2019-08-15, 17:29
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Absurt att du kan påstå såna saker!

En del kommuner har fyra till fem gånger högre medellön än andra kommuner. Kommunalskattenivån varierar med bara ett par procentenheter, Ändå ljuger du för dig själv att det är kommuninvånarna som finansierar sina kommunpolitikers simhallar och massinvandringsprojekt? Du saknar verkligen sinne för proportioner! Klarar inte av att skilja stort från litet. En ärta kan vara hela jorden för dig. Kan inte räkna det där med nuffrer, men försöker räkna bokstäverna vilket åtminstone en bra början, fast inte mycke.

Åsså finns det de som undrar varför jag så ofta refererar mina FB-patienter till psykiatrin...
Fast nej, han har väl rätt?
Citera
2019-08-15, 17:34
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag förstår inte riktigt. Om de ändå utmanar myndigheterna (bryter mot lagen?) varför inte sätta sig helt på tvären och vägra befatta sig med nyanlända över huvud taget? Vad skulle hända?

Regeringen skulle beordra försvarsmakten att artlilleribomba Sölvesborg. Skämt åsido, regeringen skulle förmodligen, böta kommunen följt av en massa rasistanklagelser.
Citera
2019-08-15, 17:35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Fast nej, han har väl rätt?
En kommun med 30% kommunalskatt (inklusive landstingskommunens skattesats) får inte alls 30% av kommuninvånarnas lön som inkomst till sin budget!

Hur dum i huvet kan man låtsas vara för att inte fatta detta enkla uppenbara?? Det är ju en teknisk detalj som man normalt bara utgår ifrån att varenda skattebetalare känner till. Men världens sämsta skola sedan 50 år har tydligen outbildat alla svenskar så att de inte fattar ens detta. Tragiskt.

Alternativet är att du på något sätt är halvsmart, och medvetet ljuger för att försöka lura de som är helt dumma i huvet. I vilket fall är du antingen korkad eller ond. Vad har du för förklaring?
Citera
2019-08-15, 18:24
Medlem
grey.eagles avatar
Sölvesborg ser ut som en tung bidragskommun. 12000 kronor får de från staten a 17000 innevånare.

Sålänge kommunen behöver bidrag, vill jag tro att den/de som delar ut bidragen också ställer kraven.

Jag som skattebetalare till staten, kan tycka att alla skall ta emot lyxmigranterna om de vill ha bidrag från mina skattekronor.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Solvesborg?compare=1
Citera
2019-08-15, 18:45
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Nej. Så är det inte. Fattar du väl om du tänker efter litegrann, det finns ju kommuner som har flera gånger högre medellön än andra kommuner. Det förstår du väl att de därför inte får in flera gånger fler kronor per skatteprocentsats än kommuner med mycket låg medellön.

Hur förstår du inte det? Är det bara för att du aldrig tänkt tanken, eller har du hittat på någon konspirationsteoretisk-liknande bortförklaring som du trasslat in dig i?

Kommunens inkomstsida har ingenting alls att göra med vad som händer i kommunen.

Jag vet inte hur det funkar, men har läst många som påstår att det är som du skriver ovan. Hur vet du det? Har du en hård källa, dvs Skatteverket eller SKL?

Om det är som du påstår, varför finns det isåfall en "Inkomstutjämning" där "kommuner med låg skattekraft får bidrag" (länk)?
Citera
2019-08-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Samstyret i Sölvesborg kommer att utmana myndigheterna och vägra ta emot nyanlända.

Kommer man lyckas?

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/pilotarende-nar-solvesborg-sager-nej-till-nyanlanda

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/sd-m-forslaget-lat-ensamkommande-man-bo-i-husvagnar

Tänk om alla gjorde det, då återstod bara utvisning.
Citera
2019-08-15, 19:10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag vet inte hur det funkar, men har läst många som påstår att det är som du skriver ovan. Hur vet du det? Har du en hård källa, dvs Skatteverket eller SKL?

Om det är som du påstår, varför finns det isåfall en "Inkomstutjämning" där "kommuner med låg skattekraft får bidrag" (länk)?
Finns flera olika lager av "skatteutjämning" mellan kommuner. Du är välkommen att läsa genom den osammanhängande förvirrade lagstiftningen i ämnet om du vill, men jag rekommenderar dig att göra nånting produktivt istället. Tusentals imiterande arapor har suttit i sina statsburar vid var sin skrivmaskin under årtionden. Det skapade de förordningar vi har idag.
Citera
2019-08-15, 19:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Finns flera olika lager av "skatteutjämning" mellan kommuner.

Inkomstutjämningen skulle ju inte behövas om det funkar som du påstår? Eller har du nån förklaring till den?

Citat:
Du är välkommen att läsa genom den osammanhängande förvirrade lagstiftningen i ämnet om du vill [...]

Tack. Kan du ge mig en länk till den faktiska regeln hos Skatteverket som förklarar att kommunalbeskattningen går till som du påstår?
Citera
2019-08-15, 19:35
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Det bästa integrationsförslaget på länge! "Vill inte bo i en husvagn?" Lär dig språket snabbt, skaffa jobbet och hitta eget boende då!
Jag skulle även vilja minska bidraget kraftigt. Det bör räcka bara till second hands kläder och hygienprodukter. Maten? Inför matpaket/matkuponger som i USA...med extra rabatt på skinka!

Nu är jag förvisso 100% motståndare till integration (assimilation = folkmord) och menar att SD är helt okapabla att genomdriva reell förändring. Men detta kanske är något bra ändå, då det faktiskt inte är möjligt att arbeta och spara ihop till en bostad i Sverige längre.

Förutsätt att dessa "nyanlända" invällare har 0:- på fickan när de "anländer" (vilket iofs ingen vet, men troligtvis är så inte fallet heller) så kommer det ta mycket mer än 2 år för att få ihop till en bostad. Även om man kollar priserna utanför storstäderna..
Citera
2019-08-15, 19:39
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Inkomstutjämningen skulle ju inte behövas om det funkar som du påstår? Eller har du nån förklaring till den?
Då hade Pajala har 60% kommunalskatt och Danderyd 10& och de båda fått in lika många kronor per invånare, Det fattar du väl att det inte funkar så!

Citat:
Tack. Kan du ge mig en länk till den faktiska regeln hos Skatteverket som förklarar att kommunalbeskattningen går till som du påstår?
alla som läser vad jag skriver på Flashback kan tryggt utgå från att jag har rätt! Har du någon form av "länk" till Skatteverket som beskriver hur det omöjligen kan fungera som du inbillar dig?

Kommunpolitiker skiter i lokal produktivitet, för de får lika många pengar till sin budget av centralstaten ändå. Det är en av de viktigaste mekanismerna i Tage Erlanders systematiska totalförstörelse av det svenska folkhemmet.
Citera
2019-08-15, 19:40
Medlem
Jag har svårt att se varför invandrare skall ha förtur till bostäder i ett land med bostadsbrist, var finns rättvisan med det? Skall inte ett land se till sin egen, skattebetalande befolkning istället för analfabeter från Afghanistan och Somalia?
Citera
2019-08-15, 20:28
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Sölvesborg ser ut som en tung bidragskommun. 12000 kronor får de från staten a 17000 innevånare.

Sålänge kommunen behöver bidrag, vill jag tro att den/de som delar ut bidragen också ställer kraven.

Jag som skattebetalare till staten, kan tycka att alla skall ta emot lyxmigranterna om de vill ha bidrag från mina skattekronor.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Solvesborg?compare=1

Kan du inte tycka att det finns en idé i att någon kommun protesterar. Det kan ju bli en dynamik som man inte vet vad det leder till. Kanske nåt positivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in