Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Jag undrar också varför vissa kommer med sådana råd till en person som hyllas av världens kändaste politiker och skådespelare, håller tal i länders parlament och i FN, leder en stor ungdomsrörelse, medverkar i TV varje dag, pryder omslagen på kända tidningar, nomineras till nobelpris, vinner mängder med priser, har toppbetyg i skolan, ska segla över Atlanten, kämpar för något väldigt viktigt och verkar dessutom ganska nöjd med livet just nu.
Vad är det hon ska göra istället för att "göra något med sitt liv"?
Du verkar väldigt lättimponerad av yta. Dricka kaffe med Schwarzenegger, hamna på tidningsomslag, ska segla på en lyxbåt med "fint folk", nomineringar, priser. (Vete f-n om du inte blir grön av avundsjuka när grannen rullar fram med en ny Tesla också.)
Själv är jag tillräckligt gammal och har tillräckligt mycket livserfarenhet för att förstå att berömmelse och beundran inte har något automatiskt samband med välmående och livsglädje (snarare tvärtom många gånger).
Det vi vet är att Gretas lillasyster också har besvärliga diagnoser. En skillnad är att hon verkar mer utåtagerande. Nu ska hon och hennes mamma, som varit öppen med sina egna psykiska besvär, lämnas ensamma hemma medan Greta och pappa flashar omkring i världen. Hur många undrar hur lilla Beata mår mitt i alltihopa?
Ett alternativ hade därför varit att föräldrarna tagit ett "sabbatsår", stängt ner alla sociala medier och satsat på intensiv familjeterapi.
Då hade Greta inte fått några utmärkelser men hon hade kanske lagt grunden till ett "vanligt" liv. Satsat på en sjuksköterskeutbildning eller blivit kemist, vad vet jag. Fått hjälp med sin matproblematik (som kanske inte en Atlantseglats är optimalt för). Träffat lite vänner och så småningom pojkvänner. Handlat möbler och krukväxter till sin egen lilla kommande lägenhet. Sett fram emot vuxenlivet med förväntningar och spänning.
Det är kanske så vi resonerar, vi som inte tycker det är lika fantastiskt att få skaka hand med Angela Merkel och Bono.