2019-08-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hoppas Rodri går före Fernandinho nästa match också.

Det är troligt. Ju mer Rodri utsätts för motstånd och press från lag som Tottenham och Liverpool, desto skickligare blir han.
Däremot märks det att han saknar Fernandinho's rutin, gör många enkla misstag och tappar boll i farliga områden. Det går lite för långsamt ibland och han behöver lära sig släppa bollen snabbare. När man ser någon annan i Fernandinho's position så inser man hur sjukt jävla bra han är och har varit för City i många år. Men jag tror Rodri kommer bli en av världens främsta defensiva mittfältare inom 1-2 år. Han osar kvalité rakt igenom. Utöver hans längd och fysiskt starka närvaro, så slår han passningar nästan lika sylvasst som De Bruyne.

Snart är det inget mittfält i världen som rår på City's trio tror jag: Rodri, Bernardo Silva och De Bruyne. Det börjar mer och mer påminna om Real Madrid's Casemiro, Kroos och Modric när de var som allra bäst.

För övrigt ska det bli kul att se hur långt United går i år. Jag tror trion Pogba, Martial och Rashford kan orsaka en hel del kaos den här säsongen. Om dessutom Alexis skulle vakna upp ur dvalan så har de ett väldigt potent anfall.
Chelsea hamnar utanför topp fyra, inget snack.
Citera
2019-08-13, 20:23
Medlem
Scrip7s avatar
City har blivit bestraffade av FIFA för att olovligt ha värvat unga spelare till klubben. De får böter på CHF 370 000. https://www.fifa.com/about-fifa/who-we-are/news/manchester-city-football-club-sanctioned-for-international-transfers-of-minors

Inte lika många spelare värvade som Chelsea gjorde, men de fick transferförbud. Väldigt löjligt straff i detta fall.
Citera
2019-08-13, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrip7
City har blivit bestraffade av FIFA för att olovligt ha värvat unga spelare till klubben. De får böter på CHF 370 000. https://www.fifa.com/about-fifa/who-we-are/news/manchester-city-football-club-sanctioned-for-international-transfers-of-minors

Inte lika många spelare värvade som Chelsea gjorde, men de fick transferförbud. Väldigt löjligt straff i detta fall.
Har du koll på exakt hur många spelare som skiljde de två fallen åt? Riktigt uselt agerat av FIFA.
Citera
2019-08-13, 20:47
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippe86
Har du koll på exakt hur många spelare som skiljde de två fallen åt? Riktigt uselt agerat av FIFA.
Jag vet att det var 28-29 av Chelseas spelare, av City så är det overifierat, men jag har hört ryktas om 4 spelare. Det enda jag vet är att det är fler än 1 iaf då det nämns players.

Även om transferförbud går att diskutera om det är så stor skillnad, så är det ett helt meningslöst straff som de fick.
Citera
2019-08-13, 21:33
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Jag vet att det var 28-29 av Chelseas spelare, av City så är det overifierat, men jag har hört ryktas om 4 spelare. Det enda jag vet är att det är fler än 1 iaf då det nämns players.

Även om transferförbud går att diskutera om det är så stor skillnad, så är det ett helt meningslöst straff som de fick.

Man hade lika gärna kunnat skippa straffet, den summan är en ickesumma, inte bara för City utan för alla topplag.
FIFA fortsätter vara en papperstiger
Citera
2019-08-14, 07:41
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Paul mearson vänder redan kappan efter vinden och tar tillbaka all kritik mot maguire om att han inte är värd 80 m pund. Därför man inte läser dem engelska tidningarna längre. Större kappvändare finns inte. Så låg nivå. Som jag läste någon rubrik. Nya vidic och ferdinand. En match liksom. Om folk tyckte liverpools 4-1 var i överkant och inte speglade matchbilden vet jag inte man ska kalla uniteds 4-0. Hade det inte varit för några centimeter så hade folk inte höjt dem till skyarna alls. Så stabila var man inte med dem chanser man släppte till. 50/50 match. Kanske chelsea tillochmed var bättre på dem flesta delarna. United var vassare i effektivitet och att inte göra individuella misstag. En inte oviktig del av fotbollen iförsig.

På tal om pundits är ju mourinho där på sky sports nu vid sidan av souness neville och gänget. Ironiskt nog. Måste dock säga att han är bra och lyssna på och kommer med bra inputs. Problemet som jag var inne på i mourinho tråden är att dessa åsikter inte stämmer överens med hur han var som tränare. Hans snack om chelseas unga lovande spelare och lånespelare. Såg man ju inte röken av under hans tid i varken chelsea eller united. Sen påstod han att united måste tro att man kan vinna ligan. Samtidigt sa han själv att han inte trodde man kunde vinna ligan förra säsongen. Pratade då om det stora gapet upp till city. Vad var då gapet upp dit inte förra säsongen? Hans united slutade tvåa, trodde inte dem kunde vinna. Detta united slutade 6a och ska tro det. Är väl därför han fortfarande är arbetslös.

Annars är jag mest imponerad av brighton efter helgen utifrån lagens olika förutsättningar. Såg redan potter prägeln på laget. Newcastle sämst. Såg ut som jag befarade. Totalt livlösa. Tomt och tyst på läktaren. På planen såg man att det var ett livlöst Steve bruce gäng. Spelarna finns, men kaoset runtomkring och tränaren vid sidan av kan bli deras fall. Ett fall som kan ta dem hela vägen till the championship.
Citera
2019-08-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Paul mearson vänder redan kappan efter vinden och tar tillbaka all kritik mot maguire om att han inte är värd 80 m pund. Därför man inte läser dem engelska tidningarna längre. Större kappvändare finns inte. Så låg nivå. Som jag läste någon rubrik. Nya vidic och ferdinand. En match liksom. Om folk tyckte liverpools 4-1 var i överkant och inte speglade matchbilden vet jag inte man ska kalla uniteds 4-0. Hade det inte varit för några centimeter så hade folk inte höjt dem till skyarna alls. Så stabila var man inte med dem chanser man släppte till. 50/50 match. Kanske chelsea tillochmed var bättre på dem flesta delarna. United var vassare i effektivitet och att inte göra individuella misstag. En inte oviktig del av fotbollen iförsig.

På tal om pundits är ju mourinho där på sky sports nu vid sidan av souness neville och gänget. Ironiskt nog. Måste dock säga att han är bra och lyssna på och kommer med bra inputs. Problemet som jag var inne på i mourinho tråden är att dessa åsikter inte stämmer överens med hur han var som tränare. Hans snack om chelseas unga lovande spelare och lånespelare. Såg man ju inte röken av under hans tid i varken chelsea eller united. Sen påstod han att united måste tro att man kan vinna ligan. Samtidigt sa han själv att han inte trodde man kunde vinna ligan förra säsongen. Pratade då om det stora gapet upp till city. Vad var då gapet upp dit inte förra säsongen? Hans united slutade tvåa, trodde inte dem kunde vinna. Detta united slutade 6a och ska tro det. Är väl därför han fortfarande är arbetslös.

Annars är jag mest imponerad av brighton efter helgen utifrån lagens olika förutsättningar. Såg redan potter prägeln på laget. Newcastle sämst. Såg ut som jag befarade. Totalt livlösa. Tomt och tyst på läktaren. På planen såg man att det var ett livlöst Steve bruce gäng. Spelarna finns, men kaoset runtomkring och tränaren vid sidan av kan bli deras fall. Ett fall som kan ta dem hela vägen till the championship.

Nog det som jag tycker har förstört fotbollen mest, men gäller samhället i övrigt och inte bara sport - finns ingen sans i saker och ting längre, allt är svart eller vitt. Som du säger, hade Chelsea fått stolpe in och vunnit matchen så hade media porträtterat Man Utd som ett lag i kris medan Lampard blivit höjd till skyarna.
Citera
2019-08-14, 11:52
Moderator
zanteras avatar
Angående Mourinho så känns det som två olika personligheter. Det finns en personlighet som man gillar som verkar ganska normal och har intressanta analyser, men sen är det som att han går in i en roll som tränare och personligheten ändras. Var ärligt talat riktigt tråkigt att följa MU när han var där, även vinster kändes inte positiva då fotbollen som spelades var extremt negativ/defensiv men när man tänker tillbaka på Mourinho's första tid i Chelsea eller när han var i Inter t.ex. så kändes det inte alls likadant.
Citera
2019-08-14, 12:49
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Nog det som jag tycker har förstört fotbollen mest, men gäller samhället i övrigt och inte bara sport - finns ingen sans i saker och ting längre, allt är svart eller vitt. Som du säger, hade Chelsea fått stolpe in och vunnit matchen så hade media porträtterat Man Utd som ett lag i kris medan Lampard blivit höjd till skyarna.
Den stora skillnaden i matchen var att United insåg till andra halvlek att deras spel inte fungerade, ändrade om taktiskt genom att flytta ner spelare i planen och anfalla på ett annat sätt. Den förändringen bidrog till alla 3 mål i andra halvlek. Chelsea gjorde inte den taktiska förändringen när de såg att deras spel inte fungerade längre. Men angående Chelseas stolpe in eller ut, så går det inte att säga hur matchen hade slutat om de gått i mål. United kanske hade gjort fyra mål ändå och vunnit med 4-2 istället.

Chelsea inledde bra, men när United ändrade sitt spel så klarade de inte av att anpassa sig. Om det var för att United var bra eller Chelsea var taktiskt dåliga, låter jag vara osagt. Men i United så ser man en helt annan kämpaglöd än vad man gjorde under Mourinho. Spelare vill helt enkelt ta den där sista löpningen.
Citera
2019-08-15, 07:15
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Jag tycker att det är straff och den ende som man ska klaga på är Adrian som tar ett idiotiskt beslut i målet. Han faller enkelt men det är kontakt i situationen.

https://twitter.com/olsensk/status/1161759042206875649?s=21

Visa mig den där reprisen som ska ändra allas uppfattning?

Det är en fjäderlätt touch där Adrian håller igen. Han lägger i princip sin hand på Abrahams knä. Förstår att Abraham lägger sig då det är hans enda alternativ, men det där är ingen straff. Kontakt är inte samma sak som straff.

Fast den kanske ska skrivas upp i ”Alla straffar som Liverpool får emot sig är per definition rätt”-facket?
Citera
2019-08-15, 08:57
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
https://twitter.com/olsensk/status/1161759042206875649?s=21

Visa mig den där reprisen som ska ändra allas uppfattning?

Det är en fjäderlätt touch där Adrian håller igen. Han lägger i princip sin hand på Abrahams knä. Förstår att Abraham lägger sig då det är hans enda alternativ, men det där är ingen straff. Kontakt är inte samma sak som straff.

Fast den kanske ska skrivas upp i ”Alla straffar som Liverpool får emot sig är per definition rätt”-facket?
Citat:
Satt faktiskt och kollade på ett antal av Kanes förstärkningar, bland annat mot Liverpool. Även om jag tycker det är uppenbart cyniskt att lägga sig så lätt som han gör är det som regel kontakt och då går inte straffsparken att snacka bort.
Så kan det låta ibland. Men när det går emot så kan man snacka bort det. Hur ska du ha det egentligen. O det är so regel att man inte kan snacka bort en straff vid kontakt kan man ju inte snacka bort gårdagens straff. inimal kontakt. Spelare faller. Alltså straff? Vad tyckte du om adrians straffräddning igår då?

Citat:
Målvakter behöver bara ha en fot på mållinjen vid straffar.

Båda fötterna lämnade linjen innan straffräddningen. Felaktig straffräddning alltså. Vi såg ju hur petiga dem var i dam vm i somras. Roliga var ju att domaren var så noga igår med att säga åt målvakterna detta men ändå så gjorde man inget, varken domaren själv eller VAR.

Citat:
Framförallt då dagens regel som säger att målvakten måste ha båda fötterna vid linjen inte ens tillämpas 95% av gångerna. Majoriteten av straffarna så rör sig målvakten ut från linjen ändå. Men det är nästan aldrig straffarna går om

Var inne på det i tråden som tog upp dessa regeländringar redan då. Denna regel tillämpas ju ändå aldrig. Sen med VAR så gjorde man en stor grej av det i somras och var väldigt noga. Blir väldigt inkonsekvent och ett jävla lotteri.

Annars bra match av båda lagen igår, allt snack om meningslös match som supportrar som är rädda för förlust kastar ut sig var inget spelarna tog till sig iallafall. Klopp firade som man vunnit CL. Än så länge kan lampard komma undan med det då det bara är två matcher och två toppmotståndare man mött, men han kan inte fortsätta försvara sig med att man spelar bra om inte resultaten rullar in nu mot leicester och norwich, då kommer kritiken. Att hålla på och bara fokusera på spelet håller inte för ett lag av chelseas dignitet.
Citera
2019-08-15, 09:40
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Så kan det låta ibland. Men när det går emot så kan man snacka bort det. Hur ska du ha det egentligen. O det är so regel att man inte kan snacka bort en straff vid kontakt kan man ju inte snacka bort gårdagens straff. inimal kontakt. Spelare faller. Alltså straff? Vad tyckte du om adrians straffräddning igår då?

Vet inte ens vad du citerar. Är det ett av mina inlägg? Från när? Kontext, tack.

Kontakt är inte automatiskt straff eller frispark, avsaknad av kontakt är inte automatiskt spela på. Är det jag som skrivit den text du citerar har jag uttryckt mig slarvigt.

Har sett bilderna från Adrian och det är tydligt att han lämnat linjen. Straffen ska gå om enligt regelboken. Men det är som vanligt med straffar, ett lotteri om domaren kör enligt regelboken eller skiter i det.
Senast redigerad av EnLitenFrys 2019-08-15 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in