Citat:
Ursprungligen postat av
SmartaMarta666
Hej notknapparen!
Vad menar du med att Holmes plötsligt ställt sig mot SD? Han har väl alltid misstänkt SD? Har du skrivit fel?
Jag uttryckte mig väldigt otydligt.
Jag menade att det kanske inte alls var HD som som ville få JG att agera, utan kanske SD som använder HD som "ursäkt" för att få dels JG att gå SDs ärenden och på så sätt förolämpa Holmes genom attbe honom göra något som han vet att Holmes avskyr; fusklogga HDs logg.
På det viset kan han styra skeppet mot Holmes som han nu har fått veta via JG att han har berättat om anmälningarna om misshandel och som helt öppet tar ställning mot SD i frågan om mordet.
En härskarteknik som är så utstuderad så att det enbart kan utövas av en person som har övat tekniken i åratal. Min spekulation.
Hur får SD JG att agera i hans ledband?
Ja, tänk att Billy lyckades manövrera sina kompisar till den milda grad så att de t om ljög i första förhören. Då pratar vi inte om att ha snattat, utan en försvunnen person som de vetat om varit hos Billy på kvällen innan försvinnandet. De själva hade inget alls att vinna på att ljuga, tvärtom. När det upptäcktes att historierna inte var samstämmiga blev de också misstänkta (häktade?). Och Tova var så till den milda grad hjärntvättad, att hon åkte till Billy trots att hon i sin dagbok skrev"om jag överlever sommaren...", vilket hon alltså inte gjorde.
När man lyssnar på hur bekymmerslöst denna Billy ljuger i rätten, hur vardaglig och avspänd han låter, kan jag förstå att man inte kan ana det avgrund som döljer sig bakom den banala ytan. "Helt enkelt"säger han ledigt i nästan varje mening.
Så avspänd kan ingen vara som är oskyldig till det hemska mord gm utförde. Som att man pratar om hur man stekte plättar. "Helt enkelt"....
Så avspänd verkar denna mgm vara.
Det är som inget har hänt...
"Helt enkelt".