2019-08-13, 11:15
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du har påstått det när du skrev att de är 3 gånger rikare än Kamprad.. Det är ju helt åt helvete fel - lika fel som om du själv skulle påstå att du blir mångmiljardär för att du köper ett par aktier i t.ex. Volvo..

Och det är där du har fel - de förfogar över runt 100 miljarder - inte i närheten av 1846 miljarder.. 1846 miljarder är (var) börsvärdet på de bolag där de hade ett visst inflytande när artikeln skrevs.. Som SEB, där äger de väl ca 20% av aktierna men börsvärdet på bolaget är alltså 5 gånger högre än deras ägande..

Korrigera - inte desinformera..

Jag kan inte läsa plusartiklar på aftonbladet, men rimligen skriver de samma sak som proletären - dvs du har missförstått inflytande och ägande/förmögenhet än en gång.

Som sagt den här diskussionen är totalt ointressant och onödig eftersom ämnet handlar om makt - inte om siffror. Om ditt enda motargument är att jag uttryckte mig på visst sätt när jag beskrev deras förmögenhet så har det egentligen inget med diskussionen att göra då den som sagt handlar om makt.
Jag vidhåller att Wallenberg är den överdrivet rikaste och mäktigaste familjen i Sverige - och även mainstreammedia håller med mig på den punkten:

https://www.expressen.se/dinapengar/...aste-familjer/

Det finns inget i det du gör som skulle kunna kallas för korrektion.
Om du inte håller med om att Wallenberg är rikast och mäktigast i Sverige (trots att de utsetts till mäktigast i Europa) får du argumentera för det.
Men det blir svårt då de har inflytande över näringslivet, regeringen, försvaret, rättsväsendet, riksbanken, kungahuset, med mera.
Citera
2019-08-13, 11:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Som sagt den här diskussionen är totalt ointressant och onödig eftersom ämnet handlar om makt - inte om siffror. Om ditt enda motargument är att jag uttryckte mig på visst sätt när jag beskrev deras förmögenhet så har det egentligen inget med diskussionen att göra då den som sagt handlar om makt.
Jag vidhåller att Wallenberg är den överdrivet rikaste och mäktigaste familjen i Sverige - och även mainstreammedia håller med mig på den punkten:

https://www.expressen.se/dinapengar/...aste-familjer/

Det finns inget i det du gör som skulle kunna kallas för korrektion.
Om du inte håller med om att Wallenberg är rikast och mäktigast i Sverige (trots att de utsetts till mäktigast i Europa) får du argumentera för det.
Men det blir svårt då de har inflytande över näringslivet, regeringen, försvaret, rättsväsendet, riksbanken, kungahuset, med mera.

Jag har aldrig argumenterat emot at de skulle vara mäktigast i svenskt näringsliv - de är i min mening åt helvete för inflytelserika eftersom all maktkoncentration blir av ondo när den är för stor. Inte för att det behöver vara farligt i sig, men det kan komma att missbrukas framöver - eller än värre - tas över av utländska intressen. Det finns en inbyggd sårbarhet i att låta en familj / ett företag / en sfär ha ett så stort inflytande.

Men som sagt, de är inte alls så rika som du påstod, de är inte i närheten av lika välbeställda som Kamprad var, dina siffror var ungefär 15-20 ggr för höga helt enkelt - det var detta jag påpekade..
Citera
2019-08-13, 11:54
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Jag har aldrig argumenterat emot at de skulle vara mäktigast i svenskt näringsliv - de är i min mening åt helvete för inflytelserika eftersom all maktkoncentration blir av ondo när den är för stor. Inte för att det behöver vara farligt i sig, men det kan komma att missbrukas framöver - eller än värre - tas över av utländska intressen. Det finns en inbyggd sårbarhet i att låta en familj / ett företag / en sfär ha ett så stort inflytande.

Men som sagt, de är inte alls så rika som du påstod, de är inte i närheten av lika välbeställda som Kamprad var, dina siffror var ungefär 15-20 ggr för höga helt enkelt - det var detta jag påpekade..

Vill poängtera att det inte är mina siffror utan samma siffror som används av massmedia såsom Aftonbladet. Att du inte gillar dem får stå för dig.
Sen tycker jag personligen det blir mer missvisande att hävda att Wallenbergimperiet förfogar över 100 miljarder SEK vilket alltså skulle gjort Kamprad som förfogade över sitt imperium på 600 miljarder hela 6 ggr rikare än dem, vilket givetvis är nonsens.
Som sagt, de är Europas mäktigaste klan. Nog om siffror, det är bra att vi är någorlunda överens.
Citera
2019-08-13, 12:01
Citat:
Ursprungligen postat av POLlS
Jag köper inte att ditt fb-konto med tuuuusentals vänner blivit raderat.
Det är en knapptryckning bort, antal vänner spelar ingen roll.
Citera
2019-08-13, 12:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vill poängtera att det inte är mina siffror utan samma siffror som används av massmedia såsom Aftonbladet. Att du inte gillar dem får stå för dig.
Sen tycker jag personligen det blir mer missvisande att hävda att Wallenbergimperiet förfogar över 100 miljarder SEK vilket alltså skulle gjort Kamprad som förfogade över sitt imperium på 600 miljarder hela 6 ggr rikare än dem, vilket givetvis är nonsens.
Som sagt, de är Europas mäktigaste klan. Nog om siffror, det är bra att vi är någorlunda överens.

Jag har inget emot siffrorna - det jag anmärkte på är att du missförstod vad siffrorna representerar och påstod att det skulle vara Wallenbergssfärens förmögenhet när det i själva verket utgör det totala börsvärdet på de bolag de har intressen i, samt att de skulle vara 3 ggr rikare än Kamprad var (och i förlängningen alltså världens rikaste familj).
Jag kan inte förklara det mycket tydligare än att man inte äger ett helt företag bara för att man har köpt en aktie i det..

Men jag håller absolut med dig om att Wallenberg har för mycket inflytande på börsen och i svenskt näringsliv. Riktigt hur man ska stoppa dem - och liknande, som Affärsvärlden, vet jag tyvärr inte..
Citera
2019-08-13, 12:11
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GR82BSTR8
Det är en knapptryckning bort, antal vänner spelar ingen roll.

Många kända alt-right profiler som fått sina facebook konton blockerade detta medans IS anhängare fritt kunnat sprida halshuggningsvideos samt aktiv rekrytering av nya IS krigare.

Faktum är att Facebook har varit IS viktigaste verktyg.

Facebook för en jude/vänster agenda samma som övrig vänster/zionister och det är att flöda Europa med maximalt med mulatter.

Syftet enligt The Economist(Rotschild ägda) är att skapa Euronegern. En ras utblandad med Afrikaner och Européer. Det skulle givetvis ge zionisterna än mer verklig makt. Enda hotet mot Israel , zionister är starka smarta Europeér.
Citera
2019-08-13, 12:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Vet inte om fler provat men jag skapade en ny facebookprofil och klistrade in hela TS text och länk - så får vi väl vänta och se om kontot verkligen blir raderat...
Citera
2019-08-13, 13:12
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Många kända alt-right profiler som fått sina facebook konton blockerade detta medans IS anhängare fritt kunnat sprida halshuggningsvideos samt aktiv rekrytering av nya IS krigare.

Faktum är att Facebook har varit IS viktigaste verktyg.

Facebook för en jude/vänster agenda samma som övrig vänster/zionister och det är att flöda Europa med maximalt med mulatter.

Syftet enligt The Economist(Rotschild ägda) är att skapa Euronegern. En ras utblandad med Afrikaner och Européer. Det skulle givetvis ge zionisterna än mer verklig makt. Enda hotet mot Israel , zionister är starka smarta Europeér.

Du har inte möjligtvis nån länk till detta med the economist?
Citera
2019-08-13, 14:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vet inte om fler provat men jag skapade en ny facebookprofil och klistrade in hela TS text och länk - så får vi väl vänta och se om kontot verkligen blir raderat...

2 timmar har gått sedan jag startade ett konto enligt TS instruktioner -än är det kvar i alla fall...
Citera
2019-08-13, 14:43
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Jag har inget emot siffrorna - det jag anmärkte på är att du missförstod vad siffrorna representerar och påstod att det skulle vara Wallenbergssfärens förmögenhet när det i själva verket utgör det totala börsvärdet på de bolag de har intressen i, samt att de skulle vara 3 ggr rikare än Kamprad var (och i förlängningen alltså världens rikaste familj).
Jag kan inte förklara det mycket tydligare än att man inte äger ett helt företag bara för att man har köpt en aktie i det..

Sluta trolla och förstöra tråden. Läs inläggen en gång till om de är så svårt att förstå att du blir tvungen att skriva en hel sida om en utvald mening.
Jag har varit väldigt tydlig med vad siffrorna representerar och hur Wallenberg kontrollerar företag och hela branscher utan att äga dem (men för säkerhets skull tar jag det en gång till via ett annat citat nedan). Du verkar inte vilja begripa att jag återgav ett citat från en tidning, som jag sen refererade till i min text. Det var inte svårare än så.
Aftonbladet, Expressen mfl skriver att Wallenberg är Sveriges rikaste familj (det är bara du som hela tiden tjatar om världens rikaste familj) som styr över ett imperium värderat till över 1800 000 miljoner SEK - vilket är tre gånger mer än Kamprads imperium - och du tror seriöst att din egen formulering "i själva verket utgör det totala börsvärdet på de bolag de har intressen i" skulle vara mer korrekt?
Hela poängen i det jag skriver är just att Wallenberg inte har "intressen i" utan totalt dominerar och styr över bolag och hela branscher - och har gjort i generationer.
Att du sen tror att du korrigerar något när du värderar Europas största familjeimperium till under 100 miljarder (när enbart Investor har direkta tillgångar på över 400 miljarder) säger en hel del om dig och din trollverkstad.

T om antikapitalisterna på ETC lyckas ge en bättre bild av Wallenbergsfärens kapitalförfogande än du:
https://www.etc.se/ledare/sveriges-m...tan-wallenberg
"Wallenberg styr företag utan att äga majoritet. Det vet alla. Via stiftelser och A-aktier styr man budgetar, styrelser, investeringar och företagsaffärerna i sin sfär. Men sfären är gigantisk. Ungefär 43 procent av börsen är Wallenbergföretag! Det betyder att man styr över runt 2 200 miljarder kronor i kapital, det vill säga mer än statsbudgeten. Som jämförelse kan man titta på Bonnier som kontrollerar cirka 20 miljarder i värde."
Så ser verkligheten ut.
Vad gäller Kamprad gäller exakt samma sak som i Wallenbergs fall - att han hade makt över ett imperium värderat till den summan.
För att klargöra - Wallenberg grundlade och kontrollerar både Astra Zeneca och ABB som tillsammans har ett börsvärde på över 1000 miljarder SEK - dessutom äger/kontrollerar de mängder av andra storföretag såsom Ericsson, Atlas Copco, SEB, SKF, Electrolux, Stora Enso, Husqvarna, Saab, SAS, Nasdaq OMX, med många fler. Att förminska detta till att Wallenberg har "intressen i" dessa företag är ren desinformation, för det är inte så verkligheten ser ut.
Klargörande : Att påstå att Wallenberg kontrollerar halva Stockholmsbörsen - vilket är en världsunik maktposition - ligger närmare sanningen än att säga att de inte gör det.

Dessutom har Wallenberg släktskap med andra mäktiga släkter såsom Palme, Bonnier och Sachs. Med den enkla faktan till hands blir din föreställning om ett kapitalförfogande på 100 miljarder skrattretande och 2+ biljoner SEK en betydligt mer realistisk uppskattning.
Att klanen å andra sidan helst vill att folket inte ska förstå hur mycket makt de egentligen har och hur mycket kapital de egentligen förfogar över (vilket är mer än statsbudgeten!) ligger helt i linje med deras klanmotto Esse non videri ("Att vara men inte synas").

För tredje gången vill jag nu understryka att de här siffrorna du är besatt över eller hur jag vid ett tillfälle uttryckte mig när jag refererade till en specifik artikel om dessa inte är vad tråden handlar om! Som sagt, om du nu inte trollar och det är svårt för dig att förstå vad jag skriver får du helt enkelt kolla upp mina källhänvisningar - det kanske blir lättare så. Den här tråden handlar om Wallenbergs makt, och ditt försök att förringa den föll platt. För att återgå till ämnet:

Citat:
Men jag håller absolut med dig om att Wallenberg har för mycket inflytande på börsen och i svenskt näringsliv. Riktigt hur man ska stoppa dem - och liknande, som Affärsvärlden, vet jag tyvärr inte.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg greppade Wallenbergklanen sina klor runt Göran Persson och tvingade statsministern på 90-talet att lova att regeringen inte skulle skärpa lagstiftningen mot skattebefriade stiftelser.

Detta finns visserligen förnekat i skrift här:
Fråga: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...telser_GL11632
Svar: https://www.riksdagen.se/sv/dokument...telser_GL12632
Men det betyder inte mycket då Wallenbergs härjande aldrig erkänns offentligt.

En bra start för att stoppa Wallenberg vore att just skärpa lagstiftningen kring skattebefriade stiftelser. Om denna skärps skulle klanen tappade avsevärd makt eftersom en stor del av imperiet idag kontrolleras av just stiftelser.
Detta var uppe på tapeten redan under 80-talet - då hade inget förändrats sedan 1942:
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/...reningar_GCB16
"Det har i vissa motioner hävdats att reglerna för beskattning av stiftelser är otidsenliga, att de innehåller stora orättvisor och att de medför maktkoncentration medan det i andra motioner krävts större skattelindringar för stiftelser."
Vissa saker har hänt på fronten men inget som påverkar Wallenbergs maktkoncentration - du kan ju själv fundera på varför. Slutligen - makt växer exponentiellt. Genom att kontrollera allt större delar av samhället, näringslivet, politiken, kultur, etc, så kan Wallenbergklanen även göra anspråk på allt större alternativt mer specifika delar av dessa.
Som exempel finns denna anekdot när Wallenberg hotade Finlands försvarsminister under ett besök i Sverige på samma sätt som de tidigare utpressade Göran Persson i hemligt möte:
''Värst var dock svenskarna. Min gode vän, försvarsminister Anders Björck nöjde sig med ett storebrorstonfall när han talade om nordiskt samarbete, men finansmannen Peter Wallenberg gick längre. Vid mitt Sverigebesök inbjöd Wallenberg mig på lunch i sin magnifika villa. Efter måltiden drog Wallenberg mig åt sidan och avfyrade:

''Om Finland inte väljer Jas gripen så måste vi fundera på om det finns skäl att dra bort våra investeringar från Finland - och då förlorar Finland verkligen mycket arbetsplatser.
''

Jag exploderade:

''Beslutet fattas på basen av prestanda, motköp och priset, inte på några andra grunder. Jag låter mig inte utpressas!''

Rehn berättade hur president Mauno Koivisto blev rasande när han fick veta.

''En sådan utpressning är typiskt för svenskarnas storebrorsmentalitet. På samma sätt pressade de oss i kärnkraftsfrågan'', hade Koivisto replikerat.
Det är såhär Wallenberg beter sig, det är bara det att det oftast inte kommer fram. De kan genom att redan ha så mycket makt få makt över ännu fler - tills de i praktiken kontrollerar alla.
http://www.bankrattsforeningen.org.s...periet-12.html
Citera
2019-08-13, 14:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Sluta trolla och förstöra tråden. Läs inläggen en gång till om de är så svårt att förstå att du blir tvungen att skriva en hel sida om en utvald mening.

Du kan skriva hur många textväggar du vill - det förändrar inte att du felaktigt påstod att :
Klanen Wallenberg var tre gånger rikare än Sveriges näst rikaste (R.I.P) Kamprad - trots detta var det (R.I.P) Ingvar som var uppe för granskning i massmedia - gissa varför den rikaste klanen inte granskats trots att de tjänar pengar på ytterst tvivelaktiga affärer till skillnad från möbelkungen. (Källa: Sveriges rikaste : 1. WALLENBERG – 1846 MILJARDER - 2. KAMPRAD – 600 MILJARDER - http://proletaren.se/artikel/stub-525).
Det stämde inte då, det stämmer inte nu. Klanen Wallenberg är inte 3 gånger rikare än Kamprad var - de har snarare runt 1/6-del så mycket tillgångar. Att de använt tillgångarna för att få inflytande över en massa företag är en annan fråga - det har jag, vilket du borde förstått vid det här laget, aldrig invänt emot.

Den enda som tramsar och förstör tråden nu är du, hade du läst mitt första inlägg ordentligt (som var kortare män detta) hade det inte behövts ett enda inlägg till i frågan - utom möjligtvis en ursäkt från din sida.
Citera
2019-08-13, 14:54
Medlem
Var har Wallenbergarna och Bilderbergarna för religion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in