2019-08-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att han nämnde halvbrodern av hänsyn till honom och det faktum att han hade blivit helt utelämnad bland de "sörjande". Bara mamman och pappan hade figurerat i media. Många visste inte ens om halvbroderns existens så hans sorg blev liksom "osynlig".

Nej, ett barn ersätter inte ett annat. Men det kanske ändå ger en mening med att orka fortsätta att leva.

Ja, så är det nog, för jag blev lite förvånad att det tog sin tid att höra om halvbrodern. Inte konstigt i sig, eftersom allt är ju chockartat och hemskt.

Ja det blir ju en mening med livet om man har fler barn. Hoppas att Dmitri och styvsonen har en bra kontakt med varandra, så kanske det lättar lite för Dmitri.

Känner ju några styvpappor , som har samma kärlek till styvbarn som till de egna barnen.
Citera
2019-08-12, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Ja i matematik och liknade ämnen så finns det och det går ganska bra med självstudier i matematik tycker jag. Det går fint att räkna på kvällen med efter inlåsningen. De jobbiga eleverna i ett eventuellt klassrum åker ut och blir tillsagda. Inte av lärarna utan av vakterna som sitter med.
Till studier/jobb kommer även sessioner där de ska sitta och samtala om sina synder. Terapi eller vad man ska kalla det. Det finns även möjlighet till personliga psykologsamtal och det kan han kanske behöva.

Förekommer aldrig teoretisk utbildning på distans, via nätet med viss övervakning? Man har ju läst om åtskilliga interner som läst högre utbildningar när dom suttit. Eller har det helt enkelt handlat om att de tröskat igenom mängder med böcker?!
Citera
2019-08-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Förekommer aldrig teoretisk utbildning på distans, via nätet med viss övervakning? Man har ju läst om åtskilliga interner som läst högre utbildningar när dom suttit. Eller har det helt enkelt handlat om att de tröskat igenom mängder med böcker?!
Jag TROR det handlar om läroböcker, inlämningsuppgifter och lärare som på distans värderar kunskaperna. För mig låter det vettigt. Man kan ju inte få utbildning utan att ha gått igenom hela kursen och därefter fått någon sorts examen för fullgjord utbildning. Men som sagt, jag vet inte.
Citera
2019-08-12, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag TROR det handlar om läroböcker, inlämningsuppgifter och lärare som på distans värderar kunskaperna. För mig låter det vettigt. Man kan ju inte få utbildning utan att ha gått igenom hela kursen och därefter fått någon sorts examen för fullgjord utbildning. Men som sagt, jag vet inte.

"Ungdomar som är placerad hos oss (=ungdomsvården) har rätt att få den utbildning de behöver, oavsett ålder, problem och tidigare skolgång.

Alla institutioner har skolverksamhet. Undervisningen sker i små grupper. Eleverna får undervisning i de vanliga skolämnena. Teori blandas med praktik. Elever som når upp till målen i ett ämne får betyg.

Om det är lämpligt kan man få gå i skola utanför institutionen."

P.S. Bruk av mobil, epost och internet är tillåtet, även om personalen kan tillfälligtvis begränsa användandet ifall de anser att det är för personens bästa.

https://www.stat-inst.se/for-ungdomar-och-klienter/faq-ungdomsvarden/
Senast redigerad av sno 2019-08-12 kl. 11:50.
Citera
2019-08-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Läser en intern universitetsstudier på distans så har dom rätt att även skriva skriftliga tentamen på anstalten under bevakning av kriminalvården.

Har hänt flera gångar när jag var examinator. Ingår delarbeten som t.ex. korta uppsatser med opposition sker det sistnämnda i skriftlig form.

Anpassningarna skall vara så marginella som möjligt från utbildningens plan.

Exakt som sker vid sjukdom (inlagd på sjukhus) då studenten inte fysiskt kan närvara.

EDIT. Motsvarande torde gälla hela utbildningssystemet. För yngre barn/ungdomar gäller Skollagen och skolplikten, vilket är mer styrande.
Senast redigerad av Remark 2019-08-12 kl. 12:20.
Citera
2019-08-12, 11:47
Medlem
Det finns många exempel på brottslingar som utbildats i fängelset. Clark Olofsson ex, journalistexamen JMK.
Citera
2019-08-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Ungdomar som är placerad hos oss (=ungdomsvården) har rätt att få den utbildning de behöver, oavsett ålder, problem och tidigare skolgång.

Alla institutioner har skolverksamhet. Undervisningen sker i små grupper. Eleverna får undervisning i de vanliga skolämnena. Teori blandas med praktik. Elever som når upp till målen i ett ämne får betyg.

Om det är lämpligt kan man få gå i skola utanför institutionen."

P.S. Bruk av mobil, epost och internet är tillåtet, även om personalen kan tillfälligtvis begränsa användandet ifall de anser att det är för personens bästa.

https://www.stat-inst.se/for-ungdomar-och-klienter/faq-ungdomsvarden/

Nej, inga mobiler, internet eller epost är tillåtet. Du kan få ringa personer som är godkända på din fritid.
Ser du andra uppgifter kanske du kan vara mer specifik. På lektionstid kan det förekomma internet och konversationer men då strikt säkrat. De springer alltså inte runt med mobiler i händerna där inne på kvällarna. Då skulle många kunna fortsätta sin brottslighet m.m.
I övrigt är det som du säger beroende på lämplighet kan det anordnas verksamheter utanför institutionen såsom skola, jobb, idrott eller annat. Men då gäller det att vara lydig och snäll mot personalen.
Citera
2019-08-12, 12:18
Medlem
Pytte69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart

Stämmer bra, läste till ekonom på distans!
Citera
2019-08-12, 12:54
Medlem
Den 19 juli skrev Dmitri på kultursidorna. Bara två veckor innan han förlorade sin son.

Citerar:

Ondskan brukar förpassas till periferin, den motsatta sidan. Själva dess existens ifrågasätts ofta. Eller rationaliseras till ”sociala omständigheter”. Attityden till ondskan som socialt betingat problem kan ha ganska långtgående konsekvenser.

Den goda människosynen utgår ifrån att människan i grund och botten är just god. Snedsteg och brott kan förklaras med dålig påverkan, taskig uppväxt i jobbig social miljö och liknande. Men en person har en fri vilja. Oavsett orsaken till ens dåliga uppträdande finns det oftast ett val – att gå över gränsen eller att låta bli.

https://www.expressen.se/kultur/tro-hopp-och-karlek-far-ondskan-att-rasa-/?fbclid=IwAR0X_Y_mR3r8rHca_W1d5aLGMtDCJyUHPJNbD0UN Q39pghByVlPxB11i8XQ
Citera
2019-08-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Nej, inga mobiler, internet eller epost är tillåtet. Du kan få ringa personer som är godkända på din fritid.
Ser du andra uppgifter kanske du kan vara mer specifik. På lektionstid kan det förekomma internet och konversationer men då strikt säkrat. De springer alltså inte runt med mobiler i händerna där inne på kvällarna. Då skulle många kunna fortsätta sin brottslighet m.m.
I övrigt är det som du säger beroende på lämplighet kan det anordnas verksamheter utanför institutionen såsom skola, jobb, idrott eller annat. Men då gäller det att vara lydig och snäll mot personalen.

Nu pratar vi om ett ungdomshem. Inte en vuxenanstalt som du själv har suttit på. Det finns vissa fundamentala skillnader trots att det även i den unga personens fall handlar om att verkställa en dom. Därför kan du inte riktigt jämföra dessa två ting. Exempelvis är ett ungdomshem inte något fängelse – som ändå en anstalt är.

Det upprepas ett par ggr i filmen.

Saxat ur filmen:

”Även om ungdomshemmet har många låsta dörrar och kan ha höga stängsel är det INTE ett fängelse”..

”Du får använda elektroniska kommunikationstjänster som att ringa, skicka epost och använda internet, men vi kan tillfälligt begränsa det om vi bedömer att det riskerar säkerheten vid ungdomshemmet, motverkar din anpassning i samhället eller kan vara till skada för dig eller någon annan.”

”Tänk på att detta INTE är ett fängelse. Vi finns till för att hjälpa dig så att du ska kunna leva ett så bra liv som möjligt i framtiden.”

https://dreambroker.com/channel/1gz4ca8j/2mv7028y
Senast redigerad av sno 2019-08-12 kl. 13:25.
Citera
2019-08-12, 13:48
Medlem
Peter ville bli psykolog och hade höga betyg i skolan. På fritiden ägnade han sig, utöver basket, mycket åt att spela piano.

– Han kunde sitta och spela Beethoven tre timmar i rad. Han åkte till Warszawa bara för att besöka Chopinmuseet.

https://www.expressen.se/nyheter/krim/pappans-sista-bild-pa-peter-innan-yxmordet/
Pappan verkar inte må så bra och borde nog få hjälp av en legitimerad psykolog i stället för att skriva om sitt sorgearbete i massmedia.
Vem bryr sig om vad han skriver när alla hellre vill läsa om hur yxhugget tog pojkens huvud.
Citera
2019-08-12, 14:13
Medlem
Fördomsfull nu, men folk som vill bli psykologer i sådan ung ålder har har ganterat egna issues.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in