2019-08-14, 18:46
Medlem
Hej,

Jag är bjuden på en kräftskiva till ett par som jag känner nu i helgen. Nära vänner. De är medelklass och har alldeles tillräckligt med pengar för att bjuda de 10 gästerna på kräftor (vem har inte det med en vanlig medelklasslön!) - men nej, det ska de inte göra, utan istället ber de gästerna ta med sig kräftorna och snapsen själva. Vi är alla 35 +.

För mig är det här förskräckligt beteende. Se på fattiga länder och hur gästfria människor trots sin fattigdom är där. Aldrig behöver du ta med dig något själv eller hungra när du är på besök hos icke-svenskar, eller människor utomlands. Men svenskar, som är så rika, har ändå inte "råd" att bjuda sina vänner på en normal fest? Själv bjuder jag på allt när jag bjuder på fest, och jag har inte den fetaste inkomsten av alla!
Vad är detta? Hur kan vuxna människor ha knytkalas på detta sätt om de inte går på socialbidrag?

Tycker ni också att det är ett snålt beteende? Har nästan lust att låta bli att gå.
Citera
2019-08-14, 18:47
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okonkwo
Hej,

Jag är bjuden på en kräftskiva till ett par som jag känner nu i helgen. Nära vänner. De är medelklass och har alldeles tillräckligt med pengar för att bjuda de 10 gästerna på kräftor (vem har inte det med en vanlig medelklasslön!) - men nej, det ska de inte göra, utan istället ber de gästerna ta med sig kräftorna och snapsen själva. Vi är alla 35 +.

För mig är det här förskräckligt beteende. Se på fattiga länder och hur gästfria människor trots sin fattigdom är där. Aldrig behöver du ta med dig något själv eller hungra när du är på besök hos icke-svenskar, eller människor utomlands. Men svenskar, som är så rika, har ändå inte "råd" att bjuda sina vänner på en normal fest? Själv bjuder jag på allt när jag bjuder på fest, och jag har inte den fetaste inkomsten av alla!
Vad är detta? Hur kan vuxna människor ha knytkalas på detta sätt om de inte går på socialbidrag?

Tycker ni också att det är ett snålt beteende? Har nästan lust att låta bli att gå.
Om du tycker de är snåla är det väl bara säga det till dem eller ljuga ihop ett skäl till att stanna hemma?
Citera
2019-08-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Om du tycker de är snåla är det väl bara säga det till dem eller ljuga ihop ett skäl till att stanna hemma?

Men jag gillar ju dem i övrigt? Förstår bara inte just det här beteendet. Så förklara det gärna, ni som gör.
Citera
2019-08-14, 18:50
Medlem
Jag håller med dig. Personligen hade jag känt en smula skam i att be gäster ta med sig mat och dryck. Är jag värd vill jag bjuda på allt. För deras, och för min egen skull. Go hard or go home.

Sen brukar gäster frivilligt ta med sig gåvor, och chansen för det ökar när de vet att du är generös.

Dömer jag folk som gör som dina vänner? Antagligen. Men försöker ha sympati också. Mest troligt har de haft föräldrar som varit så.
Citera
2019-08-14, 18:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Låter mer som en praktiskt grej i mina äran, det är så många som inte äter kräftor nu dör tiden och vill ha något annat istället.

Jag skulle inte gjort en stor grej av det, men jag känner dem i inte, kanske finns det också andra tecken på snålhet?
Citera
2019-08-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Jag håller med dig. Personligen hade jag känt en smula skam i att be gäster ta med sig mat och dryck. Är jag värd vill jag bjuda på allt. För deras, och för min egen skull. Go hard or go home.

Sen brukar gäster frivilligt ta med sig gåvor, och chansen för det ökar när de vet att du är generös.

Dömer jag folk som gör som dina vänner? Antagligen. Men försöker ha sympati också. Mest troligt har de haft föräldrar som varit så.

Undrar snarare om det inte är en generations- eller hipstergrej. En generation där alla minns ströjobben och de osäkra anställningarna, och därför fortsätter känna sig fattiga långt efter att de fått ordentliga inkomster.

En annan teori är att många svenskar helt enkelt tycker att livet i sig är så fattigt att de måste snåla med det.
Citera
2019-08-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Låter mer som en praktiskt grej i mina äran, det är så många som inte äter kräftor nu dör tiden och vill ha något annat istället.

Jag skulle inte gjort en stor grej av det, men jag känner dem i inte, kanske finns det också andra tecken på snålhet?

Vad menar du? Då hör man för sig innan hur många som äter kräftor, och så köper man efter det. Annars äter man upp det som blir över själv nästa dag i en god couscoussallad. Förstår ej problemet.
Citera
2019-08-14, 18:58
Moderator
pbos avatar
Jag uppfattar det som just medelklassbeteende i Sverige. Över- och arbetarklass bjuder. Förekommer det fortfarande att folk vill ha betalt för sina bröloppsfester? Ett liknande märkligt fenomen.
Citera
2019-08-14, 19:01
Medlem
Låter mer som att man gör så av praktiska skäl snarare än snålhet.
Citera
2019-08-14, 19:06
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Låter mer som att man gör så av praktiska skäl snarare än snålhet.

Precis då blir ingen utanför som kanske har nån allergi alla tar med sig det dom själva vill äta. Sen kan man göra typ potatissallad till alla.
Citera
2019-08-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Precis då blir ingen utanför som kanske har nån allergi alla tar med sig det dom själva vill äta. Sen kan man göra typ potatissallad till alla.

Precis.
Istället för att värden ska slava i köket hela dagen så tar folk med sig lite paj etc. Just en kräftskiva är ju ett tillfälle då knyt är utmärkt av praktiska skäl.
Citera
2019-08-14, 19:09
Medlem
godboys avatar
Man kan se det här på mer än ett sätt. Personligen har jag inget emot knytkalas. Jag kan till och med tycka det är en bra grej. För mig är det viktigaste att det är folk som jag vill träffa som kommer komma, sen att jag får ta med mig min egen mat gör inget. Dock när jag (och frugan) går på såna kalas så tar vi alltid med för mycket, ifall någon vill ha. En annan fördel som är med denna typ av kalas är ju att den som bjuder in slipper ta hänsyn till all specialkost, finns alltid någon jävel som inte äter t ex kräftor, någon som har allergi, någon som är vegan.

Tycker TS kan se det positiva i det hela. De upplåter sitt hus/bostad för fest och det enda ni som kommer ska göra är att ta med egen mat och dryck. Svårt? Nä inte alls.

Samtidigt håller jag med TS lite grann, men det beror ju på vilka de bjudit. Sen kan det ju faktiskt vara så att de inte anser sig ha råd att bjuda på allt, men ändå vill göra något trevligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in