2019-08-13, 11:58
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Nä, det är ju svårt att veta. Är det förresten utrett att en sk. "knoggnuggning" har skett? I det sekretessbelagda material som läckte ut fanns väl bara LW:s anmälan, och vi fick väl aldrig ta del av SD:s version av vad som kan ha hänt i bilen?

Någon form av fysiskt våld har ju använts. Det bekräftade åklagaren, och att det enligt ÅK var berättigat för att få LW att lämna bilen.
Citera
2019-08-13, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Fortsätter på händelserna tiden före mordet

Jag hatar slumpen att HD var i Lenas hemtrakter helgen innan mordet och tog även med Lenas travelbug, silverhästen Den skulle tydligen med till US enligt HDs anteckningar.
Vad skulle hon med travelbugen till? Varför tar man den av alla travelbugs, mannens älskarinnas dessutom.

Var det så att Lena krävde tillbaka silverhästen av HD och ville inte alls att hon skulle ta med den till USA?
Bestämde de ett möte för att lämna tillbaka silverhästen till Lena?

Det kan ha lockat ut henne och det är vad jag tror skedde.

Ny info om det var Lenas travelbug. Vet vi verkligen det? Lenas hemtrakter men.... ?
Citera
2019-08-13, 12:11
Medlem
Citat:
HD och SD skulle enligt tråden resa till USA, tisdagen.
Det jag inte får ihop är, om det stämmer som Tinnaninna säger, HD sjukskrev sig och hade inte lagt in om semester för resan.
Om det är så att hon medvetet sjukskriver sig för att spara semester är hon en fuskare i stora mått. Har ingen arbetsmoral och är en svikare mot sina arbetskamrater.
Det visar ju detta med att hon verkar fusklogga enligt tråden.
Vad mer är hon kapabel till?
Hon hade enligt tråden inte sökt inresetillstånd heller utan gjorde det på väg till Arlanda.
An undrar om det verkligen var meningen att hon skulle åka till USA?
Kan man verkligen vara så slarvig inför en sådan resa?

HD är kanske van att åka på en räkmacka och få det hon vill oavsett vem / vilka blir drabbade.

Ja på tisdagen skulle de åka enligt deras planer och vad jag förstår sjukskrev hon sig redan dagen innan mordet, om det menas söndag eller måndag har jag inte riktigt kläm på, vet du?
Jag fick också uppfattningen att SD först skulle åka själv och att HD huxflux plötsligt också skulle med? Vissa menade att det var bestämt i förväg att båda skulle åka och att det var planerat långt i förväg?!
Men jag tror inte efter det som kommit fram att HD hade planerat detta alls, möjligtvis SD ensam och kanske hade han velat ha med henne tidigare och försökt men inte ville av någon anledning? (Om det nu är sant att de fått den i present av hennes föräldrar eller vem det nu var?)
Och varför skulle hon inte velat tidigare i så fall kan man undra, och varför ändrade hon sig så snabbt?
Ville hon inte pga SD och LW tidigare relation? Eller hade SD aldrig ens bett henne följa med förrän LW var försvunnen?
Och varför skulle SD åka själv på en resa till USA, om det fanns två biljetter? Bad han LW följa med istället? Eller trodde hon att LW skulle med istället? Eller rentav retades SD med HD och sa att han skulle ta med LW om hon inte följde med?
Vägrade HD följa med SD för hon visste eller trodde att LW ändå aldrig skulle försvinna ur hans liv och därmed hennes liv?
Detta kring resan är så märklig när det kommit så olika information, det är inte konstigt att SD blev misstänkt från första början pga de tidigare anmälningarna. Men som jag ser det har HD mer motiv, särskilt nu såhär lång tid efteråt och de umgås så mycket.
Teorin om att hon varit trött på SD försvagas i denna teori, hon har föräldrar och syskon som ställer upp för både henne och barnen vad jag förstått, och varför skulle de stötta henne att umgås så flitigt med SD, om SD varit så hemsk mot henne? Borde de inte stöttat henne bort från honom, om han är galen och dessutom misstänkt själva att han är GM om han är en grym jäkel?
Eller är han så jäklig och grym, att alla runt HD, är livrädda för SD, att han lyckas styra varenda en i hennes familj också, de borde väl säkrat både henne och barnen från honom!?

Så HD ensam som GM blir ju väldigt intressant, hennes arbetsmoral som du nämner här dessutom. Är det så tyst omkring henne för att hon är labil och oberäknelig? Har hon varit sjukskriven för depression och utmattning eller allvarligare psykisk ohälsa? Är det därför hennes familj tar hand om barnen så mycket?
Och då börjar man undra om det var SD som inte vågade lämna henne? Hotade hon med självmord om han lämnade henne eller andra saker?
Är det pga mediciner som HD ögon är så avtrubbade och därför ser så konstig ut? Helt klart så ser man hennes motiv lite klarare om man tar bort teorin om att HD var trött på sin gubbe!?
Han kanske är just den hyvens helyllepappa och vän som några faktiskt försökt förmedla?
Herregud nu äre rörigt i teorierna och i knoppen känner jag. Detta tål att funderas på Medimera, tack för ditt intressanta inlägg som gav mycket.
Citera
2019-08-13, 12:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mycket av det vi har hört stämmer in på bilden av en starkt kontrollerande man som använder avancerade härskartekniker.
...
Att HD skulle ha sluppit undan detta kontrollbehov (om min teori skulle stämma) har jag svårt att tro. Kontrollbehovet kan ge sig till uttryck på olika sätt och kan se olika ut i olika relationer. Det finns allt från fysiskt, ekonomiskt, psykiskt och sexuellt våld till isolering.
...
Jag ser det inte som osannolikt att hon har anpassat sig under åren. Att någon i en relation inte mår bra kan naturligtvis bero på en mängd faktorer. Inget kan bli bättre av att man blir utsatt för otrohet och svek när man inte mår bra. För mig känns det inte heller osannolikt att HDs psykiska hälsa kan bero på en relation med en starkt kontrollerande individ.
...
Varför fortsätter hon att leva med denna man som att hon aldrig hade skilt sig?
...
Jag tvivlar i allra högsta grad på att HD varit drivande eller delaktig i mordet. Möjligen kan hon ana, kanske t o m veta något men vågar inte säga något.
...
Det som utåt verkar konstigt och kan kasta en skugga över hennes beteende är för mig inte så konstigt om hon också är kontrollerad.
...
Hur är det nu med det ekonomiska?
Var det inte i början av tråden någon skrev att SD vägrade köpa ut henne från det gemensamma huset så att hon fick låna pengar av sina föräldrar för att köpa nytt boende?
Finns det ingen som känner till om det verkligen var så och om SD fortfarande är skyldig henne pengar för halva huset?
Det är i så fall också en typ av kontroll.
Citera
2019-08-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Ny info om det var Lenas travelbug. Vet vi verkligen det? Lenas hemtrakter men.... ?

Ja det vet vi ochdet är ingen ny info. HD har själv skrivit att hon tog med den och det var Lenas cache eller vad det heter
Det har tagits upp tidigare men förmodligen glömts bort.
Citera
2019-08-13, 12:47
Medlem
Citat:
HD och SD skulle enligt tråden resa till USA, tisdagen.
Det jag inte får ihop är, om det stämmer som Tinnaninna säger, HD sjukskrev sig och hade inte lagt in om semester för resan.
Om det är så att hon medvetet sjukskriver sig för att spara semester är hon en fuskare i stora mått. Har ingen arbetsmoral och är en svikare mot sina arbetskamrater.
Det visar ju detta med att hon verkar fusklogga enligt tråden.
Vad mer är hon kapabel till?
Hon hade enligt tråden inte sökt inresetillstånd heller utan gjorde det på väg till Arlanda.
An undrar om det verkligen var meningen att hon skulle åka till USA?
Kan man verkligen vara så slarvig inför en sådan resa?

HD är kanske van att åka på en räkmacka och få det hon vill oavsett vem / vilka blir drabbade.

Citat:
Fortsätter på händelserna tiden före mordet

Jag hatar slumpen att HD var i Lenas hemtrakter helgen innan mordet och tog även med Lenas travelbug, silverhästen Den skulle tydligen med till US enligt HDs anteckningar.
Vad skulle hon med travelbugen till? Varför tar man den av alla travelbugs, mannens älskarinnas dessutom.

Var det så att Lena krävde tillbaka silverhästen av HD och ville inte alls att hon skulle ta med den till USA?
Bestämde de ett möte för att lämna tillbaka silverhästen till Lena?

Det kan ha lockat ut henne och det är vad jag tror skedde.

Jag tycker det tyder på att resan inte va helt oplanerad.
Citera
2019-08-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Vill man vara konspiratorisk kan man fundera på följande scenario med HD.
Hon skilde sig med SD för att ha separata ekonomier, så ifall någon åkte fast skulle den andra inte bli fråntagen hus eller dylikt för att täcka upp ett ev skadestånd.
Mordet på LW hade planerats länge, därav att HD cachade I LWs hemtrakter strax innan, den tredje I komplotten JG hade t.o.m cachat LWs cache "Lyssna till livet" bara timmar innan.
HD var sjukskriven dagen för mordet, förberedde och la ut tillhygget vid den planerade mordplatsen.

SD, JG och HD lurade alt tvingade ut LW ur huset och fick med henne med till planket. SD var den som slog, han var även den drivande I mordplanen.
JG som med I missing people såg till att de inte letade efter LW, han kontaktade alla I kretsen runt och sa åt dom att inte säga någonting om SD-LWs förhållande och att inte leta...

Obs jag har blandat fakta med speculation för att skapa ett scenario.

På vilket vis skulle det va smart menar du?
Citera
2019-08-13, 13:11
Medlem
Citat:
Utifrån de många i tråden som vittnat om att LW utsatts för allvarliga kränkningar och extremt grova saker, är min tilltro starkare till dessa vittnesmål än till de som verkar tro att dessa vittnesmål enbart är lögner från LWs sida.

Jag tvivlar starkt på att en person skulle anmäla någon vid två tillfällen för att hon var den som "ville mer", att hon blev nekad när hon ville bjuda på fika eller att hon inte kunde ta ett nej.

Mycket av det vi har hört stämmer in på bilden av en starkt kontrollerande man som använder avancerade härskartekniker.

En person med sådant kontrollbehov har förmodligen problem på djupet med sin egen självkänsla. Behovet av att kontrollera andra sitter djupt i personligheten.

Jag vet naturligtvis inte om detta stämmer, men det är en teori jag har.

Att HD skulle ha sluppit undan detta kontrollbehov (om min teori skulle stämma) har jag svårt att tro. Kontrollbehovet kan ge sig till uttryck på olika sätt och kan se olika ut i olika relationer. Det finns allt från fysiskt, ekonomiskt, psykiskt och sexuellt våld till isolering.

HD har levt länge med denna man, har barn med honom.

Jag ser det inte som osannolikt att hon har anpassat sig under åren. Att någon i en relation inte mår bra kan naturligtvis bero på en mängd faktorer. Inget kan bli bättre av att man blir utsatt för otrohet och svek när man inte mår bra. För mig känns det inte heller osannolikt att HDs psykiska hälsa kan bero på en relation med en starkt kontrollerande individ.

Jag kan också tänka mig att den otydliga bild vi får av henne beror på detta. Hennes stela leende har några och även jag noterat. Hennes "underliga" beteende med fuskloggningar mm kan det härstamma från en annan person i bakgrunden?

Kan det vara så att hon inte ville åka till USA, men "tvingades"i sista stund? Kan det vara så att loggningen av LWs cash som hon nekades av LW (eller hur det nu var), var något som SD inte accepterade för att det var ett sätt för honom att försöka att kontrollera inte bara LW utan även HD?

Från läsnsstyrelsen i Halland:

Jag tvivlar i allra högsta grad på att HD varit drivande eller delaktig i mordet. Möjligen kan hon ana, kanske t o m veta något men vågar inte säga något.

Det som utåt verkar konstigt och kan kasta en skugga över hennes beteende är för mig inte så konstigt om hon också är kontrollerad.

Vi får väl se om jag har rätt.
Min magkänsla säger mig det.

Jag gillar inte den känsla jag får runt mgm. Jag får gåshud av att läsa de glättiga inlägg från resor, särskilt så nära inpå LWs försvinnande och mord.

Jag funderar på om han varit hemma hos UW och knackat på...för att ge sina kondoleanser? Han ville ju enligt Holmes gå på begravningen.

Jag tror att båda anmälningarna va impulsanmälningar och att hon va
helförbannad när hon gjorde dom.
Det som tyder på det är att hon ville ta tillbaka båda anmälningarna, den
sista gick dock tydligen inte att ta tillbaka.

Om din spoiler.
Dom har ju aldrig haft ett riktigt förhållande, aldrig delat boende, inga barn tillsamans,
ingen gemensam ekonomi, det enda dom hade gemensamt va sex och en hobby.
Det känns lite tunt som mordorsak, inte alls omöjligt men som sagt det känns tunt.
Citera
2019-08-13, 13:18
Medlem
Citat:

Väldigt bra inlägg och denna fråga är huvudet på spiken, varför?
Citera
2019-08-13, 14:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag tror att båda anmälningarna va impulsanmälningar och att hon va
helförbannad när hon gjorde dom.
Det som tyder på det är att hon ville ta tillbaka båda anmälningarna, den
sista gick dock tydligen inte att ta tillbaka.

Om din spoiler.
Dom har ju aldrig haft ett riktigt förhållande, aldrig delat boende, inga barn tillsamans,
ingen gemensam ekonomi, det enda dom hade gemensamt va sex och en hobby.
Det känns lite tunt som mordorsak, inte alls omöjligt men som sagt det känns tunt.

HD pratade jag om.
Citera
2019-08-13, 15:43
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Intressant scenario men jag har väldigt svårt att tänka mig att tre (till synes) normala personer samtidigt skulle bli så galna att de planerar ett mord. En person kan bli tokig och gå utanför alla gränser, men knappast tre personer samtidigt.

Dessutom tycker jag att platsen är illa vald för planerat mord. Det var inte en väl genomförd planering som gjorde att hon inte hittades. Det handlade bara om otur. Jag tror inte heller att man kan ta in i planeringen att polisen utreder på ett väldigt inkompetent sätt. Vem som helst från allmänheten hade också kunnat gå förbi där tidigare och hitta kroppen.

Jag tror att en av dem är skyldig men sedan kan den ena eller de båda andra ha hjälpt till i efterhand. Alternativet att MH är skyldig finns ju också kvar.

Eftersom LW geocachade så bör det ha funnits hur många möjligheter som helst att mörda henne ute i farlig terräng. Med lite planering så skulle det ta ännu längre tid att hitta henne och utan mobiler skulle det blir rätt svårt att utreda vad som har hänt ute i skogen.

Nu kom jag att tänka på en annan sak.
Hur hände hennes skidolycka?
Var någon annan inblandad?
Vilka var med henne när olyckan hände?

Nu svarar jag innan jag har läst om någon annan har svarat. Såg dock att ozzie redan hade svarat på vilka hon åkte med.

Jag hade en ganska ingående diskussion med L*na om olyckan, om hur den gick till, om bedövning mm. Vet inte varför du frågar, men det var inget märkvärdigt. Den hon åkte med är mycket erfaren och hade på ett en halv dag lärt henne ny bättre teknik. Hon hade nya och nyslipade skidor av en ganska aggressiv tävlingstyp (smal midja och breda i ändarna) som hon nyligen hade köpt i något loppisliknande sammanhang utan att hon var medveten om det. Hon åkte ganska fort. Med den nyvunna tekniken bet skidorna fast i en sväng och löste ut. Ganska odramatiskt. Mitt i en välpreparerad och nästan tom backe.

Men det var kanske något annat du undrade egentligen??
Citera
2019-08-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja på tisdagen skulle de åka enligt deras planer och vad jag förstår sjukskrev hon sig redan dagen innan mordet, om det menas söndag eller måndag har jag inte riktigt kläm på, vet du?
Jag fick också uppfattningen att SD först skulle åka själv och att HD huxflux plötsligt också skulle med? Vissa menade att det var bestämt i förväg att båda skulle åka och att det var planerat långt i förväg?!
Men jag tror inte efter det som kommit fram att HD hade planerat detta alls, möjligtvis SD ensam och kanske hade han velat ha med henne tidigare och försökt men inte ville av någon anledning? (Om det nu är sant att de fått den i present av hennes föräldrar eller vem det nu var?)
Och varför skulle hon inte velat tidigare i så fall kan man undra, och varför ändrade hon sig så snabbt?
Ville hon inte pga SD och LW tidigare relation? Eller hade SD aldrig ens bett henne följa med förrän LW var försvunnen?
Och varför skulle SD åka själv på en resa till USA, om det fanns två biljetter? Bad han LW följa med istället? Eller trodde hon att LW skulle med istället? Eller rentav retades SD med HD och sa att han skulle ta med LW om hon inte följde med?
Vägrade HD följa med SD för hon visste eller trodde att LW ändå aldrig skulle försvinna ur hans liv och därmed hennes liv?
Detta kring resan är så märklig när det kommit så olika information, det är inte konstigt att SD blev misstänkt från första början pga de tidigare anmälningarna. Men som jag ser det har HD mer motiv, särskilt nu såhär lång tid efteråt och de umgås så mycket.
Teorin om att hon varit trött på SD försvagas i denna teori, hon har föräldrar och syskon som ställer upp för både henne och barnen vad jag förstått, och varför skulle de stötta henne att umgås så flitigt med SD, om SD varit så hemsk mot henne? Borde de inte stöttat henne bort från honom, om han är galen och dessutom misstänkt själva att han är GM om han är en grym jäkel?
Eller är han så jäklig och grym, att alla runt HD, är livrädda för SD, att han lyckas styra varenda en i hennes familj också, de borde väl säkrat både henne och barnen från honom!?

Så HD ensam som GM blir ju väldigt intressant, hennes arbetsmoral som du nämner här dessutom. Är det så tyst omkring henne för att hon är labil och oberäknelig? Har hon varit sjukskriven för depression och utmattning eller allvarligare psykisk ohälsa? Är det därför hennes familj tar hand om barnen så mycket?
Och då börjar man undra om det var SD som inte vågade lämna henne? Hotade hon med självmord om han lämnade henne eller andra saker?
Är det pga mediciner som HD ögon är så avtrubbade och därför ser så konstig ut? Helt klart så ser man hennes motiv lite klarare om man tar bort teorin om att HD var trött på sin gubbe!?
Han kanske är just den hyvens helyllepappa och vän som några faktiskt försökt förmedla?
Herregud nu äre rörigt i teorierna och i knoppen känner jag. Detta tål att funderas på Medimera, tack för ditt intressanta inlägg som gav mycket.

Intressanta tankar om HD, men jag tror nog att det kan vara SD som gjort jobbet. Kanske ivrigt påhejad av HD och sen har Foolkind (JG) inledningsvis omedvetet blivit medhjälpare, likaså svärföräldrarna.

Vem är GM och vilka vet vem det är?
Jag tror absolut att fler än GM vet vad som hänt.
Frågan är hur länge de runt GM orkar tiga?
Vem pratar först när bevisen påvisar att en del har ljugit under tidigare förhör?
Senast redigerad av Ulanna 2019-08-13 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in