2019-08-01, 12:13
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fällkniv är det som jag har hört förr men mattkniv var nytt.

Hur som så hade det fortfarande varit halvsvårt att gömma en sådan för polis och sjukhuspersonal om han bar på en sådan

Så här liten kan en sån kniv vara:

https://www.featurepics.com/FI/Thumb300/20150210/Box-Cutter-Knife-3458239.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tackar för att du visar att du aldrig har varit i något bråk, en matkniv kan göra mer skada än en fällkniv.

Då det är trubbigt men tillräckligt vasst för att kunna spetsa och är ett vapen som har använts i många olika rån.

Mattknivar ("box cutter" på engelska) kan se ofarliga ut, men de ger ofta helt fruktansvärda skador. Blir man skuren längs med större blodådrar så tappar man snabbt så mycket blod att man dör om man inte får avancerad sjukhusvård inom några minuter.

Som andra redan skrivit har afganen även haft gott om tid på sig att göra sig av med kniven före ambulans och polis dök upp. Du menar väl inte att han skulle vara så dum att han inte gör det om han nu hade en kniv?
Citera
2019-08-01, 12:13
Medlem
Noble.Savages avatar
Ni som tycker att knivar är en bagatell kan titta på denna video. En kille med 30 års erfarenhet av kampkonst klarar inte ens att försvara sig utan skador. Så fort du blir skuren blir det snabbt otäckt.

https://www.youtube.com/watch?v=GBBahcNMSDI
Citera
2019-08-01, 12:14
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
20 ggr vardera, alltså totalt 60 ggr. Det låter som att det var tre stycken Wing Chun grandmasters han fick spö av. Synd bara att det inte alls ser ut så på filmerna.

Jag håller på Rocky och co. bara så att ni vet.

Plus att hans vän iaf bokstavligen vittnade om att alla hade varsin.

Venne om Mustafa oxå gjorde det men isåfall ändrade han precis sin historia.
Citera
2019-08-01, 12:15
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Du har en märklig syn på saken. Man är direkt korkad om man inte förstår att ett knivhugg kan leda till döden eller allvarliga skador.

Inte det saken gäller. Utan att man hela tiden påstår sig tro/veta att en annan bär kniv eller annat vapen som en ursäkt.
Dräller säkert av folk med knivar på sig men inte fan kan man gå runt och tänka på det.
Citera
2019-08-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Nästa inlägg i flask-följetången:

Han visar upp en stillbild från en av filmerna. Man ser Perssons klients högerhand att den är tom. Man ser även att mannen inte håller en glasflaska i vänster hand.
Skulle det kunna vara någon annan som höll i flaskan?
– Det finns påstående i frågan.
Frågan är om han kan identifiera vem som hållit i glasflaskan?
– I det skedet kanske du kunde lämna över flaskan till varandra.
Martin Persson går över till nästa åtalade, som inte har några flaskor i händerna på bilderna.
Kan det vara någon annan än de här två som har använt flaskan?
– Där kan alla tre ha använt flaskan och de kunde ha lämnat över flaskan till varandra.
Han går över till bilder på ASAP Rocky där man ser att han inte har glasflaskor i händerna under misshandeln.
Skulle det kunna vara någon annan än de tre som har glasflaskor i händerna?

– Jag vet inte alltså. Hur dem eller vem var det som slog, för jag höll över huvudet. Och det var så många personer, de kan ha lämnat över. Men det som är tydligt på filmen är att jag blivit utsatt för misshandel och fått massor av skador.

Mhhhmmm....

Frågan är om försvaret kommer att våga föreslå "self inflicted wounds"?

Inte om de har något innanför pannbenet. Den teorin är i särklass det mest korkade i hela den här tråden. Det fanns vittnen på plats hela vägen från det att misshandeln var avslutad till det att polis och ambulans anlände och inget tyder på att det skulle vara självförvållat. Försvaret försöker istället lyfta teorin att skadorna antingen kom från trubbigt våld eller indirekt av glas på marken.
Citera
2019-08-01, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Är väll ingen afghan som lärt sig tillräckligt bra svenska så ta det lugnt med tolken!
Finns det inte ljudupptagningar från polisförhöret så man hör hur bra hans svenska är, tror mest anledningen med tolk för knivafganer är att de kan skylla på att tolken missuppfattade mm och överklaga om de förlorar. Överklaga beslut är väl det första de lär sig här efter "hur mycket får jag i bidrag".
Citera
2019-08-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kan man inte bara fråga personen som skrev "Harlem come out" vad hon menade?

Var det bara ett uttryck eller syftade hon på en viss person?
Abigail, Rockys assistent som skrev sms:en privat räknade förstås inte med att polisen skulle kolla upp dem. Nu när hon vet att hon trampat i klaveret så skulle hon aldrig erkänna vem hon syftade på. Hon snitchade pga orutin. I förhören gör hon ju sitt bästa att inte sätta dit sin (fd, antar jag) chef och kollegor.

Hon lämnade nog landet omgående. Och gick under jorden måhända? Är lite orolig för hennes säkerhet faktiskt om/när hennes misstag når ut till fansen. Hon verkar ha städats bort från Internet.
Fast Rocky lär ju snart sitta på ett plan hem och då kanske de glömmer bort saken.. (För även om han döms så får han sannolikt inte mer än den avverkade häktestiden)
Senast redigerad av TigerKid2 2019-08-01 kl. 12:20.
Citera
2019-08-01, 12:18
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Hade allt traskat därifrån.

Det hade jag också gjort om det var möjligt. Men jag hade inte vänt ryggen i en sån situation. Och man kan bli trängd så att man inte kan gå därifrån. Vad vill man ha rätt att göra i det fallet?

Citat:
Har en polare som torskat på misshandel för att han hjälpte en kompis som blev överfallen. Hur det var möjligt att åka dit är en stor jävla gåta. Men man ansåg det var övervåld.

För jävligt. Man läser om allt fler såna fall, där vanliga Svenssons döms hårt för att ha försvarat sig. Samtidigt daltas det med de livstidskriminella.

Inte undra på att Rocky-fallet får sån uppmärksamhet. Folk är förbannade över sånt här.

Jag säger inte att det som Rocky-gänget gjorde är uppenbarligen försvarligt. Men om man tänker efter vad man själv kan råka ut för, och vad man då vill ha rätt att göra (om man nu lyckas)? Då är det Rocky-gänget gjorde kanske inte jättelångt från vad man själv skulle gjort?
Citera
Medlem
Undrar just hur lång tid det kommer att ta innan vi får se den här göken på löpsedlarna för något betydligt allvarligare...
Citera
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Men med tanke på den intervjun som gjorts om hans Rikerstid, där han framstod som en livrädd råtta, måste han i sådana fall tyckt att ett svenskt häkte var rena rama hotellvistelsen.

"en livrädd råtta".
Det har jag missat.
Kan någon vara hygglig och tipsa om var denna intervju finns?
Citera
2019-08-01, 12:19
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Så här liten kan en sån kniv vara:

https://www.featurepics.com/FI/Thumb300/20150210/Box-Cutter-Knife-3458239.jpg

Mattknivar ("box cutter" på engelska) kan se ofarliga ut, men de ger ofta helt fruktansvärda skador. Blir man skuren längs med större blodådrar så tappar man snabbt så mycket blod att man dör om man inte får avancerad sjukhusvård inom några minuter.

Som andra redan skrivit har afganen även haft gott om tid på sig att göra sig av med kniven före ambulans och polis dök upp. Du menar väl inte att han skulle vara så dum att han inte gör det om han nu hade en kniv?

Fast kniv hade väl ändå återfunnits på platsen om han hade haft en och försökt göra sig av med den.
Citera
2019-08-01, 12:19
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ska man läsa detta som att även pursvenska WT-brottslingar ska ha tolk i rätten?

Dom har trots allt en försvarare som bör kunna förklara för sin klient vad olika svåra ord betyder.

/Provokatör
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in