Citat:
Ursprungligen postat av
.ono.
Under hela 1900-talet känns det som det var vanligt att alla drack mjölk till maten. Mjölk eller mjöd. Annars fick det vara. Men idag ser jag nästan ingen dricka mjölk längre. Varken till mat, i kaffe eller andra användningsområden. Möjligen barn som inte får välja själva. Vuxna dricker vatten. Kaffe dricks svart. Utöver det används lättdryck, starksprit och läskedryck flitigt. Gärna i kombination.
Har ni lagt märke till samma sak?
Har ni märkt något annat?
Vad dricker ni till maten?
Dricker ni mjölk?
Varför/varför inte?
Mina svar på dina frågor:
Ja, jag har lagt märke till att allt färre verkar dricka mjölk till maten, det är ju både för- och nackdelar. Barn/ungdomar behöver dricka mjölk på ett annat vis än vi vuxna. Samtidigt tror jag att vi vuxna kan behöva ha tillskottet av mjölk vi också, 1-2 glas om dagen är definitivt ingen fara hälsomässigt.
Hemma hos mig serveras mjölk till maten, aldrig att jag skulle ersätta den med lättdryck, saft, läsk eller liknande till vardags. Däremot på helger kan jag tycka att de tär okej med annan dryck till maten, beroende på vad vi äter.
Jag har iof bara ett hemmaboende barn numera, och hon dricker hellre mjölk än saft, juice, lättdryck och läsk. Hon avskyr oboy i alla dess former, så det skulle hon aldrig få för sig att dricka.
Själv dricker jag inga drycker i stil med juice, saft, läsk, lättdryck.... håller mig till vatten, mjölk, te och kaffe (har mjölk i både kaffe och te) och ja, jag dricker alkohol ibland, dock inga mängder.
Jag tror att det är lite hysteri om att man inte ska dricka för mycket mjölk med risk för typ åderförkalkning och liknande sjukdomar....men är det så himla mycket bättre att dricka sötade drycker? Jag har frågat en läkare om detta, alltså om det är värre att dricka mycket mjölk än att dricka typ läsk.... fick ett leende och svaret: det är betydligt bättre att dricka 1 liter mjölk om dagen än 1 liter läsk.