Tjena!
Nu är det så att jag håller på o meckar lite med affiliate marketing, amazon FBA, droppshipping och liknande, allt baserat i USA då förstås. Min dröm är att flytta till USA för att starta företag där och arbeta med fastighetsförvaltning efter gymnasiet (börjar sista året på Naturprogrammet nu i höst). Har kollat runt hur jag skall göra med visum och det verkar som att den enda möjligheten för mig som inte har några nuvarande kontakter i USA är att spela på ”Green card lottery” vilket är ca 1-2% chans att vinna om man kommer från Sverige. Det ger en möjligeten att ansöka om ett permanent uppehållstillstånd.
Anledningen till att jag vill till USA är för att det är betydligt mer lönsamt att driva företag förutsatt att man arbetar hårt och smart jämfört med Sverige där man som småföretagare har det ganska tufft med skatter och svårt att nyttja förmåner etc.
Mina frågor lyder då:
-Finns det något annat sätt att komma in i USA utan att skaffa sig en 5 årig utbildning i Sverige?
-Bör jag överväga att starta företag i Sverige(AB) eller I USA (s-corp)?
-Hur fungerar det med skatter om jag startar företag i USA men fortfarande är bosatt i Sverige? Dubbelbeskattning?
-Finns det länder med samma eller liknande möjligheter skattemässigt i EU? helst engelsktalande förstås.
Tack på förhand