2019-08-13, 13:01
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Inte om terroristen redan är stoppad.

Vi vet ännu inte vad som hände mellan det att GM sköt sina skott och tills det han var stoppad.

Citat:
Nu är ju GM inte heller någon terrorist, då hade tråden legat under Terrorism.

menar du att Flashbacks moderatorer äger tolkningsrätten över Hur brott allmänt skall rubriceras?

Citat:
Han har enbart mördat sin egen syster. Det gör inte folk till terrorister.

och hans bärande av en hjälmkamera för att dokumentera senare händelseförlopp vid moskéattacken skall enbart ses som en slump?
Citera
2019-08-13, 13:02
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eftersom han vägrar prata med polisen om sina motiv, så är det gissningslekar vi jobbar med nu. Och DET är jag inte intresserad av. Han dödade sin syster också innan. Inte ens det vet polisen varför. Så vi får väl vänta och se. Troligen är han enbart en högerextremist och hatar alla muslimer. SÅ korkad är han. Sen är han väl en nobody som gärna vill se sig själv i tidningen. Han godkände ju direkt att fotografering fick ske i rättssalen under häktningsförhandlnigen. Inte så vanligt kan jag tänka. Han vill ha hur mycket publicitet som helst den där svagsinte stackaren.
Och det - mitt fetade - är väl det bästa belägget för att han är terrorist.
Citera
2019-08-13, 13:04
Medlem
regndroppens avatar
Vet man vad för typ av skjutvapen som användes?`
Citera
2019-08-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och det - mitt fetade - är väl det bästa belägget för att han är terrorist.
Japp. Och kameran han hade på huvudet. Och vapenarsenalen. Vi kan vara jäkligt tacksamma för rådigt ingripande av den person som övermannade honom. En extra eloge till mannen som slog honom i huvudet!
Citera
2019-08-13, 13:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Vet man vad för typ av skjutvapen som användes?`

Jaktvapen som han hade licens för + ev pistol som han antingen hade licens för eller hade lånat från skjutklubb som han var medlem i . Återigen legala vapen som dödar

https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer_-terrorsiktede-var-oppfort-som-medlem-av-skyteklubb-1.14658212
Citera
2019-08-13, 13:13
Medlem
Citat:
Eftersom han vägrar prata med polisen om sina motiv, så är det gissningslekar vi jobbar med nu. Och DET är jag inte intresserad av. Han dödade sin syster också innan. Inte ens det vet polisen varför. Så vi får väl vänta och se. Troligen är han enbart en högerextremist och hatar alla muslimer. SÅ korkad är han. Sen är han väl en nobody som gärna vill se sig själv i tidningen. Han godkände ju direkt att fotografering fick ske i rättssalen under häktningsförhandlnigen. Inte så vanligt kan jag tänka. Han vill ha hur mycket publicitet som helst den där svagsinte stackaren.

Trots att han misslyckades så kapitalt? Märkligt..
Citera
2019-08-13, 13:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gojanO
Ja det låter ju jävligt rimligt att slå någon i ansiktet i stället för att vrida pistolen ur handen på han.(om han ens hade den i handen)

Många pedofetvurmare i den här tråden...

En person som bär skottsäker väst och hjälm slår man där han är oskyddad = ansiktet
Citera
2019-08-13, 13:15
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jaktvapen som han hade licens för + ev pistol som han antingen hade licens för eller hade lånat från skjutklubb som han var medlem i . Återigen legala vapen som dödar

https://www.nrk.no/norge/nrk-erfarer_-terrorsiktede-var-oppfort-som-medlem-av-skyteklubb-1.14658212
Man vet inte tillverkare på vapnen? Tack för svar!
Citera
2019-08-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan

I den artikel du länkar till står det också:

NRK har snakket med tidligere medelever av den siktede 21-åringen.
Elevene, som gikk på Fosen folkehøgskole sammen med Manshaus fra august 2018 til mai i år, sier at han skal ha pratet om å ta jegerprøven for å kunne kjøpe seg våpen.
– Han snakket om at vi må forberede oss på rasekrig,
sier den tidligere medeleven Benjamin Aas til NRK.
Citera
2019-08-13, 13:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Jag förstår att man misstänker det. Men vad skulle vara terrorism med själva utförandet? Hur svårt är det att mörda fler än 1 i det läget? Detta verkar mer personligt och att han haft de tankarna vilka förstärkts av offrets identitet.

Vad menar du med själva utförandet? Han öppnade eld mot en moské och jag tror att polisen misstänker att han avsåg att öppna eld mot de där inne. Därav rubriceringen försök till terrorbrott.

Att han stoppades gör ju inte händelsen frikopplad från terrorism.
Citera
2019-08-13, 13:22
Medlem
https://heavy.com/news/2019/08/philip-manshaus/

The 21-year-old Manshaus posted on an anonymous online message board with a link to his Facebook profile before the attack, and referenced other shootings carried out by far-right attackers. Manshaus tried to inspire others to continue the “race war,” and attempted to post a link to a Facebook livestream of the attack, but the video failed to work. Police said Manshaus had previously shared “far-right” and “anti-immigrant” views.

There were only three elder members of the Al-Noor Islamic Center in Baerum inside the building when the attack occurred.

Vilken looser! Först uppmanar han till raskrig. Sen lyckas han hitta den minst befolkade moskén i norden. 3 personer befann sig därinne. Hahahaha!!! Och detta vill han skall lämnas till eftervärlden i form av publicitet.
Citera
2019-08-13, 13:23
Avstängd
Citat:

Så med andra ord så skrek du att det var terrorism utan att ha kött på benen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in