2019-08-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
En jättetråd om en händelse i Norge och inte en enda norsk skriver något. Skumt! Tycker de inte att vi svenskar har något att tillföra i debatten?
Personlig orker jeg ikke å delta i en tråd der det finnes så mange muslimhatere. Jeg er ikke religiøs selv, men blir sjokkert over alt hatet her.
Citera
2019-08-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig

Jag menar inte att klandra honom jag blir bara så nyfiken på hur det hänger ihop.

Hur många pensionärer från Norge och Sverige bor inte i till exempel Spanien hela eller delar av året? Många tiotusentals antagligen. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Men förmodligen bor han med familj i Norge som är etablerad här. Någon son eller dotter.
Citera
2019-08-15, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ovanligheten gör diagnisticerandet till hobbypyssel för postmodernister. Rena spekulationer.

Jag tycker det är enklare att inte försöka hitta andra syndabockar än terroristerna själva i de fall inte någon internationell terrororganisation finns med i bakgrunden. Därför är Trump totalt irrelevant för mig. Men jag förstår att det känns trösterikt att försöka knyta så många fenomen man ogillar som möjligt till Trump om man ogillar honom.

Tja, vi har visst lite olika hobbies där ditt monoma xenofobiska intresse verkar fungera begränsande för ditt synfält. Själv ser jag bara Trumps hatretorik som en faktor bland många och finner det komiskt att somliga som tillber honom som en gud blir så kränkta när man inte bara smeker honom medhårs.

Diagnosticering är för övrigt mycket mer än en hobby för mig. Det är sällan enkelt, vilket dock inte betyder att jag fegar ur med förenklade genvägar som endast inskränker perspektiven.
Citera
2019-08-15, 20:22
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Hoppsan, det jag fått mig visat var en äldre man i turban som ska ha brottat ner killen.

Visserligen kan han också ha varit fd. yrkesmilitär, men på bilderna att döma var han lite för gammal för hjältemodiga saker.

Men visst.. Allt kan hända, och jag kan givetvis ha fel!
Haha, man ska ALDRIG underskatta gamla gubbar! Vissa är starka så in i helvete samt bra mycket mer uthålliga/segstarka än gympumpade anabola-bögar med svullna biceps.
Senast redigerad av SurTrollet 2019-08-15 kl. 20:33.
Citera
2019-08-15, 20:30
Avslutad
Hoppas han får sitta inne länge bland jihadister. Jävla smutsiga förhudsmänniska.
Citera
2019-08-15, 20:42
Moderator
Gromguttens avatar
I følge NRK og Politiet så vil lille Nasse snakke med politiet og avgi forklaring, trolig først i morgen eller lørdag.
Citera
2019-08-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Hur många pensionärer från Norge och Sverige bor inte i till exempel Spanien hela eller delar av året? Många tiotusentals antagligen. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Men förmodligen bor han med familj i Norge som är etablerad här. Någon son eller dotter.

Din jämförelse haltar.
Pakistanier kan väl inte flytta till Norge hur som helst?

"Etablerad här" där har du den intressanta vinkeln som jag letar efter. Undrar hur han är "etablerad" och om han "etablerade hit" halva släkten också, och vem betalar? Eftersom det är aningen OT kan vi lämna det där men jag konstaterar bara att sådana här små sidodetaljer också har en historia att berätta.
Citera
2019-08-15, 20:58
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Apropå pakistaniern noterar jag följande i SvD:

https://www.svd.se/facebook-stangde-snabbt-manshaus-konto

Brukar soldater från pakistanska flygvapnet pensioneras i Norge?
Eller är han norsk pensionär?
Eller har moskén al-Noor Islamic Centre kopplingar till Pakistan så han enbart var där på besök?

Jag menar inte att klandra honom jag blir bara så nyfiken på hur det hänger ihop. Det är trots allt rätt konstigt, om man tänker efter, att pakistanska militärer blir pensionärer i Norge men ändå tycks leva något slags pakistanskt liv. Han kan ju knappast vara flykting.

Det finns en stor pakistansk disporra i Norge. Många i den, speciellt äldre gör vad dom kan för att leva så pakistanskt som möjligt. Det skapar konflikter inom gruppen med dom yngre som ser hur mycket bättre och mer effektivt det västerländksa sättet är, och som vill leva så. Men det slås ofta ned på hårt inom släkten.
Citera
2019-08-15, 21:03
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Din jämförelse haltar.
Pakistanier kan väl inte flytta till Norge hur som helst?

"Etablerad här" där har du den intressanta vinkeln som jag letar efter. Undrar hur han är "etablerad" och om han "etablerade hit" halva släkten också, och vem betalar? Eftersom det är aningen OT kan vi lämna det där men jag konstaterar bara att sådana här små sidodetaljer också har en historia att berätta.

Eftersom 80% av alla invandrare i Norge är av Pakistansk härkomst så ser jag inget konstigt med en pakistansk pensionerad militär i Norge
Citera
2019-08-15, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Jag försvarar inte, jag förklarar hur han eventuellt har tänkt. Förstår du skillnaden?

Nu har det väl å andra sidan visat sig att styvsystern inte va muslim, eller hur? Med det inte sagt att han inte kände något hat mot henne. En splittrad kärnfamilj sätter förmodligen sina spår.

Då GM beskrivs som nazist kan det vara så enkelt som att han inte kunde acceptera (eller fått för mycket skit från likasinnade som inte kunde acceptera) att hans "syster" var kines.
Citera
2019-08-15, 21:46
Moderator
Gromguttens avatar
Mer på ämnet:

Han mår inte så bra.

Politiet sier de raskt vil ta stilling til om terror- og drapssiktede Philip Manshaus (21) skal tvangsinnlegges for rettspsykiatrisk vurdering, ifølge TV 2.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8m7Jor/politiet-vil-vurdere-aa-tvangsinnlegge-manshaus?utm_source=vgfront&utm_content=row-4

Han har själv motsatt sig psykiatrisk hjälp. Tippar att det børjar gå upp før honom vad han gjort och førsøkt gøra, och de runt honom fruktar "Valhall".
Citera
2019-08-16, 16:50
Moderator
Gromguttens avatar
I førhør just nu:

– Han har sagt seg villig til å avgi en politiforklaring, så får vi se hvordan det går, sier Fries.

– Har det at han nå velger å avgi en forklaring sammenheng med at politiet vurderte å tvangsinnlegge ham?

– Nei, det har det ikke. Mitt inntrykk er at dette er helt frivillig fra hans side. Han ønsker og avgi en forklaring og var klar for det nå, sier forsvareren.

Enligt VG.

Fotnot: Fries är hans førsvarsadvokat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in