2019-08-10, 23:57
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du har två alternativ; antingen kan man fotografera jorden, och då vill jag se en bild på en platt sådan. Eller så kan man inte fotografera jorden, och då är alla bilder av en platt sådan fejk.

Vilket väljer du?

Hur ska man fota något inifrån? FE går ut på att vi lever i ett växthus, slutet system. Firmamentet är skalet.
Senast redigerad av studenten777 2019-08-11 kl. 00:02.
Citera
2019-08-11, 00:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Hur ska man fota något inifrån? FE går ut på att vi lever i ett växthus. Firmamentet är skalet.
Så bilden på en platt jord som din kompis lade upp är alltså bluff enligt dig?

Din kompis berättade även att kupolen är en dryg mil upp, så därifrån borde det inte vara några problem att fotografera den platta jorden med ett rejält vidvinkelobjektiv.

För mig är det för övrigt okej att inte hela den platta jorden kommer med.
Citera
2019-08-11, 00:30
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Självklart ser vi inte de som är under horisonten.
Polstjärnan, till exempel syns inte från södra halvklotet, vilket är omöjligt om jorden är platt.

Frågan var varför luften som hindrar att man tar kort på den platta jorden (trots det visade du en bild på den platta jorden...) inte hindrar att vi ser stjärnor som är längre bort än den platta jorden skulle vara uppifrån.

När du tittar mot stjärnorna så tittar du mot tunnare luft(????)

Finns det nåt vi kan enas om? Kan vi enas om att big bang bara är en teori?
Citera
2019-08-11, 00:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Kan vi enas om att big bang bara är en teori?
Ja, BigBang är en teori. En vetenskaplig teori.
Citera
2019-08-11, 00:33
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men vi är ju väldigt många som vet att satelliter, månen och resten av rymden ligger långt utanför dina elva mil.

Till och med du borde kunna begripa att en sol på 11 mils höjd är en fullständigt absurd ide.

Du tror det ja.
Citera
2019-08-11, 00:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Du tror det ja.
Fast det där med avståndet till satelliter har jag förklarat hur du själv kan kontrollera.

Liknande avståndsbedömning kan du göra med månen och solen.
Citera
2019-08-11, 01:04
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast det där med avståndet till satelliter har jag förklarat hur du själv kan kontrollera.

Liknande avståndsbedömning kan du göra med månen och solen.

Bedöma avståndet ja. Skiter väl i nåns eller min bedömning. Det är inte fakta.
Citera
2019-08-11, 02:09
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
En teori är det. Finns ingen vetenskap som styrker teorin.

Vad vet du om det? Ingenting, skulle jag anta. Det du gör är att förkasta sådant som inte passar din världsbild vilket är typiskt ovetenskapligt beteende. Du är alltså inte trovärdig i dina uttalanden.

Istället för att kidnappa en tråd om den platta jorden och försöka få det till att handla om att bevisa den sfäriska jorden kan du börja berätta lite om den platta. Varför faller saker ned mot marken när du släpper dem?
Citera
2019-08-11, 03:06
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Du tror det ja.

Jag har utbildning inom ElTele och har ställt in en del paraboler. Jag kan genom detta bevisa att jorden omöjlighet är platt utan att den är ett klot.

Jag är kan även en hel del om fotografering och skulle nog säga att jag närmar mig nivån amatörproffs, är väl kanske redan där. Har fotograferat en del astrobilder. Har med dessa kunskaper även bevis att jorden är ett klor och omöjligt är platt.

Jag vet ju att du nu kommer säga något nonsens. Sedan lägga upp en länk till någon film och inte på något sätt förklara vad filmen handlar om.

Men du, vad har DU gjort för något själv som bevisar att jorden är platt!? Mer än att se på massa YT-klipp?
Kan du berätta vilka egna bevis du gjort/har på att jorden är platt.

Låt mig gissa, du kommer INTE svara mig med några egna bevis
Senast redigerad av Jazzil 2019-08-11 kl. 03:15.
Citera
2019-08-11, 03:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Bedöma avståndet ja. Skiter väl i nåns eller min bedömning. Det är inte fakta.
Jo, det är fakta. Men det är okej att du istället tror på obskyra filmer du hittar på webben. Det kan jag inte ta ifrån dig.
Citera
2019-08-11, 07:57
Medlem
Fangfaces avatar
Jag provar igen:

1. Jorden är alltså inkapslad om jag förstått det rätt. Korrekt?
2. Är solen innanför eller utanför denna kapsel?

Allt jag vill ha är ett ja eller nej. Inga youtube-videos som förklarar något annat.
Citera
2019-08-11, 08:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Så här lät det tidigare:

Citat:
Hade det varit lugnt vatten så hade jag godtagit videon. Tyvärr är omständigheterna för oklara där.

En våg på 30 cm kan ju uppta halva sikten med tillräckligt långt perspektiv. Basic.

Citat:
Kameran är bara några cm upp från strandkanten. Där uppstår felet i denna video. Framgår tydligt av kommentarsektionen.

Debunked!

Här är ett klipp 8 meter över havet en lugn dag.
https://www.youtube.com/watch?v=MW09KhMl1qI
Upp till bevis nu och godta videon, eller erkänn att du ljög.

Vid 5:30: "I deliberately made this observation from a further distance and an higher elevation, so that nobody can complain about small waves. There are no 8 meteer waves today".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in