Citat:
Begreppen förstår du inte. Du förstår föga. Som tur är raderas inte historiken på Flashback. Se tillbaka på din historik och hur du har gjort narr av allt som är helig och nu vill du tro men kan inte. Skaparen kommer att kräva full vedergällning av dig för dina misstag.
Jag ville tro för länge sedan, när jag var ung. Jag gick in för det och läste bibeln och allt. Ett par vänner deltog i undersökningen av kristendomen, jag gav upp rätt snabbt men en av killarna blev präst.
Vi låtsades att gud var med oss, gud och jesus var med oss och vi satte upp kors och affischer på jesus. Om någon hade huvudvärk och den gick över så var det tack jesus. Om någon spikade i en spik och det gick bra så var det jesus som höll i hammaren. Jag tyckte det började gå för långt ungefär någonstans där en kompis skulle ha försovit sig om inte telefonen ringt (detta var på den tiden när det inte fanns mobiler eller nummervisare).
Gud väckte mig så att jag kom i tid till jobbet!! Mmm..eller så var det någon annan som sökte någon i kollektivet du bor i. Alla bra tillfälligheter sågs som guds välvilja och alla motgångar som ett test från gud eller ännu värre, som djävulens påverkan. En kille rökte en del hasch och en gång när han tappade det i bilen och blev halvt vansinnig för att han inte hittade det under bilsätet trots att han letat i flera minuter så började han skylla på djävulen. Det är djävulens fel att jag inte hittar haschet! Djävulen gör så jag inte kan röka hasch! Jaha....för att vara elak då eller?
Nej, jag tröttnade på hela upplägget. Kristendomens teologi är elak och orimlig och galen och långt ifrån vad jag kommit fram till efter det. Tanken på en personlig gud som styr och ställer och låter sig påverkas av vad människorna gör är befängd imho. Så jag blir inte så rädd för ditt hot om vedergällning, de är för mig blott tomt bjäfs, likt havet bryr sig om regnet bryr jag mig om det.