2019-05-30, 14:47
Medlem
NixYOs avatar
Skulle någon kunna rekommendera mig filmer som liknar hongkongrullen 醉拳/Jui kuen (Örnens klor) (förutom uppföljarna som jag ej sett än)?
Senast redigerad av NixYO 2019-05-30 kl. 14:56.
Citera
2019-05-30, 16:27
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Skulle någon kunna rekommendera mig filmer som liknar hongkongrullen 醉拳/Jui kuen (Örnens klor) (förutom uppföljarna som jag ej sett än)?

Drunken master (aka Örnens klor) är ju en ganska generisk Hong Kong rulle. Det finns säkert tusentals liknande filmer i genren. Men om du specifikt menar filmer med fyllskalle kungfu stil så finns det några till utöver alla Drunken master uppföljare, spinoffs och copycats (bara dessa är säkert 20-30 st.)

Dance of the Drunken Mantis (1979)
Drunken Tai Chi (1984)
The 36th Chamber: The Final Encounter (1981)
Five Superfighters (1979)
Drunken Dragon (1985)

Jag har bara sett Dance of the Drunken Mantis och den är iaf bättre än samtliga av Jackie Chans Drunken Master filmer.
Citera
2019-05-30, 21:14
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Drunken master (aka Örnens klor) är ju en ganska generisk Hong Kong rulle. Det finns säkert tusentals liknande filmer i genren. Men om du specifikt menar filmer med fyllskalle kungfu stil så finns det några till utöver alla Drunken master uppföljare, spinoffs och copycats (bara dessa är säkert 20-30 st.)

Dance of the Drunken Mantis (1979)
Drunken Tai Chi (1984)
The 36th Chamber: The Final Encounter (1981)
Five Superfighters (1979)
Drunken Dragon (1985)

Jag har bara sett Dance of the Drunken Mantis och den är iaf bättre än samtliga av Jackie Chans Drunken Master filmer.
Tack så mycket! Att det finns tusentals hongkongfilmer som handlar om alkoholiserade kungfumästare, var inget jag förväntade mig! Även om supandet i sig var lite småkul, så var det mer grejen med kungfuträningen ute i skogen i det gamla Kina som jag gillade mest med filmen.
Citera
2019-05-30, 21:25
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Tack så mycket! Att det finns tusentals hongkongfilmer som handlar om alkoholiserade kungfumästare, var inget jag förväntade mig! Även om supandet i sig var lite småkul, så var det mer grejen med kungfuträningen ute i skogen i det gamla Kina som jag gillade mest med filmen.

Nja, tusentals kanske det inte finns på det temat, men ett femtiotal kanske.
Men vill du se kung fu filmer där de tränar i skogen så finns det säkert flera tusen.

Det finns några riktigt bra kung fu filmer som du bör se om du gillar genren. Filmerna nedan har jag sett och de har allt du kan önska av kungfuträning både i skog och dojo. Bra är de också.

Master of the Flying Guillotine (1976)
The Five Deadly Venoms (1978)
The Shaolin Temple (1982)
The 36th Chamber of Shaolin (1978)
The Avenging Eagle (1978)
Ninja in the Dragon's Den (1982)
Five Element Ninjas (1982)
Senast redigerad av SadEyes 2019-05-30 kl. 21:28.
Citera
2019-06-04, 15:53
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Nån mer som gillar Tomie-filmerna? Jag tycker bäst om Replay och The Final Chapter.
Citera
2019-06-11, 14:14
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Jag var lite otydlig, du nämnde ju massa olika filmer. Miss Zombie var det jag menade. Den är svartvit, det är jag nästan helt säker på.

Inte jag heller, jag såg dom där Postman Blues och Monday på inrådan av dig förut, sen har jag inte sett fler tyvärr.

Hur var Manhunt då förresten?
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jaha, då är jag med på noterna, ja den skall vara svartvit om jag förstått saken rätt.

Manhunt var väl inte direkt John Woos bästa film, egentligen ganska långt ifrån men innehöll ett par, få scener som var minnesvärda men utöver det en ganska så okej film för att vara en Netflix-produktion som jag vanligtvis inte gillar. Dock lite drygt att det växlades hela tiden mellan att snackas japanska, kinesiska och engelska.
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Håller med sedan tyckte jag klippningen hade en del att önska med .
追捕/Zhuībǔ (Manhunt) är en av de absolut sämsta filmerna jag sett tillsammans med King Arthur: Legend of the Sword, Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann och Brutti, sporchi e cattivi (Fula, skitiga och elaka). Filmen känns som en bisarr blandning av Tommy Wiseau och Quentin Tarantino utan charmen från någon av dem. Uruselt skådespeleri, urusel handling, urusel klippning och uruselt manus som enbart bestod av kliché efter kliché staplade på varandra. The Room framstår som ett veritabelt mästerverk gentemot denna skitrulle! Actionscenerna var däremot underhållande ehuru de var tragikomiskt klichéfyllda.

Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nja, tusentals kanske det inte finns på det temat, men ett femtiotal kanske.
Men vill du se kung fu filmer där de tränar i skogen så finns det säkert flera tusen.

Det finns några riktigt bra kung fu filmer som du bör se om du gillar genren. Filmerna nedan har jag sett och de har allt du kan önska av kungfuträning både i skog och dojo. Bra är de också.

Master of the Flying Guillotine (1976)
The Five Deadly Venoms (1978)
The Shaolin Temple (1982)
The 36th Chamber of Shaolin (1978)
The Avenging Eagle (1978)
Ninja in the Dragon's Den (1982)
Five Element Ninjas (1982)
Tack för rekommendationerna! Jag skall definitivt kolla in dem.
Senast redigerad av NixYO 2019-06-11 kl. 14:25.
Citera
2019-06-30, 19:37
Medlem
Seungris avatar
Hej!

Behöver hjälp.
Var kan jag se asiatiska filmer? Framförallt nya koreanska filmer från dem senaste 5 åren.

Finns där en app? En sida? En app där
Man kan hyra en koreansk film?

Uppskattar all hjälp
Citera
2019-06-30, 20:03
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seungri
Hej!

Behöver hjälp.
Var kan jag se asiatiska filmer? Framförallt nya koreanska filmer från dem senaste 5 åren.

Uppskattar all hjälp

Utan Asiastorrent är du kör. Netflix har dock en hel del koreanska filmer.
Citera
2019-06-30, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Seungri
Hej!

Behöver hjälp.

Uppskattar all hjälp

Bara att streama på nätet. Sök på valfri tex ” watch drunken master English sub online” sen är det klart
Citera
2019-07-17, 18:57
Medlem
Matsu-sans avatar
Waterboys
https://www.imdb.com/title/tt0299213/?ref_=fn_al_tt_2
Komedi från 2001

Ett gäng skolgrabbar (nördar i vanlig ordning) försöker hitta en bra idé till skolfestivalen som börjar nästa termin. Sato (Hiroshi Tamaki) är en urusel simmare och är helt bedrövad över att kommit sist åter igen. Av en slump går han förbi en annan simhall och den är full av tjejer som beundrar konstsim. Han blir trollbunden och får en idé att hans gäng ska börja träna konstsim med förhoppning att delta i festivalen. Det är lättare sagt en gjort och det visar sig vara en hel del motgångar på vägen. Men sommarlovet stundar och kanske kan en delfintränare hjälpa grabbarna att nå sitt mål?

Shinobu Yaguchi har regisserat Waterboys och hans stil är påtaglig. Det är pubertalt, löjligt och bitvis överdrivet. Det ges inte mycket tid för drama utan det är mer flams och trams. Dock är det väldigt charmigt och sött. Waterboys är inte i närheten av Yaguchis eminenta Woodjob från 2014, men det är ändå en lättsam sommarfilm som definitivt för tankarna mot sommarloven när man var skolgrabb.

Betyg: 3 av 5, lättsmält och småkul komedi förpackat i ett udda innehåll. Rekommenderas för den som vill döda 90 minuter snabbt. Det är feelgood på hög nivå och det är väldigt Japanskt.
Senast redigerad av Matsu-san 2019-07-17 kl. 19:02.
Citera
2019-08-13, 14:31
Medlem
Samizdats avatar
Gisaengchung (Parasite) är Bong Joon-hos bästa film sedan 2003.
Citera
2019-08-13, 15:34
Medlem
Matsu-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Gisaengchung (Parasite) är Bong Joon-hos bästa film sedan 2003.

Oj den ska ses framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in