2019-08-14, 20:46
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkhamist
Som sagt, knytkalas är ett bra sätt att bygga samhörighet i en grupp. Alla känner att de bidrar. Det handlar inte om pengar.
Det är skillnad om man hjälps åt, där alla äter från allas maträtter. Nån tar med förrätt och nån efterrätt etc.

Men här snackar vi kräftor. En och samma rätt. Och det kan bli lite konstigt om nån Ove Sundberg har kinesiska kräftor från Lidl och nån har exklusiva kräftor från nån svensk odling och så sitter ni där och inte kan nämna smaken eftersom det kan uppfattas fel.

Knytkalas har man fan inte. Djävla svenskt sossebeteende som borde ha dött på 70-talet.
Citera
2019-08-14, 20:46
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okonkwo
Har bjudit dem på en hel del fester, tackar som frågar.

Två saker förstår jag inte:
1. Varför bryr du dig om att laga annat till icke-kräftätare? Är det kräftskiva och folk inte äter kräftor är det väl givet att avvikarna tar med sig något annat.

2. Varför slänger du mat? Varför äter du inte upp kräftorna själv dagarna efter? Finns väl massor av maträtter man kan ha dem i.

Okej, kul. Vad brukar du bjuda på då och hur många gäster brukar du ha?

Båda dina frågor gör mig lite skeptisk. Som värd vill jag ju självklart att mina gäster ska bli glada och nöjda? Varför ska jag köpa kräftor till fiskallergiker och veganer? Det blir ju bara konstigt att slänga fram en hink kräftor framför någon jag vet dör av att äta dem?

Det är inte avvikarna som inte vill äta kräftor - det är typ bara jag som gillar kräftor i min bekantskapskrets. Det är kräftätandet som är avvikande. Jag har kräftskiva för att jag gillar kräftor och kräftskiva, men i princip ingen annan vill ha kräftor.

Tycker själva fråga 1 är totalt självmotsägande till din trådstart, gästerna SKA alltså ta med sig egen mat till festen och det tycker du dessutom är GIVET?!

2. Här undrar jag hur mycket erfarenhet av fester du verkligen har? Alltså, kräftor för 10 personer är jättemycket kräftor, om man nu som värd inte vill vara en snål fan som bjuder på för lite. MINIMUM 20 kräftor per person gäller väl åtminstone. Det 200 kräftor. Alltså visst, jag gillar kräftor, men nej, jag pallar inte äta upp 200 kräftor över ca en dag (kräftor är skaldjur, de håller INTE länge om man vill förbli frisk) särskilt inte om den dagen är kvällen efter en kräftskiva. Sen har jag iofs inte så små fester, jag brukar nog ha iaf 20 och ofta 30 pers på en kräftskiva. Så det är 400-600 kräftor det gäller.
Senast redigerad av Etta.Place 2019-08-14 kl. 21:06.
Citera
2019-08-14, 20:52
Medlem
boqpods avatar
Inte okej!
”ta med egna kräftor och snaps”.
Bjuder man in till fest/middag så är det väl just det man gör - bjuder!

Jag hade inte gått dit.

På sin höjd kan man väl typ säga ni fixar dessert, ni paj, nån annan sill.
Då kan det bli lite variation och värdparet står såklart för ALLT annat.

Nej, bara tanken på att sitta med sina egna kräftor och sin egna senapsflaska ger mig rysningar.
Citera
2019-08-14, 20:57
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Nej, bara tanken på att sitta med sina egna kräftor och sin egna senapsflaska ger mig rysningar.
En fests yttersta syfte är gemenskap vilket ju uteblir helt när alla sitter med sitt eget.
Citera
2019-08-14, 21:00
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Hej,

Jag är bjuden på en kräftskiva till ett par som jag känner nu i helgen. Nära vänner. De är medelklass och har alldeles tillräckligt med pengar för att bjuda de 10 gästerna på kräftor (vem har inte det med en vanlig medelklasslön!) - men nej, det ska de inte göra, utan istället ber de gästerna ta med sig kräftorna och snapsen själva. Vi är alla 35 +.

För mig är det här förskräckligt beteende. Se på fattiga länder och hur gästfria människor trots sin fattigdom är där. Aldrig behöver du ta med dig något själv eller hungra när du är på besök hos icke-svenskar, eller människor utomlands. Men svenskar, som är så rika, har ändå inte "råd" att bjuda sina vänner på en normal fest? Själv bjuder jag på allt när jag bjuder på fest, och jag har inte den fetaste inkomsten av alla!
Vad är detta? Hur kan vuxna människor ha knytkalas på detta sätt om de inte går på socialbidrag?

Tycker ni också att det är ett snålt beteende? Har nästan lust att låta bli att gå.

Kutym vid kräftskiva med 10+ gäster bland medelklass- Svenssons är att man tar med sina egna kräftor, om det inte är egenfångade. Då bjuder den som fångat, alla gäster.
Citera
2019-08-14, 21:01
Medlem
Facades avatar
Jag och frugan bjuder flera gånger per år. Måååånga tusenlappar går åt.
Mat och dricka såklart. Tar jag en bärs ska gästerna också få, och jag dricker en hel del.

Dyrt? Ja.
Värt det? Självklart!
Citera
2019-08-14, 21:05
Medlem
Fettsugnings avatar
Knytkalas är ju något av en tradition och jag ser inget problem med det. Det är snarare du som är en gniden jävel som vill supa och äta på andras bekostnad.
Citera
2019-08-14, 21:32
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
En fests yttersta syfte är gemenskap vilket ju uteblir helt när alla sitter med sitt eget.

Exakt
Citera
2019-08-14, 21:45
Medlem
Jag blev bjuden till ett par på knytkalas +
att det stod att man skulle ta med en termos kaffe.
Citera
2019-08-14, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek

Alltså man skulle själv ta med rubbet PLUS kaffe? Herrejävlar.. gå gärna in i tråden "Dina snålaste medmänniskor" och berätta allt.
Eller berätta här. hur blev den festen?
Citera
2019-08-14, 22:12
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Stod de för stol och bord?
Citera
2019-08-14, 22:13
Medlem
Citat:
Alltså man skulle själv ta med rubbet PLUS kaffe? Herrejävlar.. gå gärna in i tråden "Dina snålaste medmänniskor" och berätta allt.
Eller berätta här. hur blev den festen?
Ganska trist. Men jag och en tjej drog in i en klädkammare för lite hångel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in