2019-08-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Eftersom MGM:s bägge föräldrar arbetar som lärare har jag svårt att tro att ju de skulle ha velat lämpa uppfostringsansvaret över sitt barn på sina kollegor.
Ännu en dold hemlighet är att jag känner en del lärare som dessutom är kassa föräldrar.
Citera
2019-08-11, 17:36
Medlem
Cosanostra99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Ja, det är inte ovanligt. Eller så väljer föräldraskapet att tro på sitt barns tillrättalagda version om att barnet är ett oskyldigt offer, istället för på lärarens version om barnets beteende. Graden av omogna vuxna föräldrar är så omfattande att de vanligtvis misstror den vuxne, och tar parti för deras lilla kung och drottning som har tillåtelse att styra och bestämma hemmavid. Efter den besvikelsen bestämmer sig många av den kategorin föräldrar för att gå in i krig mot läraren. De ska anklaga läraren hos rektorn, anmäla vederbörande till Skolverket etc. I medierna beskrivs en skola i kris, men saken är att det är en dold hemlighet, att föräldraskapet är ett kaos. Där är den verkliga nyckeln, symptom som blir tydliga i skolmiljö, eller på fritid.
Ja... Så kan det vara.

Själv har jag ganska stort kontrollbehov å "förhör" mina ungar kring vad som sker i skolan, bland vänner mm så jag är ganska så förbered på vad som eventuellt kan komma fram vid säg ett utvecklingssamtal.
Självklart är min bild bara ur barnets perspektiv som inte nödvändigtvis överensstämmer med lärarens, men vi brukar reda ut det. Inför barnet kan jag ta dennes parti, men har även hänt att bara vi vuxna pratat ensamna en stund efteråt å försökt hitta ett sätt för att motverka missförstånd eller göra upp en handlingsplan samt ha fortlöpande kontakt.
Senast redigerad av Cosanostra99 2019-08-11 kl. 17:42. Anledning: Felformulering
Citera
2019-08-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
En del i denna "dolda hemlighet" har dock resulterat i artiklar som rör just enskilda föräldrars - i regel med höga inkomster - försök att styra skolan och läraren vilket gör lärarens ställning svår.

Min personliga uppfattning är att detta är ett symptom på effekterna av de sociala experiment som pågått i Sverige under ett halvsekel och som särskiljer detta landet från de flesta andra jämförbara länder.

Vidare saknas i stort gemensamma värderingar som präglar de flesta andra samhällen som familjetraditioner och religion, på gott och ont givetvis, men här har utfallet blivit mer skönjbart.

Kan dessa omständigheter nära mordbenägenhet hos barn till dessa maktfullkomliga föräldrar? Inte omöjligt.

Det stämmer sannerligen in i minsta detalj, de väletablerade försöker påverka betyg, men det förekommer även påtryckningar bland mindre bemedlade. Ja det pluralistiska experimentet, har skapat enorma splittringar i landet överlag och det märks i storskalig form inom skolvärlden. Riktlinjer för rätt och fel suddas ut. Jag upplever att de socioekonomiskt starka områden vi diskuterar, har en slags inhuman kyla där många är beredda att gå över lik för att uppnå sina mål. Det kallas i deras krets för att vara ambitiös.Att värna sitt barns intressen. Att ligga på, och försöka påverka barnens betyg genom påtryckningar. En sådan miljö är sällan nyttig för barn att växa upp i.
Citera
2019-08-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ibland när jag läser på Fb får jag känslan av att msk ser på förövare och kriminella under 18 år som om de bara är födda till idioter, mördare, och kriminella som förtjänar evig inlåsning, eventuellt dödsstraff. Att de föds utan samvete och empati samt aldrig kan förändras. Att de är isolerade öar som ingen kan påverka eller nå eftersom deras fundamentala status är ondska.

Med den inställningen och människosynen att allting endast och allenast är genetik borde Jacks päron tvångssteriliseras, som har producerat denna vanartiga Dna-kombination, varav Jack är resultatet av. Vidare blir alla övriga förklaringsmodeller överflödiga och ointressanta att argumentera utifrån. Sådana påståenden kräver ingen analys: sjuk, störd och obotbar. Case closed.

Själv tror jag att det finns både ärftliga komponenter och miljömässiga som präglar människor. Men miljömässig påverkan ska aldrig underskattas. Det är som att ge upp barnet från scratch. Barn är formbara, och påverkbara, empati kan växa och förbättras, samvetet slipas. Barn kan växa in i förståelsen av begrepp och fenomen som betonar hänsyn, omsorg, medlidande och altruism. Men värderingar behöver tränas, repeteras, uppdateras och underhållas. Normer, värderingar och etik och moral är mycket angelägnare än ämneskunskap, betyg, utbildning, karriär, ära och pengar.

Vad hjälper det om du är kvantfysiker, rymdforskare, arbetar inom NASA, är överläkare, författare, president eller kung så länge du inte känslomässigt kan relatera till, känna sympati med, eller empati för andra människor? Du kanske är känd, upphöjd, begåvad och intelligent, men djupast sett ett universalego. Vilka prioriteringar lär föräldrar sina barn?

Jag har arbetat med dessa barn, ungdomar och föräldrar som bor i och är socioekonomiskt resursstarka och väletablerade och de bedömer ofta dessvärre barnen efter begåvning, och betraktar dem som én förlängning av sig själva, som ska göra dem stolta och påverka samhället som en resurs, gärna nationellt och helst globalt. Barnet är ett kapital, som förväntas utmärka sig och prestera, samtidigt som ödmjukhet inte prioriteras vidare högt, det mesta mäts i prestation, ditt människovärde likaså.

Om deras barn dör för tidigt skriver de böcker om barnen excellens, skapar minnesfonder till deras ära, döper ett torg till deras minne etc. För deras barn måste vara speciella, utmärkande, inte som andra vanliga barn, det räcker inte annat än att vara enastående. Messiasgestalter som förväntas rädda världen och när den drömmen dör med barnet, förstår ingen någonting, inga tecken, välartade barn, vänskap och höga ambitioner. Que?

Det är minsann inte lätt att vara förälder..

Ena stunden anklagas pappan för att tillbringa allt för mycket tid med sin träning – som han ändå till en viss del delade med sin son (och andra ungdomar). Nästa stund anklagas han för att låta barnen sitta med sin Ipad och Iphone istället för att umgås med föräldrarna. Och sonen var ändå 16 år gammal..

Pappan jobbar som grundskolelärare – och han anklagas för att vara ”karriärist”.. en som ”förverkligar sig” själv och lämpar barnuppfostran på barnens lärare. Samtidigt som han och hans hustru säkerligen har fått ta hand om flertal sådana barn vars föräldrar har kapitulerat.

Att vid det läget komma på tanken att idrotta tillsammans ses inte alltså med blida ögon..

När det kommer till straffet av den här 16åringen undrar jag också hur folk tänker. Å ena sidan är vi allihopa tagna på sängen. Hur är detta möjligt? Killen måste vara helt sjuk i huvudet..

Å andra sidan ska han buras in för livstid utan möjlighet att göra något vettigt – typ studera. Något fysiskt kan han ju inte göra innanför murarna – typ bygga hus åt fattiga, städa klotter osv. Så varför inte låta honom göra ngt som eventuellt kan bidra till en framtida skattebetalare?

Och ifall han nu är svårt sjuk – är det den idrottande pappans fel?

BO:s föräldrar har uttalat sig och sagt att de inte märkte ngt alarmerande. Och de har ändå känt pojken sen småskolan. Om PP märkte ngt så behöll han det för sig själv.

Och OM föräldrarna eller PP eller PP:s föräldrar hade märkt brist på empati hos JL vad borde de ha gjort åt saken?
Citera
2019-08-11, 17:47
Medlem
Citat:
Ja, det är inte ovanligt. Eller så väljer föräldraskapet att tro på sitt barns tillrättalagda version om att barnet är ett oskyldigt offer, istället för på lärarens version om barnets beteende. Graden av omogna vuxna föräldrar är så omfattande att de vanligtvis misstror den vuxne, och tar parti för deras lilla kung och drottning som har tillåtelse att styra och bestämma hemmavid. Efter den besvikelsen bestämmer sig många av den kategorin föräldrar för att gå in i krig mot läraren. De ska anklaga läraren hos rektorn, anmäla vederbörande till Skolverket etc. I medierna beskrivs en skola i kris, men saken är att det är en dold hemlighet, att föräldraskapet är ett kaos. Där är den verkliga nyckeln, symptom som blir tydliga i skolmiljö, eller på fritid.

Men ge dig. Du är så OT man kan komma i den här tråden. Jag börjar förstå vad du egentligen arbetar med...

Rektorn på skolan har tidigare uttalat sig om att båda eleverna kom från bra miljöer. JL var en duktig elev som undvek bråk enligt samma rektor. Polisen har uttalat sig om att det inte finns någon känd psykisk ohälsa kring JL.

En av föräldrarna hade dessutom till skillnad från andra föräldrar som inte arbetar som lärare 10 ve sem bortsett från lite planeringsarbete då. Ingenting som framkommit i media ger underlag för dina inlägg som mer hör hemma i en gnälltråd på familjeliv.
Citera
2019-08-11, 17:48
Medlem
Citat:
Ännu en dold hemlighet är att jag känner en del lärare som dessutom är kassa föräldrar.

Jag kan berätta för dig en hemlighet att en del ekonomer är helt kassa när det gäller deras privatekonomi. Och en del präster tvivlar på ifall Gud finns. Och en del läkare äter/dricker för mycket..
Citera
2019-08-11, 17:54
Medlem
Citat:
Jag kan berätta för dig en hemlighet att en del ekonomer är helt kassa när det gäller deras privatekonomi. Och en del präster tvivlar på ifall Gud finns. Och en del läkare äter/dricker för mycket..
Jorå, så är det. Finns problem i de flesta familjer, och i alla yrken.
Ingen begriper hur detta kunde hända just dessa två pojkar. Men nu skall det skrivas på näsan att det minsann är föräldrarnas fel. En förälder KAN inte göra rätt: Om man lägger sig i för mycket, då säger psykologen att "lämna lite utrymme". Om man INTE lägger sig i "så skall man tillbringa mer tid med barnen och gärna fråga ut dom hela tiden". Man kan inte ha gjort något rätt alls, när man har ett sånt här facit i hand. Framförallt om andra människor sitter framför en skärm och ondgör sig, klappar sig själv på axeln och sprutar ur sig psykologiska floskler om människor man aldrig träffat. Men det är väl i och för sig ganska vanligt bland människor som "kan mest" och "vet bäst".
Citera
2019-08-11, 17:54
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Det stämmer sannerligen in i minsta detalj, de väletablerade försöker påverka betyg, men det förekommer även påtryckningar bland mindre bemedlade. Ja det pluralistiska experimentet, har skapat enorma splittringar i landet överlag och det märks i storskalig form inom skolvärlden. Riktlinjer för rätt och fel suddas ut. Jag upplever att de socioekonomiskt starka områden vi diskuterar, har en slags inhuman kyla där många är beredda att gå över lik för att uppnå sina mål. Det kallas i deras krets för att vara ambitiös.Att värna sitt barns intressen. Att ligga på, och försöka påverka barnens betyg genom påtryckningar. En sådan miljö är sällan nyttig för barn att växa upp i.

Eftersom GM:s far enligt vad som framkommit i denna tråden skall vara lärare kan man ju tänka sig att denne haft ett visst inflytande över sonens ställning i skolan. Däremot är det oklart hur detta i praktiken sett ut om det nu var så.

I DN intervjuar offrets far som citeras säga att sonen hade en "enorm potential" samt att hans "död är en förlust för hela samhället". Om man lämnar ett benefit of the doubt givet föräldrarnas sorg och dådets närhet i tid så reagerar i alla fall jag likafullt på dessa uttalandena som varandes inte i obetydlig omfattning präglade av förhållandevis höga och därtill påtagligt ambitiösa förväntningar över sonens framtida prestationer.
Citera
2019-08-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Men ge dig. Du är så OT man kan komma i den här tråden. Jag börjar förstå vad du egentligen arbetar med...

Rektorn på skolan har tidigare uttalat sig om att båda eleverna kom från bra miljöer. JL var en duktig elev som undvek bråk enligt samma rektor. Polisen har uttalat sig om att det inte finns någon känd psykisk ohälsa kring JL.

En av föräldrarna hade dessutom till skillnad från andra föräldrar som inte arbetar som lärare 10 ve sem bortsett från lite planeringsarbete då. Ingenting som framkommit i media ger underlag för dina inlägg som mer hör hemma i en gnälltråd på familjeliv.

Jag verkligen berundrar PPs föräldrar för att de inte ha sjunkit på samma nivå. De anklagar ingen. De säger att de önskar att de hade kunnat göra ngt åt detta själva för att förhindra mordet. Inget pekfinger åt JL:s föräldrar trots att de om några skulle säkert vilja peka på "den skyldige".
Citera
2019-08-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Finns det någon risk att han dödat förr? Kvinnan som nästan slogs ihjäl med en sten vid en badplats i Norrviken? Visserligen har en 20-åring suttit häktad, men...Den kurdiska tjejen som hittades död vid skola i Märsta?

Vilda spekulationer....

Det som i så fall skulle vara avvikande är att han nu direkt efter mordet ringer och anger sig själv. Dessutom har han valt ett bo han har en relation till - klasskamrater.

Jag tror inte det men antar att det per automatik kontrollerar Dna med ouppklarade brott.
Citera
2019-08-11, 17:59
Medlem
Citat:
Jag verkligen berundrar PPs föräldrar för att de inte ha sjunkit på samma nivå. De anklagar ingen. De säger att de önskar att de hade kunnat göra ngt åt detta själva för att förhindra mordet. Inget pekfinger åt JL:s föräldrar trots att de om några skulle säkert vilja peka på "den skyldige".
Nej, istället sa han att han inte ville vare sig JL eller hans föräldrar något ont, "det ger inte min son tillbaka". Det är stort. Mycket stort.
Citera
2019-08-11, 18:04
Medlem
Citat:

Jag håller verkligen med. Tror till och med att jag läste en artikel där PP pappa uttalade sig försiktigt om att JL fam säkert också hade en svårt tid framför sig. Ödmjuk mitt i sorgen. Det är ett märkligt brott i det avseendet att de båda varit klasskamrater. Ingen kunde se detta komma. Föräldrarna har säkert samtalat innan med tanke på klassmöten, insamlingar till klassresor, bal och att deras pojkar umgicks på fritiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in