Citat:
Ursprungligen postat av
asdfghjklzxcvbnm
Ja var kanske lite orättvist av mig att dra upp det citatet. Just med kontakt=spelare faller=straff. Och ja det var från förra säsongens tråd, till ditt försvar skrev du ett annat inlägg ser jag med samma sak at all kontakt inte är straff men låter lite motsägelsefullt.
Jag tycker själv inte det skulle vara straff igår. Kontakten är minimal och abraham väljer att lägga sig ned. Det är ett val han gör. Bara när spelare hindras från att komma till ett rättvist avslut tycker jag det ska vara straff.
Nu har jag kollat upp vilket av mina inlägg du citerade och vill förtydliga.
Kontakt betyder inte automatiskt frispark/straff, avsaknad av kontakt betyder inte automatiskt spela på. Det är grunden, så är regelboken skriven. Sen är det i praxis många gånger inte så, tyvärr.
När jag skriver:
Citat:
det som regel kontakt och då går inte straffsparken att snacka bort.
Syftar jag på hur det normalt tolkas -kontakt = straff. Det andra att ha i åtanke är hur mycket kontakten påverkar spelaren som lägger sig. Den är oerhört svår att veta. Ser man att det inte är någon kontakt och spelaren lägger sig (Lex Gilardino) blir det ett uppenbart, cyniskt fuskande. Men däremot Adrian mot Abraham - hade Abraham kunnat stå på benen trots Adrians kontakt? Jag misstänker absolut, men jag kan inte veta säkert. Adrian är sen in, det är kontakt. Sen tycker jag inte kontakten är tillräcklig för en straffspark, och jag blir förbluffad över dem som tycker det är en klar straff. Det är det inte.
-------
Mycket meta nu, över till något mer konkret - Adrian skadad och frågetecken inför lördagens match. Liverpool har Andy Lonergan - free agent, 35 år som senast var ordinarie 15/16 och harvat runt i championship - eller en ung irländare med jobbig stavning som aldrig spelat som senior att välja på. Det går fort i hockey.