Citat:
Ursprungligen postat av
Castorchamp
Ja jag har själv dragit på munnen när man talar om dem som bemedlade. Då funderar man kort vilka man jämför med. - Sig själv kanske ? Jag har full insyn i den "bemedlade" världen och privatskolorna. De är snarare så att de inte tillhör den gruppen. Om man nu ska dela upp folk i olika kategorier. Jag vågar påstå att alla föräldrar är stolta över sina barns prestationer. Jag har själv barn som gått ut 9:an och vet hur stora förväntningar barnen har på att välja utbildning och att komma in på det gymnasieval de valt. Det finns många högpresterande elever och trots höga meritvärdet kommer inte alla in på de mer ansedda skolorna.
Det är inte svårt att sätta sig in i att den nya skola och utbildning som väntade om någon ve har upptagit många samtal under sommarlovet. Att pappan i en rad nämner det är högst normalt. Jag kan nästan lova att det även kommer upp på begravningen när prästen talar. Den person som påstår att pappan skulle sörja sin sons framtida prestation mer än att få ha honom kvar i livet är bara att ignorera. Det är ju tyvärr så att många instutioner låter sina klienter använda datorer.
JL:s föräldrar bor i en lgh där m2-priset är ca 55.000kr. På Södermalm där de flesta journalister, miljöfantaster och vänstermänniskor bor säljs vanliga lägenheter till ett m2-pris på 130.000kr. På Östermalm kan man finna lgh till salu för 200.000kr/m2.
Så att snacka om dessa föräldrar som "bemedlade" är bara löjeväckande.
PP hade förmånen att växa upp i en mångspråkig miljö och eftersom han hade språkbegåvning och ett personligt intresse lärde han sig både landets språk, mammas och pappas (två) modersmål, engelska och lite kinesiska. Det är klart att den språkkombinationen skulle ha öppnat många dörrar i framtiden om han hade velat utnyttja sina kunskaper.
Det är märkligt hur man å ena sidan ska alltså inte uppmuntra sina barn med studiebegåvning till vidare studier å andra sidan anses man vara "skyldig" om man uppmuntrar dem till åtminstone att idrotta. Samtidigt får man inte heller lata sig och låta barnen sitta med sina Ipad. Och slutgiltigen räcker det inte att man umgås med sina barn utan man måste DJUPumgås. Den gemensamma tiden måste kunna betraktas som "kvalitétstid" - annars är den bortkastad.
Vi pratar inte om barn som går på internatskolor, har redan ärvt en massa miljoner, har en redan utstakad karriär i pappas börsnoterat bolag utan tonåringar som hade ambionen att plugga ngt intressant.
PP exempelvis var musikalisk enl föräldrarna. Det ÄR ju intressant att se hur musikaliteten går som en röd tråd i ens släkt. Samma sak med matematisk begåvning.
Inget under på att hans intresse för ämnet hade väckts redan i unga år.