2019-08-12, 16:50
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggemannen
Nej, det är inte omöjligt. Hur kan människan jobba nära ett stålverk, eller som jag gjort, halvmetern från en kolpanna som försörjde ett samhälle med el.

Eller el/gaspannan i ditt hus?

Att du kan sitta en meter från en eld?

Du underskattar, eller har egentligen noll koll på materias isolation.

Du skall vara glad för magman/järnkärnan. Utan den hade liv inte funnits på jorden.

Än en gång, du svamlar fritt, väljer att frånse naturlagar, matematik och termodynamik.

Eller mer troligt, ett traditionellt troll som älskar folk gå i spinn. Men se, de av oss som ser rationalism och vetenskap som det naturliga i livet bryr oss inte om trollet per se, vi vill mest att nyfikna därute ser saker med öppna ögon, inte svart eller vitt.

Väntar fortfarande på referenser kring dina så kallade tusen laserexperiment.

Gäsp. Här kommer det

Laser över sjön. Debunkar rund jord
https://youtu.be/f3HqZhNHLQE

Laser igen. Debunk rund jord
https://youtu.be/cNEUOnlcIAQ

Another one
https://youtu.be/GBhDFO4NMrw

Fick lasermannen som uppfan denna makapär nobelpris? Om inte så bör det ske!

Säg till om du vill ha fler laserbevis. Har en uppsjö på lager.
Citera
2019-08-12, 16:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Varför gör ingen ett experiment med följande set up:

1. Åk i ett sånt flygplan som dyker och trollar bort tyngdkraften
2. Ta en vakuum burk
3. Sätt in en slang med stängbar ventil
4. Sätt in en boll i burken
5. Pumpa vakuum
6. Dyk med planet
7. Pumpa in vatten genom slangen så det träffar bollen
8. Pumpa vakuum igen
9. Känn sig lurad av NASA då vattnet inte omslöt bollen som all CGI säger att det ska göra
Menar du att bollens gravitation skulle hålla kvar vattnet, som jordens gravitation håller kvar haven?
Då kan jag informera om att jorden gravitation i förhållande till havens massa är betydligt större än bollens gravitation i förhållande till massan av vattnet i burken.
Citera
2019-08-12, 16:58
Medlem
madtops avatar
Citat:

...

Edit: Ser nu att NASA har gjort liknande experiment. De säger att det är i rymden men jag tror det är i ett sånt sjunkande flygplan. Därför är klippen max 10 minuter (annars hade de inte kunnat dyka med planet längre)

Så först efterlyser du experiment. Och hittar själv experiment (bra jobbat).
Men då är helt plötsligt experimenten för korta (eller har något annat påhittat fel).
Du tycker inte detta är lite talande för att du inte vill ta in något som står i strid med din tro?

Citat:
Komigen bota min FE(ber) snälla. Borde vara superenkelt för Fuglesang och CO att döda hela FE klubben. Men det sker inte...

Det går inte att bota dig med rationella argument eftersom du inte är mottaglig.
Du måste först komma till sjukdomsinsikt och inse att du har grävt dig djupt ner i ett kaninhål och inte lyssnar på argument. Du till och med förtränger bevis (se ovan).
Citera
2019-08-12, 16:58
Medlem
Alla "vet" att jorden är rund eftersom andra har sagt det sedan barnsben.
Citera
2019-08-12, 17:00
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Menar du att bollens gravitation skulle hålla kvar vattnet, som jordens gravitation håller kvar haven?
Då kan jag informera om att jorden gravitation i förhållande till havens massa är betydligt större än bollens gravitation i förhållande till massan av vattnet i burken.

Du kan simulera förhållanden genom att välja en boll av tex iridium, tyngsta grundämnet.

Men egentligen behövs inte det, du såg ju att nasa kunde få vattnet att formas runt en trasa i förra klippet. Hade trasan så stark gravitation menar du? ;);););)

Vilken jäkla flopp av NASA att debunka sin egen modell av gravitationskraften!
Citera
2019-08-12, 17:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Alla "vet" att jorden är rund eftersom andra har sagt det sedan barnsben.

Nej jag vet det därför alla observationer och kunskaper pekar på att den är en sfär.
Citera
2019-08-12, 17:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du hör ju själv hur den ligger och skrapar ju. En explosion hade varit snabbare och tydligare. Säger sig självt.
Det skrapande ljudet kommer ju efter att ballongen poppat. Ljuden kan vara vad som helst som till exempel ballongrester skrapande mot kameran.
Citera
2019-08-12, 17:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Gäsp. Här kommer det

Laser över sjön. Debunkar rund jord
https://youtu.be/f3HqZhNHLQE

...

Jag tittade igenom ditt första klipp och det faller av främst två orsaker:
- de har inte räknat med någon som helst refraktion och vi vet att refraktionen kan vara stor strax över en frusen sjö.
- de förutsätter att isen är platt. Av erfarenhet vet vi att isen oftast är något högre vid land.

Så för att ovan ska vara ett bevis måste de räkna med korrekt refraktion samt kontrollera höjden på isen nära land respektive mitt ute på sjön.

Och inte nog med det. För att ovan ska vara ett bevis måste du samtidigt ge en trovärdig förklaring till alla de "lasertest" som faktiskt visar en kurva, du kan inte okritiskt välja ut endast de utfall som stödjer din tes. Som t.ex Jeranism berömda experiment - varför visar det en kurvatur?
Senast redigerad av madtop 2019-08-12 kl. 17:26.
Citera
2019-08-12, 17:45
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tittade igenom ditt första klipp och det faller av främst två orsaker:
- de har inte räknat med någon som helst refraktion och vi vet att refraktionen kan vara stor strax över en frusen sjö.
- de förutsätter att isen är platt. Av erfarenhet vet vi att isen oftast är något högre vid land.

Så för att ovan ska vara ett bevis måste de räkna med korrekt refraktion samt kontrollera höjden på isen nära land respektive mitt ute på sjön.

Och inte nog med det. För att ovan ska vara ett bevis måste du samtidigt ge en trovärdig förklaring till alla de "lasertest" som faktiskt visar en kurva, du kan inte okritiskt välja ut endast de utfall som stödjer din tes. Som t.ex Jeranism berömda experiment - varför visar det en kurvatur?

Busted för att inte kollat på klippet. Eller så ljuger du

Dom tar med refraktionsberäkningar
senare i klippet
Citera
2019-08-12, 17:50
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

1. Åk i ett sånt flygplan som dyker och trollar bort tyngdkraften
2. Ta en vakuum burk
3. Sätt in en slang med stängbar ventil
4. Sätt in en boll i burken
5. Pumpa vakuum
6. Dyk med planet
7. Pumpa in vatten genom slangen så det träffar bollen
8. Pumpa vakuum igen
9. Känn sig lurad av NASA då vattnet inte omslöt bollen som all CGI säger att det ska göra

Edit: Ser nu att NASA har gjort liknande experiment. De säger att det är i rymden men jag tror det är i ett sånt sjunkande flygplan. Därför är klippen max 10 minuter (annars hade de inte kunnat dyka med planet längre)

NASAs vatten i "rymden"
https://youtu.be/IvdohUPWg-0

Vanliga personer leker med vatten i dykande flygplan
https://youtu.be/rzytpxtbCzQ

Ser ni likheterna? Varför är inte NASA "vatten i rymden" klippen längre?

Den dagen jag ser ett riktigt oklippt vattenexperiment som är längre än den tid som är möjligt för ett plan att dyka 10m/s från 18000 m höjd. Dvs MAX 30 min.

Lyckas någon visa mig ett experiment där vattnet omsluter bollen MER än 30 mins då är jag globehead igen.

Komigen bota min FE(ber) snälla. Borde vara superenkelt för Fuglesang och CO att döda hela FE klubben. Men det sker inte...

Jag har lagt fram två bevis som kan bota din FE-feber. Båda ignorerar du, varför?

1. Jag har förklarat detta med paraboler, du ignorerar mig. Detta är nu 3:e ggn jag tar upp detta att du inte vill diskuterar detta.

2. Jag har tagit upp detta med vår- och höstdagjämning. Du är helt tyst.

3. Vilka EGNA tester har du gjort?

Till er andra, ska vi nu enbart fokusera på dessa tre punkter? Mig vill studenten777 inte diskutera uppenbart. Men om vi enbart lägger fokus på dessa tre punkter med studenten777 så kanske vi kan bocka av dessa.

Vi får sluta ta och förklara alla nya saker som plattskallarna gång på tar upp enbart för att slippa diskreta bevisen mot FE.
Om tex studenten777 tar upp något nytt så ignorerar ni/vi det. Är ni med på detta?
Citera
2019-08-12, 17:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du kan simulera förhållanden genom att välja en boll av tex iridium, tyngsta grundämnet.
Det hjälper inte. Jordens massa och därmed gravitationskraft är så oerhört mycket större.

Citat:
Men egentligen behövs inte det, du såg ju att nasa kunde få vattnet att formas runt en trasa i förra klippet. Hade trasan så stark gravitation menar du?

Vilken jäkla flopp av NASA att debunka sin egen modell av gravitationskraften!
Nej, det menar jag verkligen inte. Enligt newtons rörelselagar så förblir ett stillastående objekt stilla om det inte påverkas av en kraft. Vilken kraft skulle flytta vattnet från trasan menar du? Kraften i vridningen flyttar vattnet tull trasans utsida. Ytspänningen fixar resten.
Citera
2019-08-12, 18:26
Medlem
madtops avatar
Citat:
Busted för att inte kollat på klippet. Eller så ljuger du

Dom tar med refraktionsberäkningar
senare i klippet

Vid 5:15 räknar de ut "20.75 feet hidden" vilket är värdet utan refraktion.
Vid 6:57 frågar han om vi kan se "bulge = 9.45" - även detta är ett värde utan refraktion.

Vi vet samtidigt att refraktionen strax ovanför en frusen sjö kan vara betydligt högre än standardrefraktion därför att luften skiktar sig - kall luft närmast isen och varmare luft strax ovanför.

Och du missar såklart poängen:
Om du vare sig känner till refraktionen eller om isen exakt följer jordens form kan du inte dra några slutsatser av experimentet.
Senast redigerad av madtop 2019-08-12 kl. 18:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in