Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Jag kanske missuppfattar dig, men restskuld och restvärde är i normalfallet samma sak (i finansieringssammanhang). D.v.s hur stor skuld som kommer att vara kvar, när lånet löper ut. Om det är så, som jag tror, så blir det som jag skrev i mitt första inlägg. D.v.s ursprungsskulden är lika stor oavsett alternativ, men du amorterar mer på alternativ B.
Restvärdet är ju inget man själv kan ”välja”. Restskulden väljer jag ju själv baserat på estimerat restvärde och mina ekonomiska förutsättningar. Restvärde och restskuld är ju bara samma sak om jag väljer att skulden ska vara densamma som det estimerade restvärdet. Vilket är riskabelt.
Men, jag lånar ju vid alt. A 50% av bilens nuvarande värde, medan vid alt. B lånar 60% av bilens nuvarande värde. Därav ett större kreditbelopp vid alt. B och därpå större kreditkostnad.
Edit: Hmm intressant om det du säger är sant... Vilket det då troligen är. Det tänkte jag inte på, att skulden är densamma men att man endast ökar amorteringen vid lägre restskuld.