Citat:
Ursprungligen postat av
Okonkwo
Har bjudit dem på en hel del fester, tackar som frågar.
Två saker förstår jag inte:
1. Varför bryr du dig om att laga annat till icke-kräftätare? Är det kräftskiva och folk inte äter kräftor är det väl givet att avvikarna tar med sig något annat.
2. Varför slänger du mat? Varför äter du inte upp kräftorna själv dagarna efter? Finns väl massor av maträtter man kan ha dem i.
Okej, kul. Vad brukar du bjuda på då och hur många gäster brukar du ha?
Båda dina frågor gör mig lite skeptisk. Som värd vill jag ju självklart att mina gäster ska bli glada och nöjda? Varför ska jag köpa kräftor till fiskallergiker och veganer? Det blir ju bara konstigt att slänga fram en hink kräftor framför någon jag vet dör av att äta dem?
Det är inte avvikarna som inte vill äta kräftor - det är typ bara jag som gillar kräftor i min bekantskapskrets. Det är kräftätandet som är avvikande. Jag har kräftskiva för att jag gillar kräftor och kräftskiva, men i princip ingen annan vill ha kräftor.
Tycker själva fråga 1 är totalt självmotsägande till din trådstart, gästerna SKA alltså ta med sig egen mat till festen och det tycker du dessutom är GIVET?!
2. Här undrar jag hur mycket erfarenhet av fester du verkligen har? Alltså, kräftor för 10 personer är jättemycket kräftor, om man nu som värd inte vill vara en snål fan som bjuder på för lite. MINIMUM 20 kräftor per person gäller väl åtminstone. Det 200 kräftor. Alltså visst, jag gillar kräftor, men nej, jag pallar inte äta upp 200 kräftor över ca en dag (kräftor är skaldjur, de håller INTE länge om man vill förbli frisk) särskilt inte om den dagen är kvällen efter en kräftskiva. Sen har jag iofs inte så små fester, jag brukar nog ha iaf 20 och ofta 30 pers på en kräftskiva. Så det är 400-600 kräftor det gäller.