2019-08-12, 21:56
Medlem
Rollinghands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
En uppenbart psykiskt störd etnisk norsk man i Norge dödar en familjemedlem och går sedan i sitt sinnesförvirrade tillstånd till attack mot en moske där EN person skadas lindrigt.

Svensk medias reaktion:

- Livesändningar och extrainslag från Norge i flera dagar, alla detaljer blottläggs och nagelfars
- Terrorexperter intervjuas i alla kanaler
- Löpsedlarna fylls med krigsrubriker
- Politiker påminner om att vi aldrig får glömma Förintelsen och att allt är SD:s fel
- Manifestationer på gator och torg

Svensk medias reaktion när invandrare begår grova brott:

- Eventuellt en liten anonym notis. Tyst som i graven, hysch hysch, snark snark och kanske hade gärningsmannen eventuellt svarta handskar.

-

Klockren iakttagelse. Dessutom har svensk MSM en benägenhet att alltid ge utrymme åt karaktären "hjältemuslimen", en crisis actor-liknande figur som dyker upp och som sägs ha förhindrat något ännu värre.
Citera
2019-08-12, 21:57
Medlem
Backworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
En uppenbart psykiskt störd etnisk norsk man i Norge dödar en familjemedlem och går sedan i sitt sinnesförvirrade tillstånd till attack mot en moske där EN person skadas lindrigt.

Svensk medias reaktion:

- Livesändningar och extrainslag från Norge i flera dagar, alla detaljer blottläggs och nagelfars
- Terrorexperter intervjuas i alla kanaler
- Löpsedlarna fylls med krigsrubriker
- Politiker påminner om att vi aldrig får glömma Förintelsen och att allt är SD:s fel
- Manifestationer på gator och torg

Svensk medias reaktion när invandrare begår grova brott:

- Eventuellt en liten anonym notis. Tyst som i graven, hysch hysch, snark snark och kanske hade gärningsmannen eventuellt svarta handskar.

-

Tyckte det var ganska stor uppståndelse i medierna efter attacken på Drottninggatan. Tyckte det var ganska stor uppståndelse efter självmordsbombningen i Stockholm 2010 då gärningsmannen inte lyckades med mer än att spränga sig själv.

Vad dessa två brott och attacken i Norge har gemensamt är att de riktar sig mot en större grupp människor, en nation, ett samhälle, en etnisk eller religiös grupp. Brottet har för avsikt skrämma gruppen det riktar sig mot, att uppvigla till hat och rädsla och helst till att nya liknande brott begås.

Därför är dessa brott en större påverkan på människor i allmänheten och har därmed ett större nyhetsvärde.

Detta till skillnad mot när kids i förorten skjuter ihjäl varandra, män slår ihjäl sina fruar och flickvänner, vanliga hederliga dråp bland bekanta. Varför bry sig om det? Påverkar dessa brott dig, eller dig eller vem helst som orkar bry sig om det här inlägget?
Citera
2019-08-12, 22:01
Medlem
Citat:
Uppenbarligen inte eftersom de har flytt ända till Norge istället för att stanna i sina hemländer och slåss för sina "bröder och sin religion".

De flesta pakistanier i Norge kom dit som arbetskraftsinvandrare på 70 och 80 talet.
Citera
2019-08-12, 22:08
Bannlyst
Med tanke på att han mördade sin syster just innan han besökte moskén tyder på att han inte var vid sina sinnens fulla bruk.

Dessutom har den norska polisen inte sagt vilket skjutvapen han hade med sig. Kontentan var en skottskadad i den religiösa lokalen. Det är inte alls omöjligt att han i sitt förvirrade tillstånd gick dit med en luftpistol.

Frågar ni mig, handlar det enbart om en kille som mentalt, ballat ur. Inte alls om någon genomtänkt och planerad attack gentemot muslimska bönelokaler.

Oavsett det, är det så klart trist för Norge att dylika våldshandlingar sker i vår tid.

Mina tankar går till det norska folket i denna svåra tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Han fick inte sin stream att funka ens:
https://heavyeditorial.files.wordpress.com/2019/08/philip-manshaus-chan.jpeg?quality=65&strip=all&w=1024&h=461

Så planeringen verkar varit lite si och så med. Dvs hur han tänkt sig utföra det här.

En tanke där kan ju dock vara att Facebook numera har någon extra funktion som förhindrar sådana här videor.
Citera
2019-08-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Med tanke på att han mördade sin syster just innan han besökte moskén tyder på att han inte var vid sina sinnens fulla bruk.

Dessutom har den norska polisen inte sagt vilket skjutvapen han hade med sig. Kontentan var en skottskadad i den religiösa lokalen. Det är inte alls omöjligt att han i sitt förvirrade tillstånd gick dit med en luftpistol.

Frågar ni mig, handlar det enbart om en kille som mentalt, ballat ur. Inte alls om någon genomtänkt och planerad attack gentemot muslimska bönelokaler.

Oavsett det, är det så klart trist för Norge att dylika våldshandlingar sker i vår tid.

Att han sköt don syster och hade en kamera på sig vid då det visar att det var planerat.

Han mördade systern när hon avslöjade att han höll på förberedaför ett terrordåd och hotade med ringa polisen så han mörda henne
Citera
2019-08-12, 22:16
Medlem
Citat:

Nej, alltihop beror på att killen var miljonär. Pengarna är roten till allt ont. Bekämpa rikedomen så bekämpas terrorn. Åtminstone enligt Ojsan Cuntwell på aftonbladet.
Citera
2019-08-12, 22:17
Medlem
Snubchurps avatar
Har nån en bild på systern?
Citera
2019-08-12, 22:20
Medlem
Backworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Tomten som sprängde sig själv på drottninggatan gjorde ett aningen sämre jobb.

Jo det kan kanske stämma.
Men den norska attacken är lite mer poetiskt i sitt misslyckande. Medan självmordsbombaren som mest bombade sig själv är som ett dåligt youtube-klipp på en man som drattar på ändan är norrmannen mer som en tragikomisk rollfigur i en bättre biofilm.

Hade det inte varit för mordet på systern hade han var definitionen av ett praktarsle (om jag förstått det rätt var den enda skadade i moskén den 65-åriga mannen som bara fick ett finger i ögat).
Så ambitiös som han var att bli en hyllad hjälte i raskriget som pågår i vissa människors huvuden blev misslyckandet totalt och han får stå där med svansen mellan benen i sin blåtira-ögonskugga.
Citera
2019-08-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backworld
Tyckte det var ganska stor uppståndelse i medierna efter attacken på Drottninggatan. Tyckte det var ganska stor uppståndelse efter självmordsbombningen i Stockholm 2010 då gärningsmannen inte lyckades med mer än att spränga sig själv.

Vad dessa två brott och attacken i Norge har gemensamt är att de riktar sig mot en större grupp människor, en nation, ett samhälle, en etnisk eller religiös grupp. Brottet har för avsikt skrämma gruppen det riktar sig mot, att uppvigla till hat och rädsla och helst till att nya liknande brott begås.

Därför är dessa brott en större påverkan på människor i allmänheten och har därmed ett större nyhetsvärde.

Detta till skillnad mot när kids i förorten skjuter ihjäl varandra, män slår ihjäl sina fruar och flickvänner, vanliga hederliga dråp bland bekanta. Varför bry sig om det? Påverkar dessa brott dig, eller dig eller vem helst som orkar bry sig om det här inlägget?

Du har helt rätt men flashback är ett forum för inbördes beundran bland människor fyllda med hat och misslyckanden och därmed är fakta och annat som motbevisar deras världsbild inte relevant
Citera
2019-08-12, 22:21
Bannlyst
Jag tror att både du och jag inte har alla uppgifter tillhanda innan vi kan säga oss ha alla uppgifter på bordet.

För du tror väl inte att jag ska tro på ditt skitsnack väl? Kan du inte lära dig att skriva utan anmärkningar tycker jag du ska gå hem och lägga dig. Eller förbereda dig för sommarskolan som du förmodligen missade.

Citat:
Ursprungligen postat av kesey
Att han sköt don syster och hade en kamera på sig vid då det visar att det var planerat.

Han mördade systern när hon avslöjade att han höll på förberedaför ett terrordåd och hotade med ringa polisen så han mörda henne
Citera
2019-08-12, 22:24
Medlem
Citat:
Jag tror att både du och jag inte har alla uppgifter tillhanda innan vi kan säga oss ha alla uppgifter på bordet.

För du tror väl inte att jag ska tro på ditt skitsnack väl? Kan du inte lära dig att skriva utan anmärkningar tycker jag du ska gå hem och lägga dig. Eller förbereda dig för sommarskolan som du förmodligen missade.

Oj sårade jag dig när jag motsäger att han var psyksjuk?

Ni vita är antingen genier eller mentalt sjuka enligt er.

Såfort en vit gör något terrorbrott så är ni ute och säger, nej men han är mentalt störd och psyksjuk och haft jobbig uppväxt. Alla andra vita är däremot genier och Guds gåva till jorden.
Citera
2019-08-12, 22:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backworld
Vid tillfället han gick in i moskén fanns bara tre män i lokalen som förberedde inför morgondagens firade av den muslimska högtiden eid al-adha som skulle samla ett stort antal människor.
Om man antar det uppenbara att grabben ville döda och skada så många som möjligt så var det inte bara krigar-skillsen han saknade utan även kunskapen om religionen som upprörde honom så mycket, eller bara kunskapen om stället han tänkte attackera.
Utan att vara påläst är det inte så svårt att göra en enkel googel-sökning.

Kan det vara så att mordet på hans syster var oplanerat, och han sedan satte ihop en snabbt och dåligt genomarbetad plan eftersom han ändå räknade med att han skulle gripas senare samma dag? Det var alltså bråttom att få ihop någon plan överhuvudtaget.

Annars är det svårt att förstå varför han misslyckades så kapitalt. Eller var han bara dum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in