2019-08-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vondiesel
https://www.dn.se/sthlm/peter-16-misstanks-ha-mordats-av-sin-van-familjen-berattar-om-sorgen/

PPs pappa i DN
Tack. Så pappan fick dödsbeskedet runt 01.00. 3 timmar efter att J(a)ck larmat. Och vid 04.00 gick polisen ut offentligt med beskedet.
Citera
2019-08-10, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I media talade man om en väska, där även yxan återfanns. Så tydligen hade Peter mördats, och därefter hade J(a)ck prydligt lagt ner yxan i väskan igen. Sen kan ju media ha fel, kan ju ha varit en ryggsäck. Fan vet.

Kan väskan med verktygen redan befunnit sig på mordplatsen ? Om han nu planerat mordet så har han ju haft tid att både fundera ut plats och förbereda sig innan han lurade dit sin vän.

Citat:
Ursprungligen postat av vondiesel
beroende på yxa så tror jag det kan vara svårt att filma samtidigt, yxor väger väl ändå lite oavsett hur liten eller stor den är plus att man ska få till ett bra slag måste man nog ha båda händerna med
GoPro Kamera / huvudfäste. Många kids använder det vid skidåkning som ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
En grej när det gäller det här spåret är att jag inte har hört några sådana uppgifter från officiellt håll. Inget substantiellt utan bara något rykte. Precis som här faktiskt..
Om du menar intresset för de här filmerna så framkom det i media att JL i förhör sagt att han tittat på ett klipp och efter det fått lust att själv döda. Men jag antar att det bara är ett av alla motivbilder polisen jobbar efter.
Citera
2019-08-10, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Kan väskan med verktygen redan befunnit sig på mordplatsen ? Om han nu planerat mordet så har han ju haft tid att både fundera ut plats och förbereda sig innan han lurade dit sin vän.

Det är väl inte alls omöjligt? Han har ju uppenbarligen köpt verktygen i närtid. Och han har ju uppenbarligen ringt en vän innan han ringde Peter som svarade. Mordet är planerat, så att han ställde dit verktygen innan Peter och han kom dit är ju ganska logiskt. Vi lär ju få veta, antingen via media, eller när fupen blir offentlig.
Citera
2019-08-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajetta
Men det är ju själva principen om att ingen förväntade sig detta av någon som honom. Ingen såg det komma, och jag tycker det är lite intressant och jag vet att det låter konstigt men kan han ha varit så understimulerad av allt egentligen så han var tvungen att hitta något utöver det vanliga livet? Det låter i nyheterna som att han kom ifrån extremt uppordnade och nästan fläckfria förhållanden och om allt verkligen såg så bra ut som de beskrivs kan jag förstå att detta hände. I hans värld är allt svart eller vitt och när han levt hela sitt liv i den familjen gör han något som ligger bortom allt. Det mörka blir spännande och något förbjudet som han är tvungen att ta till för att inte gå ner sig för mycket. Ingen aning om detta stämmer men är nästan 100 på att han inte är psyksjuk, isådannafall någon personlighetsstörning men han lär inte dömas till psykvård..

Om bägge föräldrarna arbetar, är akademiker, missbrukar inte, slår inte sina barn, sportar, betalar sina räkningar etc. då betyder inte detta att man kommer från extremt uppordnade och fläckfria förhållanden utan snarare att man kommer från NORMALA förhållanden. Sådana förhållanden göder normalt inte grova ungdomsvåldsbrottslingar. Därför låter det i dina öron att förhållandena beskrivs som "extrema".

Det normala hade varit att föräldrarna är skilda, har missbruksproblematik (åtminstone den ena av dem), är kända hos sos och ev även hos pollisen. Dåligt med jobb pga missbruket och den låga utbildningsnivån. Grannarna vittnar att barnen har levt vind för våg utan att föräldrarna har orkat bry sig.
Citera
2019-08-10, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tack. Så pappan fick dödsbeskedet runt 01.00. 3 timmar efter att J(a)ck larmat. Och vid 04.00 gick polisen ut offentligt med beskedet.

– Men det var polisen. De kom in. En tjej och en kille. De sa: ”Det har hänt något hemskt Dmitri. Din son Peter är avliden.” Först trodde jag förstås att det var ett misstag, sen frågade jag vad som hade hänt. De sa inte mycket, bara att det inte var en olycka utan att en mordutredning pågår. Resten minns jag inte så väl.

Jag undrar vad som händer sen? Kallar man jourhavande läkare till hemmet? För poliserna har ju a) inte kompetensen att ta hand om pappan b) inte tid att hålla pappan i handen när de måste arbeta med helt andra saker. Samtidigt kan man ju inte lämna närstående som befinner sig i chock helt ensamma.

Sen undrar jag också hur man meddelade MGM:s föräldrar: "det har hänt något hemskt JL. Din son är misstänkt för mord"..
Citera
2019-08-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
– Men det var polisen. De kom in. En tjej och en kille. De sa: ”Det har hänt något hemskt Dmitri. Din son Peter är avliden.” Först trodde jag förstås att det var ett misstag, sen frågade jag vad som hade hänt. De sa inte mycket, bara att det inte var en olycka utan att en mordutredning pågår. Resten minns jag inte så väl.

Jag undrar vad som händer sen? Kallar man jourhavande läkare till hemmet? För poliserna har ju a) inte kompetensen att ta hand om pappan b) inte tid att hålla pappan i handen när de måste arbeta med helt andra saker. Samtidigt kan man ju inte lämna närstående som befinner sig i chock helt ensamma.

Sen undrar jag också hur man meddelade MGM:s föräldrar: "det har hänt något hemskt JL. Din son är misstänkt för mord"..
Man frågar om man skall ringa någon. En familjemedlem, vän, eller... präst. Ibland har jag förstått att folk vill vara själva, eller ringa själva till nån. Mamman skall ju också meddelas.

Ja du. Hur meddelar man J(a)cks föräldrar? Ringer dom och meddelar att man har honom i förvar pga mord? Eller får han ringa själv? Han är minderårig. Jag vet att soc alltid blir inblandat när det gäller ungar under 18 år. Kanske det är soc som meddelar sånt?
Citera
2019-08-10, 17:05
Medlem
Vi får väl hoppas på att det skrivs ett genmäle från MGM:s föräldrar till BO:s pappas artikel i DN.
https://www.dn.se/sthlm/peter-16-misstanks-ha-mordats-av-sin-van-familjen-berattar-om-sorgen/
Citera
2019-08-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Blir inte socialen inblandad då det gäller en omyndig som är omhändertagen med? Kanske de som kontaktar en MGM's föräldrar. I övrigt så finns det väl inget bra sätt att berätta för föräldrarna utan det är bara att säga det pang på. Det samma när det gäller BO's föräldrar.
Det är möjligt att de tar någon med sig för att hålla handen. I så fall en sjukvårdare. Jag minns när min mor dog väldigt plötsligt att vi satt på sjukhuset, jag och min lillasyster och det var flera sjuksköterskor med oss i ett samtalsrum i flera timmar.
Citera
2019-08-10, 17:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meadowsheart
Inte säkert att han tog med sig allt detta. Men han har troligen köpt det. Att bara ha en yxa i en verktygslåda är rätt anmärkningsvärt också.

Undrar om han hade en låda på cykeln eller en ryggsäck med handduk överst? eller en sportbag med handduk överst?
Det borde väl vittnen kunna tala om.

Det kanske finns mindre yxor som lätt får plats i en ryggsäck och inte syns så tydligt.
Citera
2019-08-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske finns mindre yxor som lätt får plats i en ryggsäck och inte syns så tydligt.
Tja, spelar eg ingen roll. Även om den är "liten" så lär det inte vara någon prydnadsyxa som är lätt och nätt. Men även en yxa modell mindre, sprillans nytt, är vass som sa*an. Alldeles nyslipad. Vass som en kockkniv men mycket tyngre. Vilket fruktansvärt vapen.
Citera
2019-08-10, 18:15
Medlem
Klappasäftens avatar
Varför gjorde GM detta mordet? Kastat bort hela sitt liv som han hade framför sig. Såg dessutom bra ut om man kollar klassfotobilden.
Citera
2019-08-10, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför gjorde GM detta mordet? Kastat bort hela sitt liv som han hade framför sig. Såg dessutom bra ut om man kollar klassfotobilden.
Tror alla frågar sig det nu. Tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in