2019-08-11, 12:31
Medlem
Greta besökte igår brunkolsgruvan i Hambach, Tyskland, ett enormt område som man bryter brunkol för Tysklands kolkraftverk:

https://www.welt.de/politik/deutschland/article198298591/So-gewaltig-so-verheerend-Greta-Thunberg-besucht-Braunkohletagebau-Hambach.html?wtmc=socialmedia.twi tter.shared.web

Det är ett stort dagbrott, man hyvlar av jorden och gräver upp brunkolen. Den eldas sedan upp i kolkraftverken.

Intressant artikel faktiskt
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
FFF = 666.

Kan ligga något i det, att trumma på klimatnojan plus det galna migrantvurmandet handlar väl typ om att skapa så mycket social oro och osäkerhet i samhället så att folk slösar med sina pengar.
Precis som andra domedagsprofetior så var dessa syftade åt att få folk att skänka pengar till prästerna och Kyrkan,
men idag så rinner pengarna åt alla håll, typ...

Staten och bankerna blir ju glad av att driva på konsumtionen.
Och att ta hit bidragsfolk under en tid får ju Statens BNP att öka, plus att
vi kan undvika devalvering (?) på sikt, kanske i flera år

Gissar på att Gretas snurriga krav får motsatt effekt, en slags omvänd psykologi

Vem minns väl idag en annan världsberömd svenska som hette Greta, dvs Greta Garbo ? Som var Hollywoods största stjärna och också kallades världens vackraste kvinna ? Hon gjorde ett flertal Hollywood-filmer, men valde att efter filmkarriären att helt isolera sig, och gav inga intervjuer alls. Ytterst få fotografier finns av henne sedan Greta Garbo slutade att filma.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Men då och då kommer de tre landkrabborna att transporteras över från följebåten för lite filmupptagning.

Jo, man kan ta vilka påståenden som helst om en eventuell följebåt med en nypa salt,
det kan hända att Malizia 2 seglar ut ensam, men att följebåten,-arna möter upp ute på redden

Det finns inte på kartan (sjökortet) att ens försäkringsbolaget skulle ställa upp utan att kräva att det fanns minst en följebåt. Så vad än klimatalarmisterna skulle påstå att det inte finns någon följebåt så är det sannolikt inte sant.

Med tanke på att det är svårt att överleva i det kalla vattnet i många timmar är liten, så bör en följebåt helst finnas bara högst någon timme bort.

Och att den (dieseldrivna och fossila) följebåten medför en reservbesättning förstås, och eventuellt skiftas om under seglingen
Senast redigerad av DrSvenne 2019-08-11 kl. 12:33.
2019-08-11, 13:12
Medlem
Snubchurps avatar
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1319469?programid=2071

Förnekare borde lyssna på Sommar i P1 nu. Tror ni kan få en hel del medhåll av meteorologiprofessorn. Kanske får vi höra en sågning av Greta?

Ojdå, han sa precis såhär:

"För att förneka mänsklig påverkan på klimatet får man lov att förneka grundläggande fysik, och det kan bli jobbigt"

Ytterligare en köpt professor antar jag eftersom professorerna här säger att mänsklig påverkan är en total bluff?
Senast redigerad av Snubchurp 2019-08-11 kl. 13:21.
2019-08-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hejsan Snubchurp, jag är säker på att du bara menar väl men tror att du kanske slår in öppna dörrar. De flesta som är kritiska mot Gretas propaganda är också, gissar jag iaf, oroliga för miljöförstöring och tycker det är för j-ligt när sopor dumpas i vattendrag eller polska och tjeckiska barn får svåra lungbesvär pga koleldning - eller att flera kinesiska städer har helt vidrig luft men Parisavtalet ändå tillåter det att fortsätta och förvärras.

En koldioxiddebatt är inte mycket till traditionellt "skvaller" men eftersom Greta själv bygger upp hela sin identitet kring just den där växthusgasen är det väl inte så förvånande om även tråden kommer att kretsa kring detta. Skulle det visa sig att hon har fel i sina teorier, då kommer hela hajpen förstås att kollapsa och hon själv att framstå som extremt opålitlig, osympatisk och lättmanipulerad.

Jag undrar om någon har funderat lite kring att hennes anfader Svante Arrhenius fick Nobelpriset just för sin forskning kring CO2 och växthuseffekten. Det har framkommit att hennes pappa fick sitt namn efter honom och inte minst vår vän Iehs försummar inga tillfällen att göra kopplingen mellan Greta och den store svensken.

Hade hennes kamp sett annorlunda ut om han istället hade varit t.ex. biolog eller havsforskare? Hade hennes strävan efter att hedra släkten då tagit en annan väg?

Långsökt, jag vet, men i den här märkliga soppan är det snart inget som förvånar längre.
Fick Arrhenius verkligen priset för sin co2-fprskning? Har du någon källa?
2019-08-11, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp

Förnekare borde lyssna på Sommar i P1 nu. Tror ni kan få en hel del medhåll av meteorologiprofessorn. Kanske får vi höra en sågning av Greta?

"För att förneka mänsklig påverkan på klimatet får man lov att förneka grundläggande fysik, och det kan bli jobbigt"

Ytterligare en köpt professor antar jag eftersom professorerna här säger att mänsklig påverkan är en total bluff?

Man får skilja på domedagsscenarier och att människan kan ha en inverkan på klimatet. Dessutom skilja på Greta-cirkusen och klimatet. I min närmsta krets finns det olika meningar om klimatpåverkan och dess akutstatus, men en enighet om att Greta-cirkusen har gått alldeles för långt.
2019-08-11, 13:26
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Man får skilja på domedagsscenarier och att människan kan ha en inverkan på klimatet. Dessutom skilja på Greta-cirkusen och klimatet. I min närmsta krets finns det olika meningar om klimatpåverkan och dess akutstatus, men en enighet om att Greta-cirkusen har gått alldeles för långt.

Ska bli intressant att höra om Micha*l Tj*rnström säger nått om Greta-hysterin.

Han nämner inte att det "kan finnas" utan det "finns" en mänsklig påverkan. Flera i tråden menar att det inte finns en mänsklig påverkan.

Trots att jag inte är förnekare av rang, snarare är jag åt vurmar-hållet så hoppas jag lite att professorn tonar ner Greta-hysterin en del. Måste finnas nån måtta.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-08-11 kl. 13:35.
2019-08-11, 13:27
Medlem
Adonis.s avatar
Har det kommit fram ifall Greta har någon kille?

Är hon vegetarian/vegan?
Senast redigerad av Adonis. 2019-08-11 kl. 13:30.
2019-08-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Har det kommit fram ifall Greta har någon kille?

Är hon vegetarian/vegan?

Vegan, vilket är klart olämpligt givet hennes katastrofala näringsstatus
2019-08-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp

'

Fast nu förnekar ju ingen mänsklig påverkan utan vi ifrågasätter varför Greta inte lyfter de verkliga grundorsakerna och vad vi behöver göra, ett tips lösningen är inte flygskatt.
Plus att hon torgför ett orealistiskt domedagsscenario samt samröre med extrema vänsterpolitiska krafter.
2019-08-11, 13:53
Medlem
Jofs avatar
Nu har frestelsen att göra en klimattråd av det här tagit överhand igen. De finns trådar om politik och politik, klimat, forskning om detta.

Tråden ligger under kändisskvaller och ska handla om en tjej som heter Greta. Som snart seglar över Atlanten med en prins och sin pappa bl a.
Och hon har lite diagnoser.

Och för att ta tag i en fråga som är lite knepig. En som skriver här beskriver det som att hen har kontinuerlig kontakt med Greta. Vi är nog många som undrar i vilken egenskap hen har sådan kontakt.
Någon har kastat fram att hen t o m skulle kunna vara ett troll.

Och sen tror jag det vore bra om mod. tog bort parentesen med klimataktivist. Den lockar till sig klimatologer tror jag. Och ALLA vet vem Greta Thunberg är UTAN just det förtydligandet.
2019-08-11, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa

Det låter som en sund inställning bland dina bekanta.
2019-08-11, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu har frestelsen att göra en klimattråd av det här tagit överhand igen. De finns trådar om politik och politik, klimat, forskning om detta.

Tråden ligger under kändisskvaller och ska handla om en tjej som heter Greta. Som snart seglar över Atlanten med en prins och sin pappa bl a.
Och hon har lite diagnoser.

Och för att ta tag i en fråga som är lite knepig. En som skriver här beskriver det som att hen har kontinuerlig kontakt med Greta. Vi är nog många som undrar i vilken egenskap hen har sådan kontakt.
Någon har kastat fram att hen t o m skulle kunna vara ett troll.

Och sen tror jag det vore bra om mod. tog bort parentesen med klimataktivist. Den lockar till sig klimatologer tror jag. Och ALLA vet vem Greta Thunberg är UTAN just det förtydligandet.

Det finns ju en riktig klimattråd så visserligen kan vi skriva i den men det breddar diskussionen och gör den mer intressant att kunna väva in klimatet i den här tråden och inte enbart diskutera Greta.

Troll eller psykiskt sjuk för känna Greta lär han ju inte göra.

Klimataktivist kan stå kvar för det är ju det hon är.
2019-08-11, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Greta™ har tydligen inga betänkligheter mot att posera tillsammans med extremister. (Det är inte en burka på hon till vänster i bild.) SvD verkar inte heller tycka att det är något anmärkningsvärt med maskeringen. Eller tycker de det?
svd.se/thunberg-i-hotade-skogen-gor-mig-otroligt-ledsen
Jag reagerade också med förundran när jag såg denna burka. Men det kanske bara är så att det är en person som är muslim. Och att vara muslim är ju inte detsamma som att vara extremist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in