2019-08-14, 12:14
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Jag har inte läst allt men det står 1989 men graffiti kom ju mkt tidigare till Sverige så vda var specielt med den här målningen?

/ Cykel-Ingemar
Citera
2019-08-14, 12:16
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Jag har inte läst allt men det står 1989 men graffiti kom ju mkt tidigare till Sverige så vda var specielt med den här målningen?

/ Cykel-Ingemar

Att den fanns kvar.
Citera
2019-08-14, 12:30
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haywanskonto
Verkligen.

Med det sagt fattar jag verkligen inte vad fan som var så speciellt med det där jävla klottret. Förutom att skiten var gammalt då.

Edit: nu när jag tittade närmare insåg jag faktiskt att det var en snygg målning.

Jo, bokstäverna var avancerade på 90-talet, och 80talet också.
Citera
2019-08-14, 12:36
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Att den fanns kvar.

Ah ok. Jag visste inte att de var så ovanliga

/ Cykel-Ingemar
Citera
2019-08-14, 12:36
Medlem
Jackdawcrests avatar
Måla över skiten. Ungarna ute i orten har det svårt nog som det är, att inspirera dem att klottra och avfyra automatvapen som den "hårda killen" som är illustrerad på klottertavlan är bara dumt.

Fortsätt måla och gör området stilrent. Dessa ungdomar behöver disciplin, inte inspiration.
Citera
2019-08-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Måla över skiten. Ungarna ute i orten har det svårt nog som det är, att inspirera dem att klottra och avfyra automatvapen som den "hårda killen" som är illustrerad på klottertavlan är bara dumt.

Fortsätt måla och gör området stilrent. Dessa ungdomar behöver disciplin, inte inspiration.

Du behöver en fet lavett samt medicinsk hjälp.
Citera
2019-08-14, 12:57
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Fascinate (målad av Circle och Tarik Saleh) finns fortfarande kvar. Den är minst lika gammal.
https://goo.gl/maps/xKVD6p96NedNz75i6

1989 är inte tidigt när man talar om graffiti, inte ens om vi negligerar politisk, punk och rock-dito och endast ser till den delen som är en del av hiphop-kulturen. Speciellt inte om vi lyfter blicken från Svedala och pratar om "äldst i hela världen", men även i Sverige lär det finnas betydligt äldre, om än inte lika uppmärksammade i varenda förort där det fanns hiphopare 1981, 82, 83, 84, + 1 + ⋯.

Jag kan på rak arm åtminstone två som är betydligt äldre. ”Allen Boys" av Lee/Quiñones i East Village, New York. Målad 1982 och ”Crack Is Wack” av Keith Haring i Harlem är typ k-märkt och bevarad av staden. Målad 1984. När man säger att det finns få kvar så ska man ställa det i proportion av hur jävla många det en gång fanns. Men bara för att de är få betyder det inte att de inte finns alls.

Finns säkert hundratals bevarade från 70- och tidigt 80-tal lite överallt i världen.

Att säga att en vägg från 1989 är äldst i världen är som att säga att "Jag Är Def" är en av världens äldsta hiphop-låtar, bara för att någon har sparat en gammal mixtape med den.
My bad. Försökte bara förtydliga vad ts menade medans jag satt på toa.

Så får man sig en historieföreläsning kastat på sig.
Men du ska ha tack för en bra post!
Har Inte varit aktiv inom det där sen sent 90-tal själv.
Ha en bra dag!
Citera
2019-08-14, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
En graffitimålning kallad för "Highway" målades så tidigt som 1989 i Rågsveds centrum i södra Stockholm, en av världens äldsta graffitimålningar sägs det.

Under tisdagsmorgonen hände något som inte får hända. En klottersanerare trodde målningen var klotter som skulle tas bort.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ingar-forstord

Vilken soppa
Med tanke på hur klottermålningar och modern konst i övrigt ser ut torde det vara hugget som stucket om det är sprutlackerat eller rollat, ingen större skada skedd.
Citera
2019-08-14, 14:39
Medlem
Farbaute666s avatar
Om nu målningen var så legendarisk och populär, borde man inte ha gjort något typiskt svenskt och K-märkt den?

Det finns ju graffiti och så finns det "graffiti". En del graffiti har ju faktiskt viss konstnärlig klass och kan vara värd att bevara om den är gjord på ett ställe den passar in. Men i allmänhet är jag emot självutnämnda konstnärers alster på offentliga väggar.

Med det sagt, var det värt att bevara så borde väl de förortskramande vänstermänniskorna ha sett till att K-märka målningen.
Citera
2019-08-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
”en av världens äldsta graffitimålningar”

Från 1989?

Jo, tjena. Vilka historielösa idioter.
Världens äldsta i hela Rågsved, möjligen.

Det är så här ungdomar idag är "wired", hände något innan de va födda är det automatiskt 'världens äldsta', gör det ett enligt de själva ansträngande jobb har dom uträttat 'världens tyngsta arbete', möter dom en motgång är det sjukskrivning, antidepp piller och bolltäcke, kanske en snäll tant på soc man får gå och prata med och gnälla ut till.

Ja, jag är bitter.
Citera
2019-08-14, 14:41
Medlem
Brottinators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Tänk att han inte insåg att det var konst.

Det är ju faktiskt helt efterblivet. Ganska jävla stor skillnad på en tag (klotter) och en målning.. Men antar att det inte krävs speciellt mycket av något för att få det där jobbet.
Citera
2019-08-14, 14:47
Medlem
volvo 240s avatar
Hade den som klottrade tillstånd när det begav sig 1989? Om inte så var det ju helt rätt att måla över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in