• 1
  • 2
2019-08-12, 12:18
Medlem
temps avatar
Hej!

Önskar lite råd gällande ett problem som uppstod idag.

Bil: Renault Clio II
Årsmodell: 1999
Mil: 19 200

Händelse
Mitt i körning tvärdog bilen inkl all elektronik. D.v.s. motorn tvärdog men även stereo, blinkers, alla ljus inkl varningsblinkers slutade att fungera från en sekund till en annan. Ingenting hände när jag vred nyckeln för att få igång den igen. Jag fick ringa bärgning som lyckades få igång bilen efter att de kopplade in sin externa strömkölla på batteriet.

Bilen står vid mitt jobb och detta var nu några timmar sedan så jag har inte hunnit kolla om bilen fortfarande startar på eget bevåg. Även om den gör det är min tro att den skulle kunna dö riktigt snabbt igen. Oavsett vet jag inte om jag vågar köra de 15 minuterna hem igen med risk för att fastna i trafiken.

Jag fick ingen som helst varning på instrumentbrädan om att batteriet var dåligt innan bilen tvärdog. Vad tror ni att det kan vara?

Möjliga problem?
1. Har generatorn gått slut? Men bör inte instrumentbrädan varna om dåligt batteri? Samt om det vore generatorn, tvärdör bilen mitt i körning på detta sätt när batteriet till slut laddats ur helt?
2. Har batteriet blivit dåligt? Bör inte instrumentbrädan varna för detta också?

Jag tänkte köpa mig en bilbatteriladdare så jag kan fylla på batteriet för att ta mig hem och fixa ny generator/batteri beroende på vad som är fel. Låter detta som en möjlig lösning om det skulle röra sig om något av ovan fel? Vad talar för att jag inte tar mig hem trots att jag fyller på med batteriladdare?

Jag ska ut och kolla batteriet med multimeter snart så kan återkommer efter det!

Tusen tack!
Citera
2019-08-12, 12:28
Medlem
kasperwolfgangs avatar
har du tittat under motorhuven. inga kablar som är lösa nånstans ?? batteriet anslutet ???

vet du vad fördelarlocket är för något ?? inuti det kan det vara korrossion/rost som gör att det blir krångel.
Citera
2019-08-12, 12:34
Medlem
Låter som generatorn
Citera
2019-08-12, 12:47
Medlem
Bäst att mäta spänningen på batteriet och även gärna med bilen igång om det går. Kan som sagt vara en kabel som glappar, dålig jordfläta men jag gissar att du har kortis i batteriet.
Kan givetvis vara generatorn, men man borde få indikationer på att strömmen börjar bli låg ett tag innan bilen dör helt.
Citera
2019-08-12, 12:58
Medlem
temps avatar
Hej!

Spänning i batteriet vid avstängd bil: 12,43V

Spänning i batteriet vid påsatt bil: 14,1V

Bilen har kört på tomgång nu i 5 minuter utan avbrott, även kört runt med den i nån minut utan avbrott.

Om batteriet är dåligt, kan det sluta att fungera trots att det inte är helt urladdat, för att sedan fungera igen en stund om man ger den en liten "chock" som bägaren gjorde med mitt?

I övrigt ser det bra ut vid polarena flätorna men ska rengöra för att vara säker.
Senast redigerad av temp 2019-08-12 kl. 13:06.
Citera
2019-08-12, 12:59
Medlem
Förmodligen batteriet. Vanligt problem som fungerar som du beskriver. Dåligt batteri vill inte bli uppladdat ordentligt. Om det varit generatorn laddningslampan lyst. De flesta bilar, i alla fall äldre, har ingen varning för dåligt fungerande batteri.

Billigaste lösningen är att prova att byta batteri. Kan vara något skumt elfel, det är betydligt dyrare att komma tillrätta med.
Citera
2019-08-12, 13:01
Medlem
ghostedbymes avatar
kolla batteripolerna , jordfläta

annars har du något huvudrelä som spökar , ring din verkstad och kolla om de vet felet på just din modell
Citera
2019-08-12, 13:10
Medlem
Slår vad om att jordkabeln är av. Sätt en skarvkabel mellan batteriet minus och metall på motorn så hoppar det nog igång. Så här jag haft på en av mina, mycket irriterande innan man hittar det.
Citera
2019-08-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Hej!

Spänning i batteriet vid avstängd bil: 12,43V

Spänning i batteriet vid påsatt bil: 14,1V

Bilen har kört på tomgång nu i 5 minuter utan avbrott, även kört runt med den i nån minut utan avbrott.

Om batteriet är dåligt, kan det sluta att fungera trots att det inte är helt urladdat, för att sedan fungera igen en stund om man ger den en liten "chock" som bägaren gjorde med mitt?

I övrigt ser det bra ut vid polarena flätorna men ska rengöra för att vara säker.

Då låter det inte som att det skulle vara batteriet i ditt fall. Men batterier bör man nästan byte med 5 års mellanrum. Har tänkt köpa en batteritestare, dom är inte fasligt dyra och man får ganska bra koll på batteriets kondition.

Kan som sagt vara något relä som spökar eller någon kabel som glappar. Jag skulle också leta reda på alla jordflätor och kolla att dom ser bra ut i första hand.
Går generatorn sönder så kan du fortfarande köra en bra bit tills batteriet tar slut. Och man får ingen direkt varning mer än att sådant som förbrukar ström börjar gå trögt. Nyare bilar däremot kan få alla möjliga och omöjliga felmeddelanden vid låg strömnivå då alla givare börjar generera fel värden till styrdonen!
Citera
2019-08-12, 13:12
Medlem
yz44s avatar
Kanske en kortslutning alternativt avsaknad av jord.
Citera
2019-08-12, 13:21
Medlem
temps avatar
Nu går inte bilen igång igen.

Taklampan lyser men svagt och till och från. När jag försöker testa strålkastarna eller tutan dör taklampan och startspärrlyset som blinkar normalt tappar styrka och dör i stort sett.

Batteriet visar 12,6v.

Jorden sitter som den ska.
Citera
2019-08-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av temp
Nu går inte bilen igång igen.

Taklampan lyser men svagt och till och från. När jag försöker testa strålkastarna eller tutan dör taklampan och startspärrlyset som blinkar normalt tappar styrka och dör i stort sett.

Batteriet visar 12,6v.

Jorden sitter som den ska.

Du borde ha mer än en jordkabel.
Och det kan vara bra att kolla hela kabeln samt att den inte ärgat på någon av anslutningspunkterna och givetvis att den är hel. Inte ovanligt att dom börjar gå av i mitten vilket kan vara svårt att se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in