Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-14, 10:32
  #1057
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade de inte plockat ner idioten så hade HADE han dödat dom.

Skitsnack! Det finns inga som helst belägg för det. Just därför är han misstänkt för försök till terrorbrott och inget annat kopplat till händelsen vid moskén.
Juridiskt sätt spelar känslor som din noll roll. Du är en irrelevant när du använder dig av känsloargument.

Det finns ingenting som säger att våldet muslimerna utövat ryms inom nödvärnsrätten.
Det är viktigt att det prövas, men jag tror med största sannolikhet att de kan dömas för grov misshandel eller mordförsök.
Det är uppenbart att han blivit torterad.
Citera
2019-08-14, 10:33
  #1058
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Lögn & trams.

PS: Jeg er norsk. Og du kan tydeligvis veldig lite om norske forhold på dette området.

Hve er det som en løgn?
Citera
2019-08-14, 10:37
  #1059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Skitsnack! Det finns inga som helst belägg för det. Just därför är han misstänkt för försök till terrorbrott och inget annat kopplat till händelsen vid moskén.
Juridiskt sätt spelar känslor som din noll roll. Du är en irrelevant när du använder dig av känsloargument.

Det finns ingenting som säger att våldet muslimerna utövat ryms inom nödvärnsrätten.
Det är viktigt att det prövas, men jag tror med största sannolikhet att de kan dömas för grov misshandel eller mordförsök.
Det är uppenbart att han blivit torterad.
Torterad!? Uppenbarligen har du inte en aning om vad det ordet betyder. Trots blåslaget ansikte tyckte jag han såg väldigt nöjd ut enligt bilderna från häktningsförhandlingen. Han log med hela ansiktet.
Citera
2019-08-14, 10:59
  #1060
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Att det bevisligen beror på Trump. Att ett kausalt samband föreligger.

Det är vanligt att tänka sig att fenomen hör ihop om de inträffar nära varandra i tid och rum, men det bevisar inte att kausalitet föreligger. För att bevisa det krävs att en konkret orsakskedja kan redovisas. Flummiga referenser till generella slutsatser i beteendevetenskap är inte kausalitet.

Jag delar din uppfattning om att det inte finns någon rak och isolerad kausalitet mellan Trumps hatretorik mot etniska grupper och rasistisk terror i USA. Det finns en mängd andra variabler som spelar in.

Att politiska eller religiösa massmöten irl eller på nätet där det hathetsas mot specifika grupper, inte skulle alls påverka, tror jag däremot inte på. Det vittnar både historien och samtiden om.
__________________
Senast redigerad av Krmkr 2019-08-14 kl. 11:26.
Citera
2019-08-14, 11:15
  #1061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Mycket möjligt att du har rätt. Jag hoppas ändå att misshandeln polisanmäls så att det kan prövas i rätten. Pojken ser väldigt mörbultad ut och han har strypmärken på halsen. Är dråpförsök verkligen befogat självförsvar mot en pojke som går runt i en moské och pangar lite utan att träffa någon?

De hade nog fått dödat honom i Sverige i nödvärn. Beroende på lite hur det hela gick till. Jag gissar att de hade fått gjort samma sak i Norge. Då norsk och svensk rättskipning inte skiljer sig jättemycket.
Citera
2019-08-14, 11:23
  #1062
Medlem
Skrattgrabbens avatar
Kan någon förklara varför grabben är Misshandlad och om det hände i samma skede som attacken? Orkar inte läsa genom hela tråden.
Citera
2019-08-14, 11:25
  #1063
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Torterad!? Uppenbarligen har du inte en aning om vad det ordet betyder. Trots blåslaget ansikte tyckte jag han såg väldigt nöjd ut enligt bilderna från häktningsförhandlingen. Han log med hela ansiktet.

Det är rörande att se hur Flashbacks samlade nassekramare står upp för en mördare och potentiell terrorist. Det vittnar om en djup humanism och ömhet av sällan skådat slag! Månne den generösa empatin härröra ur rädsla för att själv bli utsatt? Jag kan då lugna genom att poängtera att risken är väldigt liten. Det räcker med att undvika att ta sig beväpnad med flera vapen till en moskén iförd hjälm med tillhörande kamera, avlossandes flera skott genom entrén. Det borde inte behöva vara alltför svårt.

Personligen är jag förvånad över att Philip opåverkad och för egen maskin lyckades ta sig in i rättssalen, helt utan några öppna synliga sår. Det tyder på att hjältarna som avstyrde massakern snarast höll igen när de avväpnade en man som av allt att döma var på väg att utföra ett massmord på dem och deras vänner.
__________________
Senast redigerad av Krmkr 2019-08-14 kl. 11:28.
Citera
2019-08-14, 11:27
  #1064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Kan någon förklara varför grabben är Misshandlad och om det hände i samma skede som attacken? Orkar inte läsa genom hela tråden.
När en muslimsk man övermannade honom och drog ner honom på golvet så blev det handgemäng. GM försökte peta ur ögonen på den mannen. GM tappade geväret men hade en pistol i handen. En annan muslimsk man i moskén kom tillskyndande och slog honom i huvudet. Förmodligen för att få GM ur något sorts stridbart skick. De höll honom tills polisen kom. Några pajaser här anser att de muslimska männen bör åtalas för misshandel av GM...
Citera
2019-08-14, 11:37
  #1065
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-den-har-typen

Den misstänkte terroristen och mördaren Philip Manshaus, 21, såg ut att vara blåslagen i ansiktet på bilderna från rätten.
– Ett tumultartat slagsmål kan ge den här typen av skador, säger Martin Csatlós, överläkare vid rättsmedicinska avdelningen i Stockholm.


Edit: Kan vara så också att ansiktsskadorna kom av att hans styvlillasyster fick reda på hans planer och hamnade i slagsmål med honom - och han passade på att skjuta henne efter bråket. Men vi lär få se. Har vi lite tur så blev han påpucklad två gånger. Problemet är att han inte säger ett pip till polisen.
__________________
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-14 kl. 12:01.
Citera
2019-08-14, 11:51
  #1066
Medlem
Insults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Mycket möjligt att du har rätt. Jag hoppas ändå att misshandeln polisanmäls så att det kan prövas i rätten. Pojken ser väldigt mörbultad ut och han har strypmärken på halsen. Är dråpförsök verkligen befogat självförsvar mot en pojke som går runt i en moské och pangar lite utan att träffa någon?


Om någon har ett skjutvapen i handen och försöker göra något som GM (alltså döda så många som möjligt), så kan vem som helst i den direkta närvaron, även om vederbörande är under hot eller ej, överta personens/personernas nödvärnsrätt och då attackerad GM. Ska man dra saker och ting till sin spets så kunde personerna till och med övermannad GM och skjutit GM med hans egen vapen - och i många fall gå fria från ansvar.

Nödvärn är en komplex lag, men här måste jag säga att det är rejält klargjort att personerna som övermannade GM inte gjort sig skyldiga till något brott. Man kan till och med gå fri om man överstiger sin nödvärnsrätt, om man befunnit sig i en situation där det varit svårt att besinna sig.
Citera
2019-08-14, 12:02
  #1067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Om någon har ett skjutvapen i handen och försöker göra något som GM (alltså döda så många som möjligt), så kan vem som helst i den direkta närvaron, även om vederbörande är under hot eller ej, överta personens/personernas nödvärnsrätt och då attackerad GM. Ska man dra saker och ting till sin spets så kunde personerna till och med övermannad GM och skjutit GM med hans egen vapen - och i många fall gå fria från ansvar.

Nödvärn är en komplex lag, men här måste jag säga att det är rejält klargjort att personerna som övermannade GM inte gjort sig skyldiga till något brott. Man kan till och med gå fri om man överstiger sin nödvärnsrätt, om man befunnit sig i en situation där det varit svårt att besinna sig.
Finns också envarsgripande. Och i den situationen får man använda det våld nöden kräver.
Citera
2019-08-14, 12:12
  #1068
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det är rörande att se hur Flashbacks samlade nassekramare står upp för en mördare och potentiell terrorist. Det vittnar om en djup humanism och ömhet av sällan skådat slag! Månne den generösa empatin härröra ur rädsla för att själv bli utsatt? Jag kan då lugna genom att poängtera att risken är väldigt liten. Det räcker med att undvika att ta sig beväpnad med flera vapen till en moskén iförd hjälm med tillhörande kamera, avlossandes flera skott genom entrén. Det borde inte behöva vara alltför svårt.

Tro mig, jag är verkligen ingen nassekramare. Om det visar sig att det finns rasistiska motiv bakom mordet på styvsystern så är det, i mina ögon, en försvårande omständighet. Jag har noll sympati för en människa som ger sig på en oskyldiga på grund av deras ursprung. Speciellt östasiater då dessa har extra bra genetik när det gäller livslängd, hälsa och IQ. Hon skulle förmodligen höjt kvaliteten på den norska genpoolen om hon hade fått växa upp och skaffa barn där.

Det ursäktar dock inte att två fullvuxna män ger sig på en sinnesförvirrad pojke och misshandlar honom grovt, enbart för att han brutit sig in i deras moské och hittat på rackartyg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback