2019-08-11, 02:01
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det har du då fan inte gjort. Det vi har efterfrågat är ett uns av sakligt stöd för de här påstådda kvinnliga egenskaperna som gör kvinnor olämpliga som ledare. Det enda du har presenterat är en radda haranger om hur du tycker det du identifierar som "vänsterpolitik" är dåligt (oftast verkar du missa att precis den politik du efterfrågar har drivits igenom av vår nuvarande vänsterregering). Du har dock levererat absolut noll stöd för din uppfattning att läget hade varit annorlunda om kvinnor hade regerat. Du kan inte visa ett enda exempel på att våra kvinnliga politiker skulle skilja sig från sina manliga motparter i de frågor du nämner och du kan inte hänvisa till en enda konkret mätbar egenskap som antyder att de skulle resonera på ett sådant sätt. Stunder som denna börjar man ju till och med sakna de där andra kvinnohatarna som misstolkat något personlighetstest och fabulerar fritt utifrån det.

Dessutom går du på konstanta tirader om hur dåligt vi skulle bete oss för att vi använder konstiga ord som sexism och för att vi "överdriver" genom att likställa att kvinnor skulle vara sämre på att utöva makt med att du anser att de är underlägsna. Men själv beter du dig genom hela debatten mångdubbelt värre, kallar oss dumma i huvudet, hittar på saker om hur vi är som personer och anklagar oss för att ha "dåliga erfarenheter av män" för att vi inte delar dina skeva uppfattningar om vad det innebär att vara kvinna. Samtidigt ignorerar du aktivt alla inviter till att diskutera sakligt och presentera stöd för din uppfattning.

Jag ska berätta varför folk reagerar som de gör på dina inlägg. De flesta kvinnor tycker inte om att behöva lyssna på en massa obevisbara föreställningar om hur deras kön är sämre på rationellt tänkande och att de inte borde få bestämma över landet på samma villkor som män. De kommer readera med att peka ut detta för vad det är: Sexism.

Du är i detta hänseende ett sorgligt undantag, och jag fattar inte vad det är som motiverar en kvinna att uttrycka sådana omotiverade och nedlåtande föreställningar om sitt eget kön. Men det leder uppenbarligen ingenstans att försöka nå ut till dig, så du får väl fortsätta som du gör. Du kommer säkert övertyga många kvinnor att se din sida av saken på det här sättet.

Det här är verkligen inte hur psykologi fungerar. Du kan inte bara ta en minoritetsgrupp med psykiatriska diagnoser och hitta på att vissa av deras egenskaper skulle kunna överföras på resten av befolkningen när det passar. Annars kan jag lika gärna hitta på att män har fler vanföreställningar eftersom de oftare lider av schizofreni. Och att folk med högre verbal förmåga skulle vara mer känslomässiga? Jävla trams. Man kan ju dessutom fråga sig vad som är viktigt för en ledare, att förstå ord och kommunikation eller att kunna visualisera hur man roterar ett 3d-objekt?

Du missade hela poängen med psykologibiten. Surprise surprise.
Nä nu har jag lagt nog tid på detta, vi kommer ingenstans här. Ni fortsätter envisas med ert och försöker pådyvla mig nån sorts dåligt samvete i sann vänsteranda. Det slår liksom aldrig fel.

Jag kan ju tillägga som slutkläm här att märkligt nog så återfinns dessa kvinnor jag syftar på oftast på vänsterkanten politiskt. Tillsammans med stollar till män som Jonas Sjöstedt, Gustaf Fridolin och andra likasinnade.
Det är därför det fungerar så bra här i vårt land nu jämfört med vad det gjorde för 25 år sedan, för att genier med god analysförmåga och god förmåga till rationellt tänkande styr. Eller?
Nattinatt.
Citera
2019-08-11, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nä nu har jag lagt nog tid på detta, vi kommer ingenstans här. Ni fortsätter envisas med ert och försöker pådyvla mig nån sorts dåligt samvete i sann vänsteranda. Det slår liksom aldrig fel.
Det är både löjligt och dumt att antyda att man måste vara vänster för att man kritiserar dina uppenbart sexistiska attityder. Om du nu inte egentligen är ett troll som vill driva kvinnor åt vänsterhållet.

Citat:
Jag kan ju tillägga som slutkläm här att märkligt nog så återfinns dessa kvinnor jag syftar på oftast på vänsterkanten politiskt. Tillsammans med stollar till män som Jonas Sjöstedt, Gustaf Fridolin och andra likasinnade.
Det är därför det fungerar så bra här i vårt land nu jämfört med vad det gjorde för 25 år sedan, för att genier med god analysförmåga och god förmåga till rationellt tänkande styr. Eller?
Nattinatt.
Det är också det här jag försökt förmedla till dig, även om man hatar dessa partier så kvarstår det faktum att deras partigrupper i riksdagen innehåller drygt 50 % män, och den politik du klagar så mycket på har bedrivits under manliga statsministrar. Frågan är ju återigen inte om du tycker att deras politik är dålig eller inte, utan varför du tror att det är just kvinnorna som är så hemska.
Citera
2019-08-11, 07:34
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:

Nattinatt.

Du är minsann en tuff jävel du, ger dig på feministmaffian helt allena. Vet du, jag tror hela det gänget har sådana där röda saftblandare som finns på ubåtar samt hesa-Fredrik högtalare i sina bostäder som drar igång på full volym när någon sitter och uttrycker förbjudna tankar. Och så attackerar de likt en mobb och nagelfar varenda litet kommatecken du skrivit och kräver att du skall förklara dig och komma med bevis på allt.
De kör tag-team och bildligt talat likt gruppvåldtäktsmän penetrerar alla dina hål (i resonemanget) samtidigt så du inte skall ha en chans att försvara dig. Det är riktigt vidrigt.

Det finns väldigt goda bevis på att kvinnor och män generellt fungerar lite olika i skallen, i denna tråd skapad av användaren darwinist hittar du mängder av belägg för att du i huvudsak har rätt i vad du säger.
(FB) Vad kommer att ersätta likhetsfeminismen i Sverige?

Annars räcker det väl med att ha ögon att se med för att inse att du sätter fingret på faktiska fenomen. Säg mig, har de börjat diskutera bonobo-chimpanser och aka-folket än? Det är nämligen där du kommer hamna till slut om du nu skulle besvära dig med att leta fram bevis för dina ståndpunkter. Forskningen, ja inte genusforskningen eller andra låtsasvetenskaper, står nämligen med överväldigande majoritet på din sida av planhalvan.

Eftersom de hittills inte har lyckats stänga ner Flashback(tro mig, de hade gjort det för länge sedan om de kunnat) så använder de mobbning, utmattningstekniker och alla fula trix som finns för att tysta dig, du din könsförrädare.
De har ju lyckats med att tysta kritiska röster på kanaler likt youtube, facebook m.m men Flashback, än så länge iaf, kommer de inte åt, därav de röda saftblandarna. Men du har förstås rätt att tänka fritt så länge du tänker som dem

Samtidigt är de rätt sköra, så gå inte allltför hårt åt dem. Jesus, när han blivit pinad och uppspikad på korset, sa något i stil med ”förlåt dem fader, ty de veta icke vad de göra”.
Ungefär så får man tänka.
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-11 kl. 08:14.
Citera
2019-08-11, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du är minsann en tuff jävel du, ger dig på feministmaffian helt allena. Vet du, jag tror hela det gänget har sådana där röda saftblandare som finns på ubåtar samt hesa-Fredrik högtalare i sina bostäder som drar igång på full volym när någon sitter och uttrycker förbjudna tankar. Och så attackerar de likt en mobb och nagelfar varenda litet kommatecken du skrivit och kräver att du skall förklara dig och komma med bevis på allt.
De kör tag-team och bildligt talat likt gruppvåldtäktsmän penetrerar alla dina hål (i resonemanget) samtidigt så du inte skall ha en chans att försvara dig. Det är riktigt vidrigt.

Det finns väldigt goda bevis på att kvinnor och män generellt fungerar lite olika i skallen, i denna tråd skapad av användaren darwinist hittar du mängder av belägg för att du i huvudsak har rätt i vad du säger.

Annars räcker det väl med att ha ögon att se med för att inse att du sätter fingret på faktiska fenomen. Säg mig, har de börjat diskutera bonobo-chimpanser och aka-folket än? Det är nämligen där du kommer hamna till slut om du nu skulle besvära dig med att leta fram bevis för dina ståndpunkter. Forskningen, ja inte genusforskningen eller andra låtsasvetenskaper, står nämligen med överväldigande majoritet på din sida av planhalvan.

Eftersom de hittills inte har lyckats stänga ner Flashback(tro mig, de hade gjort det för länge sedan om de kunnat) så använder de mobbning, utmattningstekniker och alla fula trix som finns för att tysta dig, du din könsförrädare.
De har ju lyckats med att tysta kritiska röster på kanaler likt youtube, facebook m.m men Flashback, än så länge iaf, kommer de inte åt, därav de röda saftblandarna. Men du har förstås rätt att tänka fritt så länge du tänker som dem

Samtidigt är de rätt sköra, så gå inte allltför hårt åt dem. Jesus, när han blivit pinad och uppspikad på korset, sa något i stil med ”förlåt dem fader, ty de veta icke vad de göra”.
O jisses, är man att likställa med Jesus nu också för att man säger att män är bättre än kvinnor?

Då finns det mååånga Jesusfigurer här på Flashback.
Citera
2019-08-11, 08:58
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
O jisses, är man att likställa med Jesus nu också för att man säger att män är bättre än kvinnor?

Då finns det mååånga Jesusfigurer här på Flashback.

Javisst, jag har faktiskt en egen liten sekt jag håller mig med. Kvinnor är välkomna men vill du leka i min lilla sandlåda bör vi börja med att du redovisar dina höft, bröst och midjemått.
Så skall jag sedan titta på saken.
Senast redigerad av Djupfrys 2019-08-11 kl. 09:03.
Citera
2019-08-11, 09:04
Avslutad
Citat:
Javisst, jag har faktiskt en egen liten sekt jag håller mig med. Kvinnor är välkomna men vill du leka i min lilla sandlåda för vi börja med att du redovisar dina höft, bröst och midjemått.
Så skall jag sedan titta på saken.
Nä, men ska du hylla alla som skriver att män är bättre än kvinnor som Jesus så får du mycket att göra här på Flashback.

Glöm inte att det är synd om dem om de får mothugg från typ tre personer, vilken mobb!
Citera
2019-08-11, 09:10
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Nä, men ska du hylla alla som skriver att män är bättre än kvinnor som Jesus så får du mycket att göra här på Flashback.

Glöm inte att det är synd om dem om de får mothugg från typ tre personer, vilken mobb!
Det är just det min sekt för fram som budskap. När du väl blivit frälst av mig kommer du förstå och sluta ifrågasätta. Seså, fram med måttbandet nu och så hörs vi av när du dokumenterat dem och har dem klara för redovisning
Citera
2019-08-11, 09:15
Avslutad
Citat:
Det är just det min sekt för fram som budskap. När du väl blivit frälst av mig kommer du förstå och sluta ifrågasätta. Seså, fram med måttbandet nu och så hörs vi av när du dokumenterat dem och har dem klara för redovisning
Ja, det är uppenbart att det som mässas i din sekt är ”män är bättre än kvinnor, män är bättre än kvinnor” och att detta påstående inte på något vis får ifrågasättas.
Citera
2019-08-11, 09:16
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Morning!
Jag vet att det finns belägg för att det finns könsskillnader gällande hur män och kvinnor tänker, genomsnittligt. Det räcker att läsa om spatial förmåga, verbal förmåga, hur män tar sig an en uppgift jämfört med hur kvinnor tar sig an en uppgift. Självklart varierar detta på individnivå men mönster går att urskilja för den som inte lever i förnekelse.
Vad jag har svårast att förstå är varför de blir så upprörda över detta? Så fort man skriver någonting i stil med att män skulle vara mer rationella går de bärsärk. Jag lägger ingen prestige i att vara rationell eller inte, allting har sina kvalitéer i rätt situation.
Ej heller verkar de förmögna att begripa att eftersom att fler kvinnor är röda än vad män är det så hade ett rödingstyre haft större slagkraft med enbart kvinnor eller majoritet av kvinnor än när det finns blåa som bromsar upp det genande vansinnet.
Men, man tröttnar på att sitta och skriva samma saker hela tiden till människor som väljer att konstant omöjliggöra ett konstruktivt samtal genom att göra sig dummare än de är.

Till exempel så skulle en sådan här undersökning ett belägg för att män fungerar mer rationellt i genomsnitt.
https://www.unt.se/leva/man-har-battre-simultanformaga-2046015.aspx
Kombinerat med att studera verkligheten angående män och kvinnors beteende är det för mig rätt så solklart att män generellt har en tendens att utföra saker och ting mer rationellt. Med det inte sagt att kvinnor inte är eller kan vara rationella, men det finns grader av allting.
Men vem vet, de kanske känner helt andra typer av män och kvinnor än vad jag gör?

Min bror är en av de mest rationella personer på denna jord skulle jag tro, tätt följd av min pappa. Min bror, han till och med äter rationellt. Du skulle se när han äter spagetti och köttfärssås, han liksom organiserar maten jämnhögt, sedan skär han med kniv och gaffel från vänster till höger och arbetar sig igenom portionen på det sättet Han är också riktigt grym på matematik och har otroligt hög förmåga till spatialt tänkande. Man kan faktiskt inte låta bli att imponeras.
Har även haft en elev som var helt makalöst rationell. Han kunde göra vad som helst, eftersom att han bara antog sig projektet rationellt och utan inblandning av sina egna känslor inför projektet. Visserligen var han också högintelligent, men just detta extremt lugna och rationella sätt han hade gjorde honom helt oslagbar. Han var en sån alla i klassen respekterade, aldrig var det någon som gav sig på honom. Ej heller gav han sig på någon annan, aldrig inblandad i tjäbbel eller slagsmål.
Har man sett rationaliteten personifierad så vet man skillnad mellan att vara rationell och rationell.
Och de som oftast är helt sjukligt rationella är män, baserat på verklighetens observationer. Feminister är väldigt glada för att plocka bort verkligheten som underlag, men det är egentligen det enda underlaget som är relevant.
Om du ser till din verklighet, hur skulle du säga att det fungerar där? Kan du se någon skillnad i hemmet, på din arbetsplats?

Hur som, det jag reagerar mest på är att de blir så upprörda. Man kan ju undra vem det är som nedvärderar egenskaper här, för mig är det uppenbart att det är dem som lägger negativa värderingar i att vara mindre rationell som person.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-08-11 kl. 09:20.
Citera
2019-08-11, 09:37
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Morning!
Jag vet att det finns belägg för att det finns könsskillnader gällande hur män och kvinnor tänker, genomsnittligt. Det räcker att läsa om spatial förmåga, verbal förmåga, hur män tar sig an en uppgift jämfört med hur kvinnor tar sig an en uppgift. Självklart varierar detta på individnivå men mönster går att urskilja för den som inte lever i förnekelse.
Vad jag har svårast att förstå är varför de blir så upprörda över detta? Så fort man skriver någonting i stil med att män skulle vara mer rationella går de bärsärk. Jag lägger ingen prestige i att vara rationell eller inte, allting har sina kvalitéer i rätt situation.
Ej heller verkar de förmögna att begripa att eftersom att fler kvinnor är röda än vad män är det så hade ett rödingstyre haft större slagkraft med enbart kvinnor eller majoritet av kvinnor än när det finns blåa som bromsar upp det genande vansinnet.
Men, man tröttnar på att sitta och skriva samma saker hela tiden till människor som väljer att konstant omöjliggöra ett konstruktivt samtal genom att göra sig dummare än de är.

Till exempel så skulle en sådan här undersökning ett belägg för att män fungerar mer rationellt i genomsnitt.
https://www.unt.se/leva/man-har-battre-simultanformaga-2046015.aspx
Kombinerat med att studera verkligheten angående män och kvinnors beteende är det för mig rätt så solklart att män generellt har en tendens att utföra saker och ting mer rationellt. Med det inte sagt att kvinnor inte är eller kan vara rationella, men det finns grader av allting.
Men vem vet, de kanske känner helt andra typer av män och kvinnor än vad jag gör?

Min bror är en av de mest rationella personer på denna jord skulle jag tro, tätt följd av min pappa. Min bror, han till och med äter rationellt. Du skulle se när han äter spagetti och köttfärssås, han liksom organiserar maten jämnhögt, sedan skär han med kniv och gaffel från vänster till höger och arbetar sig igenom portionen på det sättet Han är också riktigt grym på matematik och har otroligt hög förmåga till spatialt tänkande. Man kan faktiskt inte låta bli att imponeras.
Har även haft en elev som var helt makalöst rationell. Han kunde göra vad som helst, eftersom att han bara antog sig projektet rationellt och utan inblandning av sina egna känslor inför projektet. Visserligen var han också högintelligent, men just detta extremt lugna och rationella sätt han hade gjorde honom helt oslagbar. Han var en sån alla i klassen respekterade, aldrig var det någon som gav sig på honom. Ej heller gav han sig på någon annan, aldrig inblandad i tjäbbel eller slagsmål.
Har man sett rationaliteten personifierad så vet man skillnad mellan att vara rationell och rationell.
Och de som oftast är helt sjukligt rationella är män, baserat på verklighetens observationer. Feminister är väldigt glada för att plocka bort verkligheten som underlag, men det är egentligen det enda underlaget som är relevant.
Om du ser till din verklighet, hur skulle du säga att det fungerar där? Kan du se någon skillnad i hemmet, på din arbetsplats?

Hur som, det jag reagerar mest på är att de blir så upprörda. Man kan ju undra vem det är som nedvärderar egenskaper här, för mig är det uppenbart att det är dem som lägger negativa värderingar i att vara mindre rationell som person.

Alltså, det går ju omlott precis som du säger. Män kan knappast påstås vara rationella när de i princip riskerar livet för att få dit den sista biten på verket, den som egentligen är omöjlig att nå. Män dör på sina arbeten många gånger av egen förskyllan, bara för att de hellre riskerar sina liv än att låta ett jobb inte bli färdigställt. Det är inte rationellt, så viktigt är det sällan.

Kvinnor är mycket mer riskmedvetna, och det är rationellt.
Män är däremot mer benägna att tänka i banor vinst/förlust. Om ett val innefattar två dåliga saker samtidigt som några bra, vilket val ofta tenderar att göra, är män mer fokuserade på att maximera vinsten och minimera förlusterna och helt koppla bort känslorna.
Bara ser på det som ett fiaspel med knuff.
Det är bra ibland, ibland inte.
Det är därför jag säger att både kvinnligt och manligt behövs, för mycket rationellt tänkande i politik kommer leda till terminator med Schwarzenegger, eftersom det mest rationella för planetens överlevnad är fullständig terminering av mänskligheten.
För mycket icke-rationellt kommer leda till samma sak. Men det skulle vara mycket roligare att dö i en fight med Arnold än att flämtande ligga och snåldö p.g.a bristande konsekvenstänk.
Citera
2019-08-11, 09:54
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ja, det är uppenbart att det som mässas i din sekt är ”män är bättre än kvinnor, män är bättre än kvinnor” och att detta påstående inte på något vis får ifrågasättas.

Fokusera nu på din uppgift istället för att sitta här och babbla. Mät upp dina kroppsmått, skulle de motsvara kraven som vi har i sekten har du chansen att bli frälst genom mig.
Alla kvinnor som genomgått denna rening av själen som det innebär att låta sitt kött hänfalla sig till mig har i efterhand bevittnat om gudomliga upplevelser och skådandet av nya världar som de inte ens trodde var möjliga.
Men du måste mäta först, hur lång tid kan det ta?
Citera
2019-08-11, 09:59
Medlem
Citat:
Det kallas att inneha en viss slutledningsförmåga, vilket du saknar kanske? Det är möjligtvis anledningen till varför du har så svårt att förstå vad jag skriver.

jag har överhuvudtaget inte svårt förstå vad du skriver, den svårigheten verkar det mera vara du själv som innehar.

Citat:
Detta jag radade upp ovan har att göra med aktiviteter som är frikopplade från människor och känslor, likaså psykopati och alexitymi. Visserligen umgås psykopater med människor och även sådana som lider av alexitymi, men de antingen känner ingenting(psykopati) eller kan inte uttrycka/förstå sina känslor (alexitymi). Lägg därtill att fler män lider av autism / aspergers. Då har man alltså ett visst mått av känslonedsläckning, är man inte förmögen att uttrycka eller förstå sina egna känslor kan man inte förstå andras heller. Detta ger per automatik ett försprång gällande rationellt agerande i svåra situationer.
Spatial förmåga är frikopplad från känslor i princip. Kvinnor har bättre verbal /språklig förmåga än män, och denna förmåga är mer kopplad till känslomässiga aktiviteter än vad spatial förmåga är.

Summa summarum, män tenderar att syssla med betydligt mer "känslolösa" aktiviteter utan interaktion med människor. Detta lägger grunden för att rationalisera även i situationer då det är svårt, när svåra beslut måste tas, till exempel gällande hur man ska hantera människor i samhället. Det är ju nämligen alltid synd om någon oavsett hur man gör.
Sen finns det givetvis en biologisk skillnad i hjärnorna också, vilken ger utslag i att män väljer yrken och sysselsättningar med mindre känslomässigt interagerande inblandat. Det är ju inte en slump precis, och det är inte en social konstruktion.

Här uppvisar du så mycket förvirrat nonsens så hälften vore nog.

Du lever i en mycket föråldrat idévärld av att logik och känslor skulle vara varandras motsats....det är de alltså inte. Det är båda 2 system för våra hjärnor att tänka på, båda med samma mål, nämligen att få oss att agera så bra som möjligt efter situation, eller "rationellt" om man nu så vill.

Att du blir livrädd för ett kraftigt prassel i buskarna och din kropp reagerar med att få alla dina system att explodera, är din hjärnas sätt att ta snabbvägen förbi din logik, som är ett fan så mycket långsammare system , alldeles för långsamt för att det ska duga rädda livhanken på samma planet som det strövar runt hungriga kissekatter, modell större.

Båda systemen hade dock i sluttampen lett till samma rationella reaktion, nämligen att ta sig så snabbt som möjligt väck från what ever det nu är för stort djur som rumsterar runt i djungeln.
Det är inte värt att stå kvar. Vare sig "logiskt" eller "känslomässigt"

Människor som föds med skador i hjärnan som på olika sätt begränsar deras förmåga tänka med känslor, har ett stort handikapp. Det kan möjligen vid vissa typer göra att de kompenserar denna brist i de delar av tänkandet som fungerar, men det tar inte bort handikappet för det. De kommer agera fullständigt irrationellt i många situationer som hade krävt denna förmåga.

Vidare, så verkar du inte fatta att rationellt beteende, dvs agera på det smartaste sättet som ger bäst resultat i väldigt många fall inberäknar andra människor.
Vi är ett flockdjur remember? Vi interagerar med varandra hela tiden.

Så ta nu ex. situationen krig.....och ett gäng ledande
människor runt ett förhandlingsbord där alla är intresserade av att få ett bra resultat, tror du seriöst man sätter en människa utan förmåga förstå andras känslor i den sitsen?

Nä, just det. Inte speciellt smart.
Du sätter självklart någon där med stor social kompetens, bra förmåga läsa av andra, snabb i tanken samt väl övad i talets gåva.

Kvinnor passar utmärkt, så gör även män. Några av vår tids absolut bästa ledare vi haft har varit allt annat än psykopater....

Så lär dig nu att mänskligt tänkande är komplext. känslor och logik mixas runt om vartannat och de är båda tekniker som leder människan till samma mål.

Citat:
Så som det offentliga sköts idag är fullständigt irrationellt och ekonomiskt ohållbart. Du är för dåligt insatt och lyckligt ovetande som ungefär resten av Sveriges befolkning. Vi skulle videofilmat dagarna på olika skolor, vårdcentraler, sjukhus e.t.c. och visat på nyheterna. Folk hade fått slag. Men lulla du vidare i din drömvärld...jag orkar inte tjäbbla mer med dig faktiskt, det blir bara rundgång.

Enkom din åsikt. Hur insatt jag är i dessa saker, vet du inte ett endaste skit om, så sluta uttala dig om vad jag vet eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in