt i detta visar hur dålig koll de har.

Just nu är räntan på den svenska 10-års obligationen lägre än riksbankens styrränta. Senast detta skedde var 2008, 11 och 12. Då sänktes styrräntan relativt snabbt med 4% 2008-09 och 1% 2011-12. Nu är den dessutom för första gången negativ, så det är lite otestat mark.

Detta är en global historia, så bli inte förvånade om Europeiska, Kinesiska och Japanska banker snart börjar få (stora) likviditetsproblem. Samtidigt som Riksbanken, FED, ECB och alla andra clowner kommer få ta tillbaka lovorden om "synkroniserad global tillväxt" och börja sänka sina styrräntor (om det nu går). Deflation (sjunkande priser) i finansiella tillgångar är en annan produkt av detta som vi snart lär se om inget drastiskt sker.

Kan börja med att säga att jag inte är nån expert själv. Blir dock ganska förvirrad när folk drar olika slutsatser utifrån samma data.

En del säger tvärtom att sjunkande räntor är ett tecken på överskott av pengar?
Om bankerna får likviditetsproblem, så löser väl riksbankerna det på samma sätt som 2008-2009?
Sjunkande priser i finansiella tillgångar tolkar jag som lägre priser på t.ex. aktier, fastigheter och råvaror. Frågan är då - vart tar pengarna vägen? Om det samtidigt går så långt att man kanske får betala för att ha pengarna på banken?
2019-08-13, 12:50
Medlem
Vetgirig1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my.sucker.life
En bostad är en tillgång enligt de flesta människor eftersom den ger innehavaren rätt till ett boende, istället för alternativet, att sova på gatan. Andra människor kanske föredrar att sova på gatan, och ser kanske inte bostaden som en tillgång.

Dumt formulerat av mig.
Det jag menade är synsättet att en bostadsrätt/villa är alltid en säker investering och att priser kommer alltid att fortsätta uppåt. Har de alltid gjort det? Villa är en sak, då äger man ju marken och huset (trots att det kostar), men det är bostadsrätter jag tänker främst på. Man äger ju inte en bostadsrätt heller.

Citat:
I en bostadsrättsförening så sitter man bokstavligt talat i knät på sina grannar.

https://rikatillsammans.se/lasarfraga-hyra-eller-aga-sitt-boende/
2019-08-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetgirig1
Det jag menade är synsättet att en bostadsrätt/villa är alltid en säker investering och att priser kommer alltid att fortsätta uppåt. Har de alltid gjort det?

Sett historiskt: Ja.
Sker krascher på kort sikt? Visst. Men varenda dipp/krasch på bostadsmarknaden har återhämtat sig. Och marknaden har skjutit till nya höjder varje gång.
2019-08-13, 14:32
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Sker krascher på kort sikt? Visst. Men varenda dipp/krasch på bostadsmarknaden har återhämtat sig. Och marknaden har skjutit till nya höjder varje gång.
Om du kollar på detta diagram som visar reala priser i Stockholm så ser du att sett över tid så håller sig priserna ganska oförändrat. Så det du skriver är närmast religiöst snarare än verklighetsförankrat.

https://images.app.goo.gl/Du5tmmcxsZADs7wGA

Vi har århundradets bubbla just nu.
2019-08-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av my.sucker.life
Kan börja med att säga att jag inte är nån expert själv. Blir dock ganska förvirrad när folk drar olika slutsatser utifrån samma data.

En del säger tvärtom att sjunkande räntor är ett tecken på överskott av pengar?
Om bankerna får likviditetsproblem, så löser väl riksbankerna det på samma sätt som 2008-2009?
Sjunkande priser i finansiella tillgångar tolkar jag som lägre priser på t.ex. aktier, fastigheter och råvaror. Frågan är då - vart tar pengarna vägen? Om det samtidigt går så långt att man kanske får betala för att ha pengarna på banken?

Ja, det ekonomiska systemet är extremt komplicerat idag. Därav omöjligt för någon att få fullständigt grepp om det (och därför helt idiotiskt att försöka detaljstyra det så som det görs idag). Men ja, fallande räntor = ett överflöd på pengar är väl vad som lärs ut i skolorna. Dvs då fler vill låna ut pengar så ökar konkurrensen och det trycker ner räntorna. Så skulle det fungera på en fri marknad under t ex en guldstandard. Men idag är hela det systemet förstört. Det handlar mer om hur stor hävstång bankerna vågar jobba med och hur de kan maximera sin vinst och samtidigt följa de regelverk som finns. Då används t ex statsobligationer mer som ett verktyg och signalerna från räntorna blir helt annorlunda än på en fri marknad. Kollar vi på hur världen ser ut idag så stämmer låga räntor bättre överens med problem. Det är bara titta på t ex PMI för tillverkningsindustrierna idag eller vad som hände med räntorna under den senaste finanskrisen.

Ja exakt. Det är såklart ingen som kan veta med säkerhet. Men min gissning skulle vara att de tillgångsslagen kommer att ta stryk i ett scenario med likviditetsbrist. Exakt hur pengar skapas och förstörs idag är så komplicerat att det inte finns något vettigt mått på det. Så jag skulle säga att det ger mer att titta på verkligheten (t ex långa statsräntor) än mått som M1 eller M3 även om de måtten kan ge en fingervisning.

Ett troligt scenario att många företag och banker snart får problem med sina betalningar. Centralbankerna kliver då in med det enda trick de kan. De försöker slakta valutan och "mjuklanda kraschen" genom massiva QE-program. Vi har redan fått en liten försmak då det pratas mycket om valutakrig idag. Så den stora frågan är om det "fungerar" ännu en gång och om de lyckas sparka burken ytterligare lite längre nerför vägen.

I ett sådant scenario vill iaf jag äga tillgångsslag som t ex guld och bitcoin (som existerar utanför kreditsystemet och vars pris generellt går upp av överdrivet penningtryckande) och kanske amerikanska statsobligationer (där räntan fortfarande har en bit att falla, ränta ner = pris upp).

Jag förstår att det låter ganska ironiskt med likviditetsbrist efter allt penningtryckande som skett sedan finanskrisen. Men det är den troligaste förklaringen jag lyckats komma fram till.
2019-08-13, 17:01
Medlem
Vetgirig1s avatar
Intressanta diskussioner i den här tråden. Faktiskt den enda tråd jag läser och följer på Flashback just nu.

Det verkar för mig, precis som Jan Bolmeson skrev på sin blogg redan 2014, samt Cornucopia som har skrikit samma sak rätt länge, är att vi har en bostadsbubbla i Sverige. MEN eftersom alla är så djupt involverade i denna röra så vill ingen spräcka bubblan, varken politiker eller medborgare. Det skulle leda till en riktig snabb kollaps och alla våra nuvarande långsamt brinnande problem som ökade våldsbrott etc. skulle vara en fis i rymden i jämförelse. Alla vi vet om det men ingen vågar eller vill göra något åt det.

Det enda jag tror som kan spräcka bobubblan är utomstående krafter = världsekonomin. Men precis som Rumham99 skriver så är den globala ekonomin så jävla invecklad just nu att det är svårt att hitta några vettiga parametrar att mäta om var och när det går snett och hur Sverige kommer att påverkas. Riksbanken har idag otroligt få verktyg att ensamt kunna åstadkomma något vettigt i händelse av en alvarlig ekonomisk kris, det tror jag vi alla här är överens om.

Spännande tider vi lever i. Eller för att citera en nyligen länkad artikel på ZeroHedge om det som händer i Argentina: "What a complete ClusterF**k".
2019-08-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Om du kollar på detta diagram som visar reala priser i Stockholm så ser du att sett över tid så håller sig priserna ganska oförändrat. Så det du skriver är närmast religiöst snarare än verklighetsförankrat.

https://images.app.goo.gl/Du5tmmcxsZADs7wGA

Vi har århundradets bubbla just nu.

Vad gör de reala priserna så intressanta? Lånen tas och återbetalas i nominella belopp vilket gör att man får råd med mer hus/bostad för varje år som går ifall det nominella priset står still över tid och förutsett att man har en löneökning varje år...
2019-08-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy

på lång sikt kommer man dumpa inflationsmålet och då är det andra bullar som gäller, då är det verkligen som så att låntagare sitter illa till

sverige kommer garanterat på sikt dumpa inflationsmålet, det är helt ohållbart
2019-08-13, 19:40
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vad gör de reala priserna så intressanta? Lånen tas och återbetalas i nominella belopp vilket gör att man får råd med mer hus/bostad för varje år som går ifall det nominella priset står still över tid och förutsett att man har en löneökning varje år...
Jag bemötte påståendet om att ”marknaden skjuter till nya höjder varje gång” om man kollar historiskt. Vilket inte stämmer om man kollar reala priser.

Reala priser är det intressanta sett över tid.
Senast redigerad av kalipp0 2019-08-13 kl. 19:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in