2019-08-11, 23:32
Medlem
Heder åt dom gubbar som stoppade den beväpnade galningen med handkraft.

Synd för norska skattebetalare som måste stå för kost och logi åt den här idioten resten av hans miserabla existens.

Undrar om Norge borde se över tillgången på vapen i närheten av presumtiva extremister.
Vad gör egentligen PET i Norge. Dom har uppenbarligen misslyckats med att stoppa extremismen på alla håll och kanter?
Citera
2019-08-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Heder åt dom gubbar som stoppade den beväpnade galningen med handkraft.

Synd för norska skattebetalare som måste stå för kost och logi åt den här idioten resten av hans miserabla existens.

Undrar om Norge borde se över tillgången på vapen i närheten av presumtiva extremister.
Vad gör egentligen PET i Norge. Dom har uppenbarligen misslyckats med att stoppa extremismen på alla håll och kanter?

Ta en titt på GTD, Global Terrorism Database.

Sverige: 132 INCIDENTS

- https://www.start.umd.edu/gtd/search/Results.aspx?start_yearonly=&end_yearonly=&start_y ear=&start_month=&start_day=&end_year=&end_month=& end_day=&country=198&asmSelect1=&dtp2=all&success= yes&casualties_type=b&casualties_max=

Norge: 19 INCIDENTS

- https://www.start.umd.edu/gtd/search/Results.aspx?start_yearonly=&end_yearonly=&start_y ear=&start_month=&start_day=&end_year=&end_month=& end_day=&country=151&asmSelect1=&dtp2=all&success= yes&casualties_type=b&casualties_max=

Sverige vinner igjen.
Citera
2019-08-12, 00:45
Medlem
Celerons avatar
Och nu kommer som vanligt den oproportionerliga reaktionen på detta i Sverige. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sakerheten-hojs-vid-moske-i-stockholm

Så fort det är något riktat mot islam/muslimer så slås det på stort och tycks finnas extra polisresurser. Men när har man reagerat på samma nivå när det gäller något som drabbat kyrkor/kristna/judar ??.

Räckte ju t.o.m att ett terrordåd begicks på andra sidan jordklotet (Nya Zeeland), i stort sett så långt från Sverige man kan komma på denna planet, för att svenska polisen skulle sätta in extra bevakning vid moskeér i Sverige.
Citera
2019-08-12, 02:20
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Sunni mot Shia?

Ja! Troligen. Dom där utlänningarna bråkar ju hela tiden så...
Citera
2019-08-12, 04:22
Moderator
Gromguttens avatar
Åter till Topic:

Gärningsmannen namn- och bildgiven som Philip Manshaus.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-vet-vi-om-siktede-millionaer-ungdomsleder-og-smart/71479555

En vanlig osäker kille som radikaliserats via jihadistiska vitmaktforum.
Citera
2019-08-12, 04:30
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
De har inte definitivt kallat det för ett terrordåd. Finns inget som tyder på det just nu.

Polisen undersøker det som ett terrordåd.

https://www.dagbladet.no/nyheter/forsok-pa-terror/71479684

Politiet mener at mannen i 20-åra som i går skjøt i en moské i Bærum, etter at han skal ha drept et familiemedlem, forsøkte å begå en terrorhandling.

Var kommer din info som säger motsatsen från?
Citera
2019-08-12, 04:33
Medlem
GubbenmedGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Om man planerar ett terrordåd tror jag det är rätt ovanligt att man börjar med att döda sin syster. En form av uppvärming kanske i.

Eller så var hon kanske rasförrädare i hans ögon. Hon kanske var tillsammans med eller hade haft för mycket med muslimer att göra för hans smak och tycke? Kanske tom svartsjuk på sin (minns jag rätt?) Styvsyster, eller halvsyster?

Hur som haver, så verkar GM inte vara någon viking direkt, då han blev övermannad av 2 åldringar
Det får mig att undra en hel del om GM i fråga.
Citera
2019-08-12, 05:23
Medlem
Kafka_Gods avatar
Precis som många på Flashback så hyllade Philip Manshaus bland annat massmördarna Brenton Tarrant och Patrick Crusius.

Citat:
In messages posted on the day of the attack, Philip Manshaus, a 21-year-old man who has been named by local media as the main suspect, described himself as “chosen” by “Saint [Brenton] Tarrant”, the gunman who killed 51 people at mosques in New Zealand in March.

“My time is up, I was chosen by Saint Tarrant after all … We can’t let this continue, you gotta bump the race war threat in real life … it’s been fun,” one post reads.

Citat:
“We are now no longer talking about one-off events, but a loosely coordinated chain of far-right attacks across the world, where members of these networks inspire – and challenge – each other to beat each others’ body counts,” said Peter Neumann, professor of security studies at King’s College London.

“The ultimate motivation … is to launch a race war. The aim is to carry out attacks, claim responsibility, explain your action, and inspire others to follow.”

https://www.theguardian.com/world/2019/aug/11/norway-mosque-attack-suspect-may-have-been-inspired-by-christchurch-and-el-paso-shootings
Citera
2019-08-12, 06:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DJKhaled
Nynazisten blev tacklad av en 65-årig fastande muslim, vilken masterrace.

Skönt att han blev övermannad. Och snopet för honom.
Citera
2019-08-12, 07:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenmedG
Eller så var hon kanske rasförrädare i hans ögon. Hon kanske var tillsammans med eller hade haft för mycket med muslimer att göra för hans smak och tycke? Kanske tom svartsjuk på sin (minns jag rätt?) Styvsyster, eller halvsyster?

Hur som haver, så verkar GM inte vara någon viking direkt, då han blev övermannad av 2 åldringar
Det får mig att undra en hel del om GM i fråga.

Tur att han inte funderade på revolution!..den hade blivit lika abrupt avslutad är jag rädd för. :P
Citera
2019-08-12, 07:42
Medlem
Tråden är så lång så jag orkar inte läsa igenom.

Jag undrar om vad han hade för vapen, typ märke osv?

Hade han licens på vapnen eller var de illegala?

Tacksam om någon vänlig själ orkar upplysa mig
Citera
2019-08-12, 08:02
Medlem
I starten nevnte de flere korte haglelignende pistoler? Og annet håndvåpen.Hørtesnut som ha brukte avsagde hagler (alltid ulovlig i Norge) og et håndvåpen. (gjetter på ulovlig kjøpt revolver men det er kun en gjissning)

Ja står mye NS dritt i tråden som er veldig off topic synes jeg, men alle skal ha sin rett til å ytre det de vil.

Er forsåvidt greit de forteller om sine (i mitt hode) svært sosiopatiske og sterke rasistiske og fiendtlige holdninger.

Jeg vet at både Kripos og SÆPO følger med her og i dag gikk norsk politi ut å se de følger med på alle som sympatiserer med GM på nettet så alle dere som heier på han her kan regne med å bli overvåket (heldigvis)

Det er vell ganske enkelt å finne ut hvem folk her er IRL tenker jeg.
Jeg respekterer holdningene til nasjonalister og kan være enig i små deler av budskapet men løsningen er ikke kaos å skytninger, det skaper kun splid innad, muslimene får enda et offerkort og vi må ta i mot enda flere jo være vi behandler dem.

Er fint vi har muslimer her, men kan også bli for mye. Er ikke i mot innvandring, men er imot for mye innvandring. Skader vi innvandrere må politikerene ta inn ende flere flyktninger så ikke vi skal se rasistiske ut for resten av verden så behandle folk med respekt og kjærlighet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in