2019-08-14, 19:48
Medlem
Jag sa ju att det blir billigare att rapparen betalar skadestånd och övriga kostnader. Han har råd. Afganen som är minst lika skyldig har ju endast skattebetalarnas pengar att betala med. Rättvisan blev till statens fördel och därmed även afganen. Vilkens offerkofta är snyftigast, en ensamkommande afgan eller en afroAMERIKANSK rappare??? Hade det varit en svensk mot rapparen hade det vart en annan femma.
Citera
2019-08-14, 19:54
Medlem
Vad blev domen?
Citera
2019-08-14, 19:56
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Skulle inte säga att domen var 100% förutsägbar. Kunde också ha blivit fängelse kvittat mot häktningstiden. Att nödvärnsspåret var tunt stod dock klart.

Jag har än så länge bara läst sammanfattningar av domen, men som jag förstår det kan Rocky o hans gäng nu söka skadestånd för bl.a. den ekonomiska skada det har inneburit att varit frihetsberövade (då flera spelningar fick ställas in). De blev ju inte dömda till någon frihetsberövande påföljd.

Den som har läst mycket i tråden förstår bättre att nödvärn/putativt nödvärn inte var något påhitt och jag förstår inte varför rätten inte klarade att ta till sig innehållet i denna film (som "hela världen har sett"):

https://www.youtube.com/watch?v=m2OLIowzwQI
Citera
2019-08-14, 20:09
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flasklapp1
Vad blev domen?
Villkorlig dom (2 mån. fängelse) samt 12.500 kr till MÄ Jaffari, som i sin fantasi skrattretande nog hade begärt 142.000 kr.
Nästan som jag spekulerade i det här inlägget!
Citera
2019-08-14, 20:27
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag har sett några och jag kan hålla med om att de var skyldiga till misshandel men det jag däremot inte förstår är hur afghanen inte blev dömd för misshandel mot livvakten.

Därför att "livvakten" började. Båda slapp åtal.
Citera
2019-08-14, 20:29
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Villkorlig dom (2 mån. fängelse) samt 12.500 kr till MÄ Jaffari, som i sin fantasi skrattretande nog hade begärt 142.000 kr.
Nästan som jag spekulerade i det här inlägget!

Bra jobbat! Jo det är ganska ordinärt. Villkorlig dom, vidare till nästa. Om det nu varit en flaska hade det ju blivit ett halvår minst. Sådana här domar som delas ut dagligen i rätten.
Citera
2019-08-14, 20:39
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
De tilltalade har gjort en invändning om nödvärn. Mot bakgrund av uppgifter från två vittnen anser tingsrätten det klarlagt att det inte funnits något påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp som gett de tilltalade rätt att använda våld. Någon nödvärnssituation har alltså inte förelegat. Inte heller kan de tilltalade ha uppfattat situationen så.
Just detta är det centrala i hela domen. Det här stycket krävs för att kunna döma de tre åtalade, och är helt klart därför rätten formulerat sig så.

Stycket och dess formulering kommer sig av att man känt sig tvungna att utdela fällande dom, det är inte så att den fällande domen kommer sig av att det ovanstående är klarlagt och bevisat. Det är min åsikt i alla fall.

Om försvaret ska överklaga är det också detta man ska sikta in sig på. Framförallt den sista meningen att de dömda inte kan ha ha uppfattat situationen som en nödvärnssituation. Det är vanskligt att avfärda en subjektiv bedömning så enkelt.

Lägg också märke till att rätten baserar hela sin bedömning på uppgifter av två vittnen. Vad som framgår av filmerna m.m. nämns inte alls, vilket är precis så som svenska domstolar brukar göra. Det som talar för något annat än domen man bestämmer sig för nämns inte alls, man låtsas helt enkelt inte om att det existerar.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-08-14 kl. 20:43.
Citera
2019-08-14, 20:44
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Stycket och dess formulering kommer sig av att man känt sig tvungna att utdela fällande dom

OK, så du kör fortfarande på något av nödvärnsspåren -- och menar det vore fullt rimligt utifrån lagstiftning och praxis!?

Håller inte med det du skriver om filmerna, att de skulle tala i helt motsatt riktning.
Citera
2019-08-14, 20:54
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
OK, så du kör fortfarande på något av nödvärnsspåren -- och menar det vore fullt rimligt utifrån lagstiftning och praxis!?

Håller inte med det du skriver om filmerna, att de skulle tala i helt motsatt riktning.
Nja, menar inte riktigt så. Jag menar att det är besvärande att Tingsrätten kategoriskt utesluter alla andra möjligheter, trots att det i själva verket är väldigt svårt att bedöma. Det är fullt möjligt av rätten att ta upp och resonera kring svårigheterna att bedöma det hela, men då blir rätten i princip tvingad att fria.
Citera
2019-08-14, 20:56
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
då blir rätten i princip tvingad att fria.

Förstår vad du menar, men håller inte med om ovanstående.
Citera
2019-08-14, 21:00
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Förstår vad du menar, men håller inte med om ovanstående.
Det är okej. Saken är inte riktigt så enkel som en del har fått för sig, och i mitt tycke är det bättre att redogöra för det komplexa och hellre fria än fälla. Men det är som sagt en bedömningsfråga. Domen som helhet framstår som en typisk svensk kompromissdom.
Citera
2019-08-14, 21:01
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Det är okej. Saken är inte riktigt så enkel som en del har fått för sig, och i mitt tycke är det bättre att redogöra för det komplexa och hellre fria än fälla. Men det är som sagt en bedömningsfråga. Domen som helhet framstår som en typisk svensk kompromissdom.

Om det är så principiellt intressant får vi väl hoppas på att hovrätten tar upp saken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in