2019-08-14, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Okonkwo
Se mitt inlägg ovan. Det är standard i typ hela övriga världen att värden bjuder. Väldigt märkligt att kalla folk som gästar sina vänner i ett fattigt u-land för "Hollywoodfruar"
Jag tror att vi har helt olika syn på hur man knyter band till sin nästa. Vad som är "standard i västvärlden" är ointressant. Hade du knullat din bror i röven om det hade varit "standard i västvärlden"?

Som sagt, knytkalas är ett bra sätt att bygga samhörighet i en grupp. Alla känner att de bidrar. Det handlar inte om pengar.
Citera
2019-08-14, 19:52
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ha lite perspektiv på saken. I princip hela övriga världen utanför norden är det standard att förvänta sig att värden bjuder på mat och dryck när värden bjudit in folk. Standard.

Det stämmer. Men det förändrar inte det jag säger. Även utanför nordeuropa skulle det faktiskt uppfattas olämpligt om en person svart på vitt erkänner att dess syfte att gå på fest enbart är att få gratis mat, utan att i gengäld ha minsta tanke på att komma festklädd och med åtminstone ett försök till gott festhumör. Eller om man låter en person bjuda på fest efter fest utan att man bjuder igen. På pub exempelvis bjuder en person alla, men sedan är det näste mans tur att bjuda igen. Det skulle inte accepteras om en person lät sig bli bjuden utan att på något sätt bjuda igen.
Citera
2019-08-14, 19:59
Moderator
pbos avatar
Nu tror jag mest det beror på en skev kultur men man ska minnas att den svenska medelklassen inte nödvändigtvis har mer pengar över än lägre klasser. Dessutom ska det ju vara flott. När folk sitter i sina maxbelånade villor och äter blodpudding till vardags blir det svårt att ha råd att bjuda på fester i den klass de anser gäller i sina kretsar. Och då blir det knytkalas.

I andra kretsar turas man om att bjuda och då jämnar det ut sig. Men då måste man ju ha lite marginaler att spela med.
Citera
2019-08-14, 20:03
Medlem
Håller med dig i princip - å andra sidan så behöver du inte ha med en dyr present, vilket normalt annars är kompensation för att värden bjuder till fest.

Kör på och festa loss nu!
Citera
2019-08-14, 20:11
Medlem
Nattjags avatar
Knytkalas låter som misär. Beklagar.
Citera
2019-08-14, 20:28
Medlem
Etta.Places avatar
Tja, personligen har jag bjudit på allt flera tillfällen på kräftskiva. Du får konsekvenserna

1. De flesta äter inte kräftor = du får slänga massa kräftor eller hålla på att köpa och laga 73 andra rätter till de övriga.
2. Alltid en handfull som avbokar i sista stund = fler kräftor slängda
3. De allra flesta kommer inte att bjuda igen. Inte till en middag till motsvarande kostnad och ofta inte på något sätt alls.

Summa:

Jag har ruttnat på att bjuda på allt eftersom det blir jävligt mycket pengar, en kräftskiva bjudes allt för 10 personer, i varje fall 3000 kronor och då har jag räknat snålt, du kan lägga 5000 med. Jag har fest en handfull gånger om året och mindre bjudningar oftare. Det blir inte lite pengar, det blir mycket pengar. Vilket ju hade varit helt okej och dessutom inte behövts lika ofta om de flesta man bjöd, bjöd igen, men det gör de inte. Har vissa vänner som bjuder mig på middag och bjuder på allt, de bjuds självklart igen på samma sätt hos oss minst lika ofta.

Så, du tycker att de är snåla. Hur många fester allt inklusive har du bjudit dessa "snålisar" på?
Citera
2019-08-14, 20:31
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Det är lite skillnad på hur kräftskivan bestäms tycker jag. För mig och några vänner har det hänt flera gånger att någon tar upp att vi borde ha kräftskiva, och så funderar vi ut datum och hos vem vi ska vara hos. I dessa fall brukar det bli en sådan där förhatlig knytis där alla tar med olika saker eftersom det blir ganska orättvist om den som uppbjudit sitt hem ska belönas med såväl arbete som kostnader. Vissa år är det någon av oss som aktivt bjuder in de andra till en kräftskiva, och då talas det sällan om knytis, utan då står ju den inbjudande värden för allt. Det är ju lite det som ingår i begreppet ”bjuda in” tycker jag. Det blir lite konstigt om man bjuder in folk men ber dem ta med maten själva.

Å andra sidan har just kräftskiva lite en tradition av att fungera som knytkalas, så helt fel tycker jag ändå inte att dina vänner har gjort. Jag är kluven i frågan.
Senast redigerad av CoralinesGhost 2019-08-14 kl. 20:34.
Citera
2019-08-14, 20:34
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ha lite perspektiv på saken. I princip hela övriga världen utanför norden är det standard att förvänta sig att värden bjuder på mat och dryck när värden bjudit in folk. Standard.

Ja, och det beror på att i den övriga (civiliserade) världen så känner alla gäster till grundläggande etikett när det kommer till att acceptera en inbjudan till en bjudning. Etikett när du som gäst tackar ja är att du tar på dig att bjuda igen, dvs vid senare tillfälle bjuda in värdparet till en motsvarande tillställning. Vet du med dig att du inte kan eller vill bjuda igen, påkallar etiketten att du AVBÖJER inbjudan.

Så ja, anledningen till att man ber svensk medelklass att ta med sig egna kräftor och egen sprit är för att stora delar av svensk medelklass inte har en jävla aning om att de förväntas återgälda vad de tar emot.
Citera
2019-08-14, 20:37
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Ja, och det beror på att i den övriga (civiliserade) världen så känner alla gäster till grundläggande etikett när det kommer till att acceptera en inbjudan till en bjudning. Etikett när du som gäst tackar ja är att du tar på dig att bjuda igen, dvs vid senare tillfälle bjuda in värdparet till en motsvarande tillställning. Vet du med dig att du inte kan eller vill bjuda igen, påkallar etiketten att du AVBÖJER inbjudan.

Så ja, anledningen till att man ber svensk medelklass att ta med sig egna kräftor och egen sprit är för att stora delar av svensk medelklass inte har en jävla aning om att de förväntas återgälda vad de tar emot.
Kontentan är ju att svensk medelklass inte klarar av grundläggande etikettsregler vilket får alla möjliga konsekvenser.
Citera
2019-08-14, 20:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
utan istället ber de gästerna ta med sig kräftorna och snapsen själva. Vi är alla 35 +.
Detta med att folk ofta tar med sig sin egen sprit tror jag hör hemma med våra höga priser på alkohol. 200 kr/gäst för alkohol är ingen orimlig summa, och bjuder man då 15 personer så vips är det 3000 kronor bara i sprit.

Och när det gäller knytkalas känns det lite skevt att alla förväntas ta med sig samma sak. Jag har inget emot knytkalas, men normala är ju att alla tar med sig en maträtt som i gengäld räcker åt alla andra. Det kan vara någon som köper med sig snaps, eller någon som fixar en stor paj med västerbottenost, eller någon som tar med sig smör, bröd och tilltugg, en annan som fixar sallad etc.

Ett litet påpekande gällande utlandet. Kom ihåg att vi länge haft en situation där alla vuxna oavsett kön förväntas arbete och ha sin egen inkomst och att alla har ungefär samma inkomst. Detta är ingen självklarhet i övriga världen. Att bjuda på fest i en sådan miljö behöver inte alls ha någon typ av dolt budskap om att man förväntas bjuda tillbaka. Äldre släktingar bjuder yngre, män bjuder kvinnor, rika bjuder fattiga.
Senast redigerad av hakro807 2019-08-14 kl. 20:44.
Citera
2019-08-14, 20:41
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Kontentan är ju att svensk medelklass inte klarar av grundläggande etikettsregler vilket får alla möjliga konsekvenser.

Ja det är helt klart sant. Men som värd får man ju antingen sluta bjuda på allt eller sluta ha fester alls, för annars äter folk glatt gratis igen och igen men tänker aldrig på att de kanske ska bjuda tillbaka.

Kanske märks att jag blir lite provocerad, men det är för att det tycks för mig som att det alltid är folk som aldrig fixar några fester eller bjudningar själva som har TS åsikt. Alltså de förväntar sig top notch service och bli bjudna på lyx av andra men tanken har inte ens föresvävat dem att de skulle kunna bjuda på något själva.

Nu kanske jag har fel om TS och det får han väl kommentera på i så fall, men eftersom han inte beskriver om hur HAN brukar göra (rätt) utan bara om hur andra brukar göra (fel) så får jag det intrycket.
Citera
2019-08-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Tja, personligen har jag bjudit på allt flera tillfällen på kräftskiva. Du får konsekvenserna

1. De flesta äter inte kräftor = du får slänga massa kräftor eller hålla på att köpa och laga 73 andra rätter till de övriga.
2. Alltid en handfull som avbokar i sista stund = fler kräftor slängda
3. De allra flesta kommer inte att bjuda igen. Inte till en middag till motsvarande kostnad och ofta inte på något sätt alls.

Summa:

Jag har ruttnat på att bjuda på allt eftersom det blir jävligt mycket pengar, en kräftskiva bjudes allt för 10 personer, i varje fall 3000 kronor och då har jag räknat snålt, du kan lägga 5000 med. Jag har fest en handfull gånger om året och mindre bjudningar oftare. Det blir inte lite pengar, det blir mycket pengar. Vilket ju hade varit helt okej och dessutom inte behövts lika ofta om de flesta man bjöd, bjöd igen, men det gör de inte. Har vissa vänner som bjuder mig på middag och bjuder på allt, de bjuds självklart igen på samma sätt hos oss minst lika ofta.

Så, du tycker att de är snåla. Hur många fester allt inklusive har du bjudit dessa "snålisar" på?

Har bjudit dem på en hel del fester, tackar som frågar.

Två saker förstår jag inte:
1. Varför bryr du dig om att laga annat till icke-kräftätare? Är det kräftskiva och folk inte äter kräftor är det väl givet att avvikarna tar med sig något annat.

2. Varför slänger du mat? Varför äter du inte upp kräftorna själv dagarna efter? Finns väl massor av maträtter man kan ha dem i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in