2019-08-12, 21:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är vad många tror, men ärligt talat så vet vi inte alls om det stämmer.

Med tanke på vald tidpunkt så tror jag inte han tänkte så långt. Tanken var nog att gå dit och skjuta på folk (alltså muslimer). Tror inte att han hade funderat så mycket på hur många.

Men är fullständigt övertygad om att hans plan var att skjuta mot människor.
Senast redigerad av Troian 2019-08-12 kl. 21:17.
Citera
2019-08-12, 21:18
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Med tanke på vald tidpunkt så tror jag inte han tänkte så långt. Tanken var nog att gå dit och skjuta på folk (alltså muslimer). Tror inte att han hade funderat så mycket på hur många.

Jag tror inte han hade tänkt särskilt mycket alls. Psykfall som först mördar syrran och sedan spårar ut mer. Ska li intressant att se vad som framkommer under rättegången. Först när han antingen frivilligt eller råkar rapa ut en groda är jag redo att ta nästa steg i bedömandet av hans uppsåt.
Citera
2019-08-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Äsch, lägg av. Pojken ser rejält misshandlad ut. Det klart att gubbarna som slog ner honom ska ha någon typ av straff för det. Att pojken är ett psykfall som gjort fruktansvärda saker mot sin styvsyster förändrar inte det faktum att han blivit misshandlad.

Haha när man är inne så mycket på flashback att man kritiserar dom som misshandlar den som höll på att skjuta upp deras moské

skulle villa se din kommentar när man visar facet på en muslim/mörk terrorist som blev nedslagen av vita "hjältar!!!"
Citera
2019-08-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Så kan man inte resonera. Norge är ju en rättsstat. I mina ögon är det solklart att gubbarna borde åka dit för misshandeln. Det ser ju ut som någon försökt strypa pojken. Dråpförsök?

Knappast. Nu har jag inte koll på Norsk lag men misstänker att de har motsvarigheter till Sveriges Nördvärnsrätt och Nödvärnsexcess. Nördvärnsätten säger att våldet måste vara uppenbart försvarligt och nödvärnsexcessen att det kan vara ok att bruka mer våld än vad som faller under nödvärnsrätten om situationen är sådan (tex om man upplever situationen värre än vad den är eller inte hinner tänka igenom sitt agerande). Med tanke på situationen hade de förmodligen kunnat haft ihjäl honom och fortfarande gått fri såvida det skedde i samband själva attentatet.
Senast redigerad av mandelkaka 2019-08-12 kl. 21:39.
Citera
2019-08-12, 21:28
Medlem
antoneriks avatar
Breivik har uppenbarligen fått en cellkamrat.
Citera
2019-08-12, 21:29
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Bara en idiot kan tro på detta.

Normalt fall JA. I Sverige, nja.
Citera
2019-08-12, 21:34
Medlem
En uppenbart psykiskt störd etnisk norsk man i Norge dödar en familjemedlem och går sedan i sitt sinnesförvirrade tillstånd till attack mot en moske där EN person skadas lindrigt.

Svensk medias reaktion:

- Livesändningar och extrainslag från Norge i flera dagar, alla detaljer blottläggs och nagelfars
- Terrorexperter intervjuas i alla kanaler
- Löpsedlarna fylls med krigsrubriker
- Politiker påminner om att vi aldrig får glömma Förintelsen och att allt är SD:s fel
- Manifestationer på gator och torg

Svensk medias reaktion när invandrare begår grova brott:

- Eventuellt en liten anonym notis. Tyst som i graven, hysch hysch, snark snark och kanske hade gärningsmannen eventuellt svarta handskar.

-
Citera
2019-08-12, 21:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag tror inte han hade tänkt särskilt mycket alls. Psykfall som först mördar syrran och sedan spårar ut mer. Ska li intressant att se vad som framkommer under rättegången. Först när han antingen frivilligt eller råkar rapa ut en groda är jag redo att ta nästa steg i bedömandet av hans uppsåt.

Tycker att hans inlägg på forumet säger en del om uppsåtet.
Citera
2019-08-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Breivik har uppenbarligen fått en cellkamrat.

Nei. De kommer ikke til å møtes.
Breivik sitter i høyrisiko fengsel og isolert fra andre.
Citera
2019-08-12, 21:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Men är fullständigt övertygad om att hans plan var att skjuta mot människor.

Han fick inte sin stream att funka ens:
https://heavyeditorial.files.wordpress.com/2019/08/philip-manshaus-chan.jpeg?quality=65&strip=all&w=1024&h=461

Så planeringen verkar varit lite si och så med. Dvs hur han tänkt sig utföra det här.

En tanke där kan ju dock vara att Facebook numera har någon extra funktion som förhindrar sådana här videor.
Citera
2019-08-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Att han övermannades så snabbt och totalt misslyckades är för att han inte räknade med att muslimer inte är fega råttor som många andra i västvärlden, utan de är redo att dö för sina bröder och sin religion.

Uppenbarligen inte eftersom de har flytt ända till Norge istället för att stanna i sina hemländer och slåss för sina "bröder och sin religion".
Citera
2019-08-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protekk
Har du någon fakta på det eller är det ditt påstående? 😊

Citat:
Ursprungligen postat av Apexpredator
Tror du på det där själv?
Pja
Det är väl bara att titta på ASAP fallet.

Det är ju uppenbart att muslimerna har använt mer våld än vad nöden kräver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in