2019-08-12, 19:53
Medlem
Backworlds avatar
HTML-kod:
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/oslo-mosque-terrorist-attack-latest-norway-philip-manshaus-appears-court-a9054546.html

Video av den häktade i rättssal, blåslagen efter att han gått in i en moské beväpnad med ett flertal skjutvapen som han avfyrade skott från utan att träffa någon bara för att sedan bli nedbrottad av en 65-årig pensionerad man från Pakistan.

Sämsta försöket till terror-attack någonsin ungefär.

Enligt norska polisen bar grabben en gopro-kamera och hade uppenbarligen som avsikt att spela in sin tilltänkta heroiska gärning som totalt misslyckades.
Skulle var intressant och roligt att se videomaterialet men gissningsvis är det inget som kommer släppas till allmänheten. Kan dock finnas en liten chans då ingen på videon kommer synas komma till skada förutom gärningsmannen själv och 65-åringen som fick ett finger i ögat av den misslyckade Valhallakrigar-wannaben.

Vid tillfället han gick in i moskén fanns bara tre män i lokalen som förberedde inför morgondagens firade av den muslimska högtiden eid al-adha som skulle samla ett stort antal människor.
Om man antar det uppenbara att grabben ville döda och skada så många som möjligt så var det inte bara krigar-skillsen han saknade utan även kunskapen om religionen som upprörde honom så mycket, eller bara kunskapen om stället han tänkte attackera.
Utan att vara påläst är det inte så svårt att göra en enkel googel-sökning.

Är det någon mer som kan utläsa en skamsenhet i det nervösa leendet - skamsenhet inför sina åsiktsfränder och för allmänheten han vissas upp för?
Citera
2019-08-12, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarglad
Bara för man går in i en religiös lokal med dåliga avsikter bör det inte räknas som ett terrorbrott!

Fast när det gäller muslimer så är det annorlunda. Dom känner sig som den mest utsatta etniska gruppen i hela världen. Och dom har hela den bidragsberoende svenska pressen med sig.

Jag kan hålla med dig om att det ser illa ut, och visst hade han väl lite anti-åsikter, men med tanke på hans helt misslyckade "terrordåd" så tror jag inte att det var (i nån mån) seriöst menat.

Givetvis är det bara spekulationer från min sida.

Jag tror faktiskt inte muslimer känner sig utsatta i gemen, jag tror däremot en del av dem på ett smart sätt utnyttjar västvärldens klassificering av dem som svaga. Det kommer att förändras.
Citera
2019-08-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medlemskap
Hur är bevisläget när det kommer till hans styvsyster?

Polisen fick frågan på presskonferensen i dag, men var mycket förtegen om omständigheterna kring styvsysterns död, annat enn att hon dog (mördades) i sitt (deras gemensamma) hem. Inga detaljer annars.
Citera
2019-08-12, 19:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Hade det varit en svensk som misshandlat en muslim som skjutit massa folk hade svensken åkt dit så det vissla om det.

Ge ett exempel.
Citera
2019-08-12, 19:57
Medlem
Det kommer inte dröja länge förrän läppstiftet och peruken är på i fängelset.

En första klassens fängelsehora är vad han (hon) kommer att bli.
Citera
Medlem
GMs bror snakker ut
https://www.facebook.com/thomas.manshaus
Citera
Medlem
Har de som ingrep blivit nominerade till Nobels fredspris ännu? De skulle kunna bli en uppstickare vid sidan av Greta...
Citera
2019-08-12, 19:59
Medlem
Apexpredators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Hade det varit en svensk som misshandlat en muslim som skjutit massa folk hade svensken åkt dit så det vissla om det. Så jävla polariserat är det. Sen kan man ju diskutera dådet.

Tror du på det där själv?
Citera
2019-08-12, 19:59
Medlem
Ursprungligen postat av Julskinkato
Nej det är inte "logiskt". Vitmaktpersoner brukar inte hata kineser och japaner i första hand.
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Så du menar att han skulle vara positiv till rasblandning när det gäller asiater?

Jag tycker Julskinkato har en poäng, det är sällsynt att man hör uttalanden om Östasiater från vitmakthåll. Inte för att jag är expert men jag kan inte påminna mig om det. Det är helt enkelt inte självklart att han mördat systern av ideologiska skäl. Men om han har det då är det verkligen frågan om ett tvättäkta fall av fullbordad och äkta rasism.
Citera
2019-08-12, 20:00
Medlem
Backworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backworld
HTML-kod:
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/oslo-mosque-terrorist-attack-latest-norway-philip-manshaus-appears-court-a9054546.html

Video av den häktade i rättssal, blåslagen efter att han gått in i en moské beväpnad med ett flertal skjutvapen som han avfyrade skott från utan att träffa någon bara för att sedan bli nedbrottad av en 65-årig pensionerad man från Pakistan.

Sämsta försöket till terror-attack någonsin ungefär.

Enligt norska polisen bar grabben en gopro-kamera och hade uppenbarligen som avsikt att spela in sin tilltänkta heroiska gärning som totalt misslyckades.
Skulle var intressant och roligt att se videomaterialet men gissningsvis är det inget som kommer släppas till allmänheten. Kan dock finnas en liten chans då ingen på videon kommer synas komma till skada förutom gärningsmannen själv och 65-åringen som fick ett finger i ögat av den misslyckade Valhallakrigar-wannaben.

Vid tillfället han gick in i moskén fanns bara tre män i lokalen som förberedde inför morgondagens firade av den muslimska högtiden eid al-adha som skulle samla ett stort antal människor.
Om man antar det uppenbara att grabben ville döda och skada så många som möjligt så var det inte bara krigar-skillsen han saknade utan även kunskapen om religionen som upprörde honom så mycket, eller bara kunskapen om stället han tänkte attackera.
Utan att vara påläst är det inte så svårt att göra en enkel googel-sökning.

Är det någon mer som kan utläsa en skamsenhet i det nervösa leendet - skamsenhet inför sina åsiktsfränder och för allmänheten han vissas upp för?

Ok, vet att jag är tekniskt inkompetent och inte vet hur man lägger upp en länk ordentligt.
Citera
2019-08-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nynazismen har sin grund och sina bästa organisatörer i Sverige, säger Norges statsminister Erna Solberg.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Erna_Solberg

– När nynazister marscherar på norska gator, i Fredrikstad och Kristiansand, är det ofta svenska som hörs. Deras nazister försöker organisera sig i grannländerna, sade Erna Solberg

Orsaken är att många nazistiska flyktingar sökte sig till Sverige under och efter andra världskriget och blev kvar här.
Citera
2019-08-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubixkuben
Med tanke på att han hade en kamera på hjälmen så kan ju även mordet på styvsystern finnas på denna.
Jag tror inte att han hade räknat med att överleva det här.
Lägger min gissning på självmord i häkte/fängelset inom 1år.

Om han inte räknat med att överleva men använde en kamera som inte livesände så hade han uppenbarligen en mycket illa genomtänkt plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in