Citat:
Ursprungligen postat av
allegrageller
Juridiken bryr sig om allt utom "why" - för de anhöriga och i viss mån allmänheten är det viktigt med motiv. Men i det här fallet undrar jag om motivet blir någonting annat än "they felt like doing it".
i en rangordning sekundärt, ofta hypotetiskt via ÅK men av mer vikt vid indicier.
Jag tror det landar på nåt snarlikt; felt like doing it.
Hela jakten i sig lär vara adrenalinstinn..
Troligen med en mix av att de inte var lika kaxiga som när de satt och planerade/fantiserade.
Såtillvida det inte är nån grav störning hos nån part.
Tror det ligger mycket i det Lee Mellor reflekterade kring deras personlighet (en podd jag lyssnade på och nämnde tidigare). Missnöjda outsiders.
Hittade en version där man slipper lyssna på hela programmet:
https://player.fm/series/series-2342620/lee-mellor-whats-the-state-of-the-relationship-between-schmegelsky-and-mcleod
En artikel som förvisso handlar om seriemördare men det finns axplock kring en s.k hedonist thrill killer som är bärande för spänningstypen:
"Incredibly, there are people who kill simply for excitement. Killing others gives them an adrenaline rush similar to what you or I might receive from a roller coaster ride or a haunted house."
(..) thrill killers derive intense satisfaction from the process of murder—that is, the acts leading up to it—rather than the killing itself."
...the excitement of the hunt."
Zodiak om jakten:
"He wrote, "[Killing people] is so much fun. It's even better than killing wild game in the forest because man is the most dangerous animal. To kill gives me the most thrilling experience. It is even better than getting your rocks off with a girl."
https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/intl/blog/wicked-deeds/201401/killing-just-the-thrill-it-all%3famp
Kom osökt att tänka på Robert Hansen i Alaska.
Fast killarna med mjuka bäbishänder var inte lika slipade som de troligen inbillde sig.
Det var inte lika enkelt och coolt som på youtube och i spelvärlden.
..eller för all del i skogen hemma.
Hybris, oerfarna och omogna med självmordspakt som exit door. Typ.
Kanske. Gissningsvis.