2019-08-15, 20:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Regeringen skulle beordra försvarsmakten att artlilleribomba Sölvesborg. Skämt åsido, regeringen skulle förmodligen, böta kommunen följt av en massa rasistanklagelser.

Det intressanta skulle vara hur det hela forcerades om kommunen inte alls ville spela boll. Skulle staten verkligen frysa betalningar som skulle drabba kommuninvånarna om det endast var kommunalpolitikerna som var skyldiga?
Citera
2019-08-15, 20:33
Medlem
Vågskålens avatar
Man kan nog räkna med att husvagnen är totalförstörd efter de två åren. Har man satt ett tak på vad en husvagn får kosta? Blir det verkligen billigare än en lägenhet? Säg att husvagnen kostar 200 tusen. Det blir en kostnad på 8333 kr. Tillkommer kostnad för servicehus (dusch, toalett, tvättstuga etc) och värme (som lär bli dyr). Säg 10 000 kr/månad. Låter mycket.
Citera
2019-08-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Sölvesborg ser ut som en tung bidragskommun. 12000 kronor får de från staten a 17000 innevånare.

Sålänge kommunen behöver bidrag, vill jag tro att den/de som delar ut bidragen också ställer kraven.

Jag som skattebetalare till staten, kan tycka att alla skall ta emot lyxmigranterna om de vill ha bidrag från mina skattekronor.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Solvesborg?compare=1
Fast det är inte "dina" skattekronor ärkepucko. Alla som någonsin vitt köpt en vara eller tjänst av ett företag i Sverige har betalat in moms, energiskatt, alkoholskatt etc som skatt direkt till staten. Trodde du att momsen från inköpen på Lidl och att tanka på St1 i Sölvesborg gick till kommunalkassan? Lärde ni er ingen fakta på Handels eller var det bara homosexpartyn?
Att påstå att kommunen "behöver" bidrag, suck. Staten bestämmer vad kommuner måste göra, t.ex. ta emot lyximmigranter. "Ja jag sitter här ett glas Moët i min våning och tycker minsann de där sölvesborgarna minsann också ska ta emot babbar, för det har jag betalt för. Jag röstade minsann på Reinfeldt förstår ni."
Citera
2019-08-15, 21:45
Medlem
Kul att SD gör något meningsfullt.

I vissa kommuner känns det som att SD faktiskt är en kraft. I andra kommuner, särskilt de stora, är SD sopor. I Riksdagen är de också meningslösa ... eller om man ska säga harmlösa. Hade jag bott i Sölvesborg hade nog SD fått min röst, men i Malmö finns det ingen anledning rösta på dem.

Det är den här typen av frågor SD bör driva. Inte frågor om mineralvatten, vårdfrågor eller HBTQ-rättigheter i Sudan.
Citera
2019-08-15, 22:04
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Man kan nog räkna med att husvagnen är totalförstörd efter de två åren. Har man satt ett tak på vad en husvagn får kosta? Blir det verkligen billigare än en lägenhet? Säg att husvagnen kostar 200 tusen. Det blir en kostnad på 8333 kr. Tillkommer kostnad för servicehus (dusch, toalett, tvättstuga etc) och värme (som lär bli dyr). Säg 10 000 kr/månad. Låter mycket.

I Staffanstorp ska husvagnarna kostat 40-50 tusen styck i inköp: källa

Tror inte det finns så mycket till "servicehus", har bara läst om en extra husvagn där de kan laga mat?

Kommunen tror att de kan sälja dem senare, återstår att se. De påstår också att de är "billiga", har inte sett siffror. Sen tar de väl ut lite hyra också som minskar kommunens kostnad.

Själv har man bott i 20-mannatält med vedeldad kamin veckovis under smällkalla vintern, måste vara ännu billigare? Gör nog även gott för integrationen invandrarna emellan om man blandar friskt med folk från olika länder som måste sova ihoppackade som sillar?
Citera
2019-08-15, 22:07
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Fast det är inte "dina" skattekronor ärkepucko. Alla som någonsin vitt köpt en vara eller tjänst av ett företag i Sverige har betalat in moms, energiskatt, alkoholskatt etc som skatt direkt till staten. Trodde du att momsen från inköpen på Lidl och att tanka på St1 i Sölvesborg gick till kommunalkassan? Lärde ni er ingen fakta på Handels eller var det bara homosexpartyn?
Att påstå att kommunen "behöver" bidrag, suck. Staten bestämmer vad kommuner måste göra, t.ex. ta emot lyximmigranter. "Ja jag sitter här ett glas Moët i min våning och tycker minsann de där sölvesborgarna minsann också ska ta emot babbar, för det har jag betalt för. Jag röstade minsann på Reinfeldt förstår ni."

Kommunen får sossbidrag från?
Citera
2019-08-15, 22:10
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Kan du inte tycka att det finns en idé i att någon kommun protesterar. Det kan ju bli en dynamik som man inte vet vad det leder till. Kanske nåt positivt?

Jag är med på det, men om Sölvesborg protesterar fpr nån annan kommun hantera dessa lyxmigranter.

Skulle gärna betala extra skatt för att placera 50-100 Afghaner bredvid reinfäll.

Men de kommer aldrig dit, de kommer till fattiga kommuner.
Citera
2019-08-15, 22:49
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Då hade Pajala har 60% kommunalskatt och Danderyd 10% och de båda fått in lika många kronor per invånare.

Så stor är inte skillnaden. Den fattigaste kommunen är Örkelljunga, med en kommunal skatteintäkt på 35 000 kr per invånare. Den rikaste är Danderyd, med 68 000 kr per invånare. källa

Hur förklarar du förresten att Ekonomifakta har tagit fram tabellen ovan, där det är stor skillnad på kommunernas skatteintäkter? Enligt dig ska ju alla kommuner ha exakt samma skatteintäkt per invånare?

Årjäng har en intäkt på 37 000 kr per invånare, och får knappt 17 000 kr i inkomstutjämning, för totalt ca 54 000 kr. Danderyd betalar ca 20 000 kr per invånare, och får ett netto på ca 48 000 kr per invånare (källa).

Så före inkomstutjämning så får Danderyd in nästan dubbelt så mycket som Årjäng per invånare. Men efter inkomstutjämningen hamnar de ungefär lika. (Siffrorna kommer från olika år, så exakta nettot är osäkert.)

Dessutom finns det kostnadsutjämningar osv som skevar till det ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Kommuners skatteinkomster har inget alls att göra med invånarnas inkomster. Varje kommun får sin skattesats (runt 20% plus landstingens runt 10%) dividerat med antalet invånare i kommunen. Det är därför alla korrumperade inkompetenta kommunpolitiker importerar så många analfabetiska arapor de bara kan, för var och en av dem ger dem samma statlig inkomstskatt som en ingenjör och framgångsrik entreprenör. Det är bara antalet personer som räknas, alla är lika ii den totalitära demokratin Sverige, orsak och verkar ignoreras under alla omständigheter!

Efter alla utjämningar får man ungefär den effekten som du beskriver. Och det är illa.

Men jag ser inte hur skattesystemet i sig är boven i dramat som du påstår? Det verkar ju istället vara alla olika utjämningar som leder fram till detta?

Jag har läst många som påstår samma sak som dig här på Flashback, verkar ha blivit en slags "Flashbacksanning". Var har du fått din information ifrån?
Citera
2019-08-15, 22:52
Medlem
Det kommer bli mer nej till lyxboenden o sämre villkor i framtiden för många nyanlända pga man nu börjar se konsekvenserna av invällandet!

Men det var väl gangsterkultur vi skulle satsa på, eller? Jag menar förstås mångkultur....
Citera
2019-08-16, 01:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen

"Säg att husvagnen kostar 200 tusen."
Det torde handla om begagnade husvagnar, som kostar betydligt mindre än 200 000 kr / styck.

Annars undrar jag varför det gnälls. Det här är ju globalisternas långsiktiga plan. Att fattiga, bruna och svarta människor ska bo spartanskt i utkanterna av städerna och arbeta med enkla tjänster till minimilön. Det är bara att titta på förebilderna, de demokratstyrda storstäderna i USA.

Ni trodde väl inte att globalister som Annie Lööf ömmade för detta rasifierade trasproletariat på riktigt?
Senast redigerad av borskungen 2019-08-16 kl. 01:37.
Citera
2019-08-16, 01:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Typ som Staffanstorp....

Spartarnerna i Staffanstorp är värda all uppskattning de kan få.

En liten utpost i det mörka Skåne som gör motstånd mot dumhuvudena i Stockholm.

Det är också därifrån nyliberalismen inom Moderaterna kommer vädras ut.

Nu tycks också Sölvesborg tycka att pinan o de påbjudna plågorna från Stockholm bör få en ende.

Jag kom att tänka på ett passande stycke i den heliga skrift. Men gissar att läsa den för er är lika fruktlöst som att skvätta sin säd i ökensanden. Så jag avstår.

Mina böner går dock till Sölvesborg. Deras kamp är heroisk men ...
Citera
2019-08-16, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Så stor är inte skillnaden. Den fattigaste kommunen är Örkelljunga, med en kommunal skatteintäkt på 35 000 kr per invånare. Den rikaste är Danderyd, med 68 000 kr per invånare. källa

Hur förklarar du förresten att Ekonomifakta har tagit fram tabellen ovan, där det är stor skillnad på kommunernas skatteintäkter? Enligt dig ska ju alla kommuner ha exakt samma skatteintäkt per invånare?

Årjäng har en intäkt på 37 000 kr per invånare, och får knappt 17 000 kr i inkomstutjämning, för totalt ca 54 000 kr. Danderyd betalar ca 20 000 kr per invånare, och får ett netto på ca 48 000 kr per invånare (källa).

Så före inkomstutjämning så får Danderyd in nästan dubbelt så mycket som Årjäng per invånare. Men efter inkomstutjämningen hamnar de ungefär lika. (Siffrorna kommer från olika år, så exakta nettot är osäkert.)

Dessutom finns det kostnadsutjämningar osv som skevar till det ytterligare.

Efter alla utjämningar får man ungefär den effekten som du beskriver. Och det är illa.

Men jag ser inte hur skattesystemet i sig är boven i dramat som du påstår? Det verkar ju istället vara alla olika utjämningar som leder fram till detta?

Jag har läst många som påstår samma sak som dig här på Flashback, verkar ha blivit en slags "Flashbacksanning". Var har du fått din information ifrån?

Hans Jensevik är en vederhäftig källa att utgå från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in