Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Eftersom det i flera inlägg nu på morgonen har spekulerats om vad jag möjligen tror och tycker så kan det finnas anledning för mig att förtydliga min uppfattning:
En åklagare har alltså under mer än ett års tid, och i otaliga intervjuer, upprepat att hon misstänker SD för att ha dödat LW. Det jag menar är att om man hänger ut någon som misstänkt mördare på det sätt som åklagaren gör här, så bör man också kunna förklara vad man grundar sina misstankar på. Det är helt enkelt en anständighetsfråga.
Har man sagt A så får man säga B, eller också får man lägga ner. Den regeln brukar gälla här på Flashback, och den borde väl gälla även för rättsväsendet. Särskilt viktigt menar jag att det här är i ett fall där det dessutom handlar om mycket allvarliga anklagelser.
Åklagaren har ingen skyldighet att informera allmänheten varför man misstänker en person.
SD är inte uthängd av varken åklagare eller polis. Det är allmänheten/media som har vaskat fram vem som är den skäligen misstänkta för mordet.
Hur skulle man någonsin i en rättsstat kunna ha någon som misstänkt för ett brott menar du om man dels måste ha alla kort på bordet direkt både inför allmänheten och rättssystemet?
Även om vi hade "the smoking gun", vittnen, ett erkännande och någon som gripit personen direkt på brottsplatsen behövs det en utredning.
Åklagaren behöver inte informera oss om varför hon misstänker SD. Däremot måste han fått veta varför han blev häktad och misstänkt.
Du tycker att om vi inte får veta B så måste man lägga ner hela utredningen. Det är en underlig tanke.
Rättssystemet är på inget vis likt Flashback.
Din logik innebär att det vi inte ser, det finns inte.
Alltså, att vi inte får höra vilka bevis de har, då har de inga bevis.